Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Suhr Rasmus er fra Kina. Be dem lage den bare med GN logo på ?

Få kina til å lage PRS bolt on style gitar koster ikke mer enn en fender style i kina. Trykker på CNC maskinen på alt + shift + delete og lim inn nytt bilde.. PRS, Gibson, Ibanez JEM, Fender... Enter. 200$ pr stk.

Endret av fireheart82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det begynner å bli ganske usaklig her nå. Jeg vet det er lagt mye arbeid ned i å kommunisere med fabrikken i Kina om GN-gitaren, og poenget med det er en langt høyere grad av kvalitetssikring enn å sende en mail til Kina og få en tilfeldig CNC-generert gitar i retur (med tilfeldig mener jeg at farge, hardware, frets, halsprofil, pickups etc. er utenfor kontroll for den som bestiller. Begrepet "likeverdige erstatningsdeler" har en litt videre definisjon i Kina enn vi kanskje liker å tro).

Kineserne kan bygge flotte instrumenter, det er det ingen tvil om, men de kan også ta snarveier. Det som skiller en seriøs produsent som bruker Kina som produksjonsland fra en tilfeldig bestilling er kvalitetssikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det begynner å bli ganske usaklig her nå. Jeg vet det er lagt mye arbeid ned i å kommunisere med fabrikken i Kina om GN-gitaren, og poenget med det er en langt høyere grad av kvalitetssikring enn å sende en mail til Kina og få en tilfeldig CNC-generert gitar i retur (med tilfeldig mener jeg at farge, hardware, frets, halsprofil, pickups etc. er utenfor kontroll for den som bestiller. Begrepet "likeverdige erstatningsdeler" har en litt videre definisjon i Kina enn vi kanskje liker å tro).

Kineserne kan bygge flotte instrumenter, det er det ingen tvil om, men de kan også ta snarveier. Det som skiller en seriøs produsent som bruker Kina som produksjonsland fra en tilfeldig bestilling er kvalitetssikringen.

Men da snakker vi om dyrere gitarer igjen. Kineserne er ganske flinke i Engelsk, vil nå tro en bestilling på riktig sted vil bli akkurat sånn man har bestilt. Kanskje man må gå over frets og justeringer seff pga lite kvalitet,,, men den skulle vel koste 1500kr max ? Eller har det blitt en dyrere ide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver, synes det er rimelig latterlig av Tordenskrald/Fireheart82 å ture inn her med en hel haug med pisspreik når prosjektet er såpass godt i gang. Hvis du har lyst på en bolt on PRS-kopi fra Kina er det bare å bygge i vei. Greit med forslag, men de skulle vel muligens vært luftet for ganske mange fullmåner siden?

All hail the fat china man.

Gfunk.

Endret av CastorFiber
Fjernet sitat fra en annen post
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare melde her at fireheart har totalt feil i når det gjelder å bestille en en "CNC-gitar fra Kina".

Uten at jeg skal dra alt her, husker kanskje noen av dere at den forrige prototypen kom med vintage justering av trussrod. Vi hadde bedt om Gotoh SAT-2 trussrod. Vi ville gjerne ha Lake Placid Blue, og fikk "Rake Pracid Brue"..

Og sånn kunne jeg har fortsatt ganske lenge.

Disse tingene bekymrer oss i gruppen mye mer enn en og annen med slengeleppe som mener noe om hvordan dette skal være godt etter at vi har bestemt hvordan denne gitaren skal være. Hvis det er så enkelt, er det jo bare å bestille seg gitarer, selge de og tjene gode penger? Sett i gang!

Jeg har jo ikke slettet noe, men minner om at diskusjoner om hvordan gitaren skal se ut, er meningsløse. Det har vi bestemt, det som er problemet er å få noe som er det vi har bestilt, og ikke noe annet.

Innlegg som påpeker at gitaren ikke er akkurat sånn man kunne ha tenkt seg den selv, får enhver avgjøre selv hvilken virkning har. Vi som har bestemt detaljer, har aldri trodd at 100% av aktive forummeldemmer kom til å like alt fra stemmeskrue til farge på kropp.

Denne gitaren er for flere av oss noe mer enn en gitar. Her kan man lage innlegg om hvordan man kobler om på elektronikk, for eksempel, og vite at den som leser sitter med akkurat samme gitaren, med samme fargekoder osv. Det samme gjelder tips om justering, modding av forskjellige ting, og så videre.

Videre, diskusjoner om hvem som er forummedlemmer eller ikke, er ikke et ønsket tema i åpne tråder på forumet. Det er det moderatorkorpset som mener noe om, vi tar gjerne i mot henvendelser pr PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Castor her. Diskusjoner om hvordan gitaren skal se ut og hvilke specs den skal ha, er vi ferdige med for lenge siden. Vi tok forumittene med på råd da det ble diskutert, og dette er altså det vi endte opp med. Problemet vårt har vært å få kinesaren til å levere det vi faktisk har bedt om å få. Vi var til og med så heldige å få kontakt med en som hadde direkte kontakt med en fabrikk som skulle kunne gi oss det vi var ute etter. Så skjedde uforutsette ting osv.

De mest optimistiske av oss trodde at denne gitaren kunne bli en realitet for forumittene som var interessert før utgangen av 2011. Vi skriver nå medio august 2013, og fortsatt er vi ikke kommet lenger enn at proto #2 er på testrunde rundt i Norges land, og fortsatt er det en del ting vi ikke er fornøyd med, selv om en god del er rettet opp ifht. proto #1.

Dette sier mye om at det ikke bare er "å bestille en gitar som er sånn og sånn", så er det hele i boks.

Vi er en gruppe som har jobbet ganske mye for å komme dit vi har, og spesielt Gunnarpåmo og hans kontakt, er årsaken til at dette i det hele tatt kan bli en realitet.

Vi har også kommet til den erkjennelse at nevnte gruppe av oss nok må være villig til å ta litt gratisjobb ifht. etterarbeid med den endelige GN-gitaren for de som måtte ha behov, men vi må være relativt sikre på at dette innebærer små justeringer på noen av gitarene, ikke justeringer, lodding, båndarbeide o.l. på de fleste av gitarene.

Som Castor sier: De som ønsker å bestille gitarer etter eget ønske for å selge og tjene penger på det, for så å drite i om kunden er fornøyd etterpå, kan jo bare sette i gang. Vårt mål er ikke å tjene penger på dette, men å få en så bra og moddevennlig gitar som mulig, til lavest mulig pris, uten at vi er nødt til å yte utstrakt "kundeservice" i etterkant. Derfor må prosessen nødvendigvis ta den tida den trenger.

Vi kunne, etter å ha testet proto #1, sagt til fabrikken at gitaren er grei, bare at vi vil ha den slik og slik, for så å ta opp bestilling på 30+ gitarer, og sjanset på at det hadde vært godt nok. Det gjorde vi heldigvis ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er å finne i Oslo nå. Plukket den opp på Posten tidligere i dag og har fått noen minutter med den i fanget. Har ikke plugget i enda, venter med det til jeg har blitt mer kjent med den unplugged. Jeg bryr meg ikke særlig om hvordan den låter på amp egentlig, da et pickupbytte er et kakestykke om den låter promp.

Det har vært ytret forskjellige meninger omkring halsprofilen. Jeg kan skjønne begge leire. Den er tykkere enn den gjengse 'standard-hals', dvs hva man ofte refererer til som en c-profil. Ja, tykkere enn normalt, men den ligger fint i hånda, i hvert fall i min. Nå trives jeg best med halsprofiler i den tykkere enden av skalaen, men kan fint like omtrent det meste av halsprofiler og klarer fint å bytte mellom både Ibanez Wizard og ymse 'baseballbats'.

Headstocken syns jeg fortsatt er stilig. Den er liten, kunne godt vært en tanke større, men det ser 'køstm' ut og det er halve moroa i dette tilfellet. Dots'a ser greit ut, mens "GN"-innlegget på 12. bånd har jeg pent lite til overs for. Det er harry, og den ganske så dårlig utførte jobben hjelper ikke på. Terningkast 1.

Stemmeskruene kan jeg ikke uttale meg om, men de funker sikkert helt fint.

De som prøvde denne sist påpekte at den ikke holdt stemmingen. Det medfører riktighet, men jeg tror ikke dette har noe med hverken nøtta eller dårlige stemmeskruer, men at tremoloen ikke er justert bra nok. Den henger litt bakover og ligger ikke plant med kroppen. Jeg sier ikke at dette alene gjør at den blir fort ustemt, men jeg tror at det er en stor faktor som spiller inn på stemmeproblemene.

null_zpse6547cb7.jpg

Kanskje vanskelig å se på bildet, men det er godt og vel 1 mm i drop fra kniv-eggene til enden av tremoloplata.

(For ordens skyld, jeg vet at sadlene ikke er parallelle med trem-plata).

Jeg skal se om jeg får tatt en titt på den før jeg ev. sender den videre.

Det er dårlig med tid for å få til noe felles testing dessverre, det må ev. bli i starten av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått prøvd gitaren nok til å si at jeg vil sende den videre til nestemann som har lyst til å prøve den, ev. at den sendes tilbake til Gunnarpåmo. Jeg har ikke ikke noe særlig mer å tilføye enn jeg gjorde i forrige innlegg. Gitaren har på ingen måte vokst på meg og har status som 'gitar som kan bli ålreit etter litt oppgradering og modding'. Slik den er nå er det ikke akkurat høy 'hurrafaktor' over den.

Pickupene syns jeg er 'så der', men ser lite poeng i å greie mer ut om de da slikt byttes over en lav sko.

Jeg syns halsen var god. Den er tykkere enn den gjengse C-profil-hals, men opplever den ikke som spesielt tykk. Ligger godt i hånda.

Stemmeskruene tror jeg fungere fint og at stemmeproblemene som gitaren har nå må knyttes til tremolosystemet (jeg tar høyde for at andre har eliminert nøtta som bidragsyter til stemmeproblematikken). Tremoloen virker billig, noe den i for seg også er.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.