Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD (min første bassgitar)


sarge

Anbefalte innlegg

Ja, spesielt høyttaler/kabinettet i comboen sliter en del med å gå dypt. VOX Classic Rock amPlug klarer seg bedre, faktisk (der bruker jeg hodetelefoner som er mer full range).

Mulig jeg går for en dedikert VOX Bass amPlug som første steg på veien til jeg føler det begynner å sitte litt bedre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet strenger, justert litt (strammet) truss rod nesten en halv omdreining og justert intonasjon.

Så forsøkte jeg meg på strengehøyde (stolen), og fant ut at jeg kunne justere ned alle strengene litt uten å få fretbuzz, og tre av strengene kunne jeg justere ned ganske mye. Men 2. streng (D-strengen) kunne jeg bare justere litt ned før jeg fikk fretbuzz fra ca bånd 14 og oppover. Siden det ser og føles rart med ulik høyde på strengene, så justerte jeg opp 3. streng en del igjen (til omtrent samme høyde som 2. streng uten buzz), og også litt opp på 4. streng, slik at strengene ligger i en svak bue, høydemessig. Alt i alt noe lavere enn før, men ikke så mye som ihvertfall 3 av strengene tillater.

Hvor høyt er det vanlig at strengene ligger over gripebrettet på en bass?

Synes uansett bassen er god å spille på. :) Etter strengeskift ble lyden "crispere", noe som jeg også har opplevd ved strengeskift på gitar. Alt vel, altså, men jeg lurer på om det er noe vits å gå veldig lavt med strengene på en bass. Basstrenger er jo lange og beveger seg en del, noe det jo må være rom for...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri målt, men litt kjapp googling sier 2,5-3mm på tykkeste streng ved 12 bånd og 2-2,5mm på lyseste streng. Fant forskjellige tall, men dette er vel et gjennomsnitt. Etter hvert tar man sånt på feelingen, hvordan man liker å ha det. Til plekter og fingerspill vil jeg ha så lav action som mulig, til slaphand litt høyere.

Du vil merke mye større forskjell i lyden med nye vs gamle strenger på en bass i forhold til en gitar. Tykkere strenger, større vindinger med masse plass til svette og hudrester, og mindre informasjon i øvre frekvensområde enn på gitar er noen av grunnene til dette. Med nye strenger kan du merke forskjell i lyden etter en halv til en time spilling på enkelte strengemodeller, andre varer kanskje 2-3 timer før en merker at noe av diskanten og crispheten blir borte. Så jamner det seg ut litt og lyden blir sakte men sikkert døll og låter bomp hvor det skulle vært pang.

Heldigvis har prisen på basstrenger falt betraktelig på flere merker i løpet av siste året, mulig det er noe skifte av importør eller noe? Iallefall kosta 5 strenger sett fort vekk 600kr, nå ligger de på rundt 400 på en del merker. Elixir må du ut med sikkert 800 for et 5 strenger sett, helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig strenghøyde er så lav som du er komfortabel med. Jeg har ganske hissig anslag, både ved bruk av fingre og plekter, så jeg holder mine strenger ganske høyt. Det er mer slitsomt å spille på i lengden, dog, da men må bevege fingrene mer, og bruke mer kraft på bevegelsene.

I og med at basstrenger er såpass dyrt i Norge, ville jeg sett på ebay. Jeg kjøper kun derfra, men jeg bytter også strenger ganske ofte, siden jeg liker den "crispe" lyden man får de første to ukene (derfor bruker jeg og DR Hi-Beam strenger, de holder seg ferske lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd hi-beam og fat-beam, og likte fat-beams best. Hi- beams har lite trøkk i seg i forhold, iallefall låter det sånn på min bass. Ellers bruker jeg blue steel på noen av bassene, og på warwicken bruker jeg warwick sine egen strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal måle, men tror nok mine strenger ligger høyere over 12. bånd enn 3 mm. Kan hende det hjelper med litt ytterligere stramming av truss rod også... Det er foreløpig en tydelig bue på halsen når man sikter langsetter.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte når jeg kom hjem, og strengehøyden var litt over 4mm. Dermed var det en kvart omdreining til på truss rod, ny intonering og justering av høyde på stolene, og vips har jeg ganske nøyaktig 3mm klaring på 4. strengen i 12. bånd. :) Betydelig mer spillbar nå. Lettere å å bevege fingrene over gripebrettet, slapping kan foregå mye mer kontrollert. Fortsatt bue på halsen, men nå kun svakt buet.

Nå må jeg bare lære meg hvordan man spiller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd hi-beam og fat-beam, og likte fat-beams best. Hi- beams har lite trøkk i seg i forhold, iallefall låter det sånn på min bass. Ellers bruker jeg blue steel på noen av bassene, og på warwicken bruker jeg warwick sine egen strenger.

Fat-beams er veldig bra, og jeg har mye erfaring med dem selv, jeg vet ikke helt om jeg vil si meg enig i at de har så mye mer i bunn, dog... De er kanskje litt sterkere rundt 3-400hz, og litt svakere på høyere frekvenser enn Hi-beams (etter mitt øre, i alle fall), men fundamentet synes jeg er ganske likt. Jeg har bare aktive basser, dog, så det er ikke så vanskelig å booste bunnen litt for å kompensere, det kan jo være derfor jeg opplever de ganske like der. Jeg liker veldig godt den moderne "zing"'en jeg får med Hi-beams på Spectoren! Litt Wal-ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.