Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koblingsskjema gammel Jazz-Bass


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel Jazz-Bass kopi som jeg har bestemt meg for å spandere litt oppmerksomhet på.

I løpet av årene så har den fått hard medfart da den en gang i tiden ble lånt vekk til noen som ikke helt hadde respekt for andres eiendom. Broen ble flyttet, volumkontroll, tonekontroll og brytere fjernet samt platen som volum, tone og input var satt fast i.

Derfor skal jeg handle inn nye deler til denne, jeg kommer til å spandere på den følgende:

- Ny stol

- Nye strenger

- Nye brytere

- Nye potmetre (har liggende 500k)

- Ny input-jack

- Ny kontrollplate

Så til saken:

Denne jazz-bassen er litt annerledes enn andre jazz-basser, den har humbuckere med metall-deksel (ala. Gibson Les Paul), den har hatt én volumkontroll og én tonekontroll, men også én av/på-bryter til hver pickup.

Hvordan kobler man noe sånt? Kan noen hjelpe meg å lage et skjema? Man kan vel ta utgangspunkt i denne: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

På forhånd takk for hjelpen! :)

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første spørsmålet jeg stiller meg er klarer du å skaffe en alternativ kontroll-plate som ikke har de 4 normale hullene for 3 potensiometer + jack-bøssing? Du har jo normalt sett ikke plass til 2 brytere og 2 potensiometer + jack bøssing på en slik kontroll-plate.

Hvis du vil ha det eksisterende/originale oppsettet - hvilke brytere er det du skal benytte? små vippe-brytere, skyve-brytere ?

De pickupene du har, hvor mange ledninger kommer ut av de? og hvilken farge har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kontrollplate for 62-Vintage. Denne har plass til to potensiometre og jack. Bryterne er det laget hull for i plekterbrettet (ala. Fender Mustang) og det skal være skyvebrytere; to stk, en for hver pickup.

Hvilke farger det er på ledningene er jeg usikker på, men det kan jeg sjekke i løpet av morgendagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng! Har du noen gode på lur? Finner flere på nett, men de mangler farge allesammen. Gjør det litt vanskeligere.. :P

Edit: Etter litt googling så skjønner jeg at bryterene på Mustang har en noe mer komplisert oppgave.

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjema, men med potensiometerne montert mot hverandre, ser kanskje mer oversiktlig ut slik.

Husk at jordlederen fra bro også må loddes bak på en av potensiometerne, sammen med de andre jord/ (-) lederne. Det er automatisk jordkontakt mellom potensiometerne, da de er festet på en metallplate, så du trenger egentlig ikke noen egen ledning mellom de, slik jeg har tegnet inn på det første skjemaet.

Forøvrig så er nok den ene ledningen som kommer ut av pickupene en koaksial kabel, altså med en innerleder (+) og en skjerm (-)

post-3973-0-96394700-1305886009_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.