Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første Gigen!


Dead Theory

Anbefalte innlegg

He he, kan vel starte jeg, men om det er så relevant i denne sammenheng vet jeg ikke. ;)

Min/vår første gig var i 1978. Jeg var 13 år og hun som var vår musikklærer på ungdomsskolen trengte band til en fest hun arrangerte for koret hun dirigerte.

Så hun hyret oss den gangen for,.. jeg mener å huske kr. 500,-

Vi måtte låne det meste av utstyr (les sanganlegg som det het den gangen) og det ville ikke vært mulig å få dette til uten eldre godhjertede musikere og musikkforretning.

Som velvillig lånte ut stæsj til oss unge.

Det jeg husker best er at vi fikk klage på at basstromma var for høy. Og det kom fra ei dame på nærmere 90, som praktisk talt var døv! .... men allikevel sang i kor!!!!

Det var vår første opplevelse med scenen og det det innebærer. Jobben gikk bra ellers, og det er moro å tenke tilbake på slike hendelser :)

Så derfor takk til Astrid som fikk oss ut og i gang :)

Hun er faktisk kollega av meg nå (lærer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Første. Skal vi se... Tror det var i 4. klasse, vi arrangerte eldrefest eller noe i den duren. Jeg spilte Proud Mary på nylonstrengsgitar mens tre gutter i klassa sang. Det var definitivt ikke pent :D

En litt annen setting enn de gigene jeg stort sett gjør for tida, gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) lurer litt på hvordan det er med PA feks, er det som oftest arrangør som stiller med slikt?osvosv :) sikkert flere enn meg som lurer på hvordan ting gjøres før en gig, med mikking av amper, lydmenn, utstyr ++ Sånn generelt lissom ;)

Dette er veldig forskjellig. Spiller du på en etablert "musikerbule", så vil sikkert de kunne bistå med mikker og PA-anlegg, men skal du spille på et eldresenter, så må du nok belage deg på å ha med absolutt alt selv. Hør med de du skal spille for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) lurer litt på hvordan det er med PA feks, er det som oftest arrangør som stiller med slikt?osvosv :) sikkert flere enn meg som lurer på hvordan ting gjøres før en gig, med mikking av amper, lydmenn, utstyr ++ Sånn generelt lissom ;)

For å fortelle fra gamle dager, (og det er jo ikke helt gamle dager, mange var før oss) Men det som jeg forstår nå er at i gamle dager fikk vi en form for betaling, men vi måtte skaffe alt utstyr selv.

Nå er det mer ungdomsklubber/kultur-steder hvor man får giger. Etter hva jeg hører får musikerene det man kan kalle "bruspenger", men lokalet stiller med fast PA. Hva som er best vet ikke jeg, men vi holdt på å jobbe oss i hjel, men allikevel hadde vi det veldig moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) lurer litt på hvordan det er med PA feks, er det som oftest arrangør som stiller med slikt?osvosv :) sikkert flere enn meg som lurer på hvordan ting gjøres før en gig, med mikking av amper, lydmenn, utstyr ++ Sånn generelt lissom ;)

Dette varierer veldig. Ofte er det sånn at stedet har PA og lydmann, man spiller for døra (billettinntekter), og må bruke noe av dette til å betale lydmannen og/eller leie av PA. Ihvertfall når det gjelder utesteder :)

Noen ganger må man regne med å gå i minus på en gig også, men når det er snakk om å varme opp for f.eks. Kamelot på Sentrum Scene så er det definitivt verdt det B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første ordentlige gig med band var vel i fjor vår. Skulle spille på et lokalt arrangement, ala "åpen scene". Dette var avslutninga på denne rockeklubben, så det var jo en del folk der. Jeg hadde vært med i bandet i litt over en måned, og vi syns vi hadde fått inn de to sangene våre ganske bra. I ettertid ser og hører jeg at det ikke stemmer. Vi står helt fryst på scenen, kun den ene gitaristen beveger seg litt. Vi var ikke scenevandte, den ene vokalisten står med hånda i lomma. Vokalistene hadde heller ikke gjort noe særlig growl/shouting før, og nå et år etterpå blir de flaue av å høre seg selv. Jeg står stiv som en stokk, det eneste som beveger seg er armen min, med en slags robotisk bevegelse over seg. Men folk likte oss, det er det viktigste.

Jeg spiller forøvrig bassen i klippa. Lineup er lik, med unntak av ny trommis.

I FJOR

http://www.youtube.com/watch?v=Zw1_8nVQ8f4&feature=related

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min aller aller første gig...tror det var i '89? Noen venner hadde samlet sammen noen og seksti stykker til venners-venner-hage-grillfest og trommet sammen et husband for anledningen. Vi fikk muligheten til å spille utpå kvelden der i pausen til husbandet. Dette var ca 3-4 mnd etter at vi hadde startet band og begynt å spille.

Scenen var noen store potetkasser satt på hue og spikret sponplater oppå (var på en gård dette her :) ), og sanganlegget var et stereoanlegg. Bass og gitaramp spilte rett ut og trommene var ikke mikket opp. Men det funka. Vi spilte selvfølgelig ikke veldig bra, men folk hoia og klappa og koste seg stort der de satt på den store grassplenen med grillmat og øll. Husbandet spilte covers av raga, delillos, U2 og andre diverse ting som er fint i en øl/sommer setting, og vi planka i vei våre egne låter som var stort sett norsk rock/pønk med finfine fjortistekster :D

Har fortsatt opptak av den konserten, og det er jeg glad for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.