Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD (min første bassgitar)


sarge

Anbefalte innlegg

Da var det duket for min første bass. Kjøpte brukt på finn.no, og jeg var veldig spent på hvor godt holdt den kunne være.

Først litt om valget. Jeg vurderte mange etter å ha spurt om hjelp her på forumet, og det viktigste som kom ut av det og det jeg så googlet meg fram til på nettet er at Cort er et merke som lager gode bass- og elgitarprodukter, og bedre enn de fleste merker som man ofte sammenligner med (som Morgan, Harley Benton, Behringer osv).

Jeg er en sucker for treverk, og selv om jeg fikk anbefalt andre modeller og mer kjente merker, så falt førstevalget mitt på en Cort Artisan C4 Limited edition (2004). Den har en topp av "burlwood" med veldig særegne mønstre, og en herlig hals i mørk wenge som har en matt treoverflate. Nydelig, klassisk design, synes jeg.

Fikk den i posten i dag. Eksemplaret har vært brukt som studiobass tidligere og er meget pent brukt. :wub:

CortArtisanC4_Limited_2004.jpg

Kostet meg 2000 + frakt, og jeg fikk med gigbag og en jack-kabel.

Har ikke fått testet den så mye ennå, men har ihvertfall testet balansen, som er helt nydelig såvidt jeg kan bedømme. Jeg er veldig usikker på hvordan knottene fungerer (hvordan velger man f.eks. pickup, eller gjør man ikke det på basser?) Jeg har heller ikke åpnet coveret bak for å sjekke ut hvordan kretser er koblet.

Edit: Den ene av knappene er høyst sannsynlig et Blend-pot, og så er det aktiv 2-bånds EQ. Volumpot kan trekkes ut for å skifte mellom aktivt og passivt kretsløp.

Herlig! Tror dette var et bra kjøp, ihvertfall for meg. :D

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du mye bass for penga!

Gratulerer, og så høy WAF- faktor, da!

Jeg vet jo ikke, men trolig kan du gjøre bassen litt mer lettspilt ved å fikle litt med båndene på den. Finjustering koster penger, da det tar ganske lang tid, så det kan være noe å hente der, på lik linje med andre rimelige basser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den virker ganske lettspilt, jeg (men hva vet vel jeg om det?) Tror uansett det blir et strengebytte.

Nå begynner vel jakten på en bassamp.

Dersom bassen er aktiv, kan man bruke noe rimelig PA istedet?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var fin :) og til den prisen tror jeg du har gjort et veldig godt kjøp. Jeg kjenner ikke den bassen, men gjetter vilt på at du har rett med tanke på pot'ene. En volum med push/pull for aktiv/passiv, en trinnløs mikkvelger, og tonekontroller (bass/diskant). Et annet vanlig oppsett er volum og tone til hver mikk (som på LP gitarer). Ser ut til å være ok hardware på den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Kan godt være at lite er gjort med den etter fabrikklevering, ja. Selv plastfolien på lokket for elektronikken er fortsatt inntakt.

Skal skifte strenger på den etterhvert, og vil vel gjøre en gjennomgang av justeringer da, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å velge pickup så skrur man vel bare ned volumet på den ene, og skrur det opp på den andre tror jeg :) Jeg har ikke spillt bass så lenge jeg heller :) Kul bass forresten :D

I følge info på nett, er det som sarge sier, en volum med push pull. En blend som da sikkert blender fra den ene, via begge til den andre. + to tonepot'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang- PA- når jeg skal spille med andre og "bassen ikke akkurat er i fokus", eksempelvis i kirken juleaften sammen med blåsere, har jeg begynt å dra med meg en aktiv PA-kassen med en 15" og et horn. Lite kabler, lett, tar liten plass og låter mer enn bra nok der det er mer enn nok at "bassen er der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, CastorFiber.

Jeg har for øvrig forsøkt å koble til både VOX Amplug og min lille Blackstar HT-1, begge produkter beregnet for gitar, og det kommer jo lyd. Det er derfor ingen bråhast med å skaffe utstyr ennå. Jeg spiller ikke så bra at det er noe å breie seg med ennå, og for øvelse holder det med litt lyd. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok merke stor forskjell fra en liten gitaramp til en liten bassamp. De er voicet helt forskjellig, med lite bunn i gitarampene. E-strengen på en bass ligger på rundt 41Hz, og vanlige gitaramper plundrer litt med å gjengi dette på en fornuftig måte. Det skal også gjengis med fylde og punch :) Få tak i en liten Roland Cube bassamp etter hvert, får sikkert tak i en brukt til en rimelig penge så skal du høre forskjell selv om dette er en "nybegynnerforsterker" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.