Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Nå var jeg veldig kategorisk i inndelingen min, ser jeg. Det er jo noen som faktisk ønsker å BÅDE kjøpe en GN-gitar for å ha som "den originale", og samtidig kjøpe en de kan modifisere av hjertens lyst. Det er klart at disse forummedlemmene også vil ha pickuppreferanser i forhold til det som blir originalen.

Jeg er litt tentativ til om jeg hører til denne kategorien eller ikke. Det kommer an på hva jeg synes jeg kan ta meg råd til når tilbudet kommer... Jeg synes derfor selvsagt at ALLE, både moddere og ikke-moddere bør få vurdere selv om dette med pickupvalg er viktig for dem og om de sånn sett velger å si sin mening om pickup-valget. Jeg synes jo Greeners bilde med humbucker i single coil rails-format i HSS-konfigurasjon er spennende som original dersom man får en greitlydende slik pickup med mulighet for coilsplit innenfor budsjett.

Grunnen er at jeg håper at GN-gitaren blir en players allrounder. Mange som sverger til metal og rock liker en humbucker i bridge, og det duger godt til blues også. Jeg tror det dekker et behov for svært mange potensielle kjøpere. Samtidig er det mange som gjerne vil ha den tonale balansen man får når bridge-pickupen er tiltet slik den er på en vanlig strat. Greener-eksempelet gir begge disse tingene. Samtidig gir rails-pickupen et særpreg som skiller den fra myriadene av vanlige SSS-stratocastere, noe jeg synes er et pluss.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mange med meg, synes ikke rails/humbuckere i singlecoilformat låter humbucker nok, så jeg mener at skal man først ha en bucker der, så går vi for en fullsize.

OK.

Jeg har ikke egenerfaring med rails i singlecoilformat. Point taken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SD-rails i Glorocasteren, og jeg synes de låter fantastisk.

Likevel låter de ikke som en fullsize humbucker. Ikke dårligere, men litt annerledes.

Problemet i denne sammenhengen er vel at bare pickupene koster mer enn hele gitaren her, så da er vel ikke det et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet vel prosjektet var vel å lage en allround-gitar, så jeg tror kombinasjonen HSS gir det beste resultatet i den retningen. Uten at jeg har enormt peiling.

Igrunn er dette noe som er revnende likegyldig hva slags pickups som sitter i den, jeg har store planer for elektronikken i min uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av manglende moddekunnskaper, har jeg et spørsmål;

Vil ikke en skråstilt singecoil/rail være veldig upraktisk med tanke på de som ønsker å modde til H-S?

Ser mange, meg inkludert, ønsker denne gitaren i H-S (sikkert like mange ønsker S-S-S), så derfor ville det vel i hvertfall vært lurest å ha den parallellt?

Correct me if I'm wrong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den får skråstilt singlecoil eller railpickup i bridge så må man jo uansett bytte plekterbrett dersom man ønsker å sette inn en fullsize humbucker. Det vil nok uansett bli frest ut plass nok i treverket til å bytte pickups etter eget ønske i gitaren.

Jeg er fortsatt usikker på om jeg kommer til å kjøpe siden min økonomiske situasjon er ganske uviss, men jeg vil uansett legge til at jeg også liker 3 SC-sized pickups bedre enn fullsize HSH-oppsett. Det går for min del mest på det estetiske, da jeg synes at 3 pickups ser rotete ut dersom to av dem er fullsize-buckers. Da tar pickupsa opp veldig mye plass på plekterbrettet, og i mine øyne ser det rotete og mindre pent ut. SSS eller HSS ser bra ut, men HSH blir som sagt for rotete for meg.

Det skal også legges til at jeg hadde en strat med to SC-sized buckere i (SD HotRails og SD Duckbucker), og syntes det låt humbucker nok i massevis for min del, men så har jeg heller aldri vært så fin på det. Da er det jo også et spørsmål om man får railpickups eller andre humbuckere i SC-format som låter bra for en billig penge så man holder budsjettet på gitaren. Synes uansett HSS, rails eller ikke, med coilsplit virker som det mest allsidige og fornuftige alternativet for de fleste. De som ønsker humbucker i neck er vel ofte ute etter en feit, Les Paul-type tone, og det får man jo ikke ut av en Strat uansett hvor hardt man prøver, så da er det vel nesten like greit å bare putte en singlecoil der :)

Ja, det er jo som sagt ingen garanti for at jeg kjøper da det er usikkert om økonomien vil tillate det, og om den gjør det så kommer jeg til å kjøpe uansett hva resultatet blir, så trenger jo ikke høre altfor mye på meg.

Vil igjen si at jeg digger prosjektet, jeg digger hvor nært en realitet det faktisk har kommet, og jeg digger ståpåviljen på forumet og forumittene som faktisk bruker tid på dette for felleskapet. Synes uansett resultat på PU-config at resultatet ser ut til å bli veldig bra. Liker fargen, headstocken og konseptet, selv om jeg (i likhet med en over meg) kanskje synes at headstocken var litt for lang, og at det kanskje kunne vært litt mindre treverk over stemmeskruene. Som noen nevnte er det jo bare å modde av (skjære av) dersom man ønsker det, så jeg håper en evt logo på headstocken vil ta høyde for at noen kanskje ønsker å forminske denne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting, sånn at dere slipper å spekulere i det.

Det er "badekarutfresing" i den, slik at det er plass thil hva som helst av pickups. Det har sine fordeler og ulemper, men vi har valgt det.

Headstock er slik den er, delvis for at den skal være unik, men er også valgt på grunn av en rekke andre gode egenskaper.

Hvordan logo kommer til å se ut i detalj er ikke avklart. Det aller mest moddevennlige er vel egentlig ingen logo, men det er nok en løsning vi ikke kommer til å falle ned på. Det å ta hensyn til en eller kanskje to som kanskje skal kjøpe hvis de kan osv, blir for vanskelig hvis vi skal ta hensyn til alle slike ønsker. Vi plasserer nok logoen der den er penest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, foreligger to mulige begrunnelser for å kjøpe denne gitaren.

1. Økonomi. Det blir en moddevennlig, "mye for penga" gitar, kvalitetssikret pre-production av forumitter her på GN.

2. Unikheten. Den vil skille seg ut fra andre Strat-kopier pga 4+2 headstock, GN-inlays og logo, og det enkelte eksemplar vil være ett av noen få i hele verden.

Den må naturligvis ha GN's nye logo. Hvit og godt synlig på en fargematchet blå headstock.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ikke plekterbrett, så vil nok ikke det la seg gjøre på denne i og med at man da begrenser pickupkonfigurasjonen til en bestemt. På de aller fleste Strat'er og Stratkopier, er pickupene festet i plekterbrettet, og det er jo det som gjør det så greit å modde slike gitarer, i og med at man ikke trenger å frese noe i treverk for å bytte pickuper (så lenge den er badekarfreset i utgangspunktet, noe som GN gitaren blir). Det er heller ikke noe problem å "angre" og sette tilbake pickupkonfigurasjonen man hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.