Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en "nybegynner vil ha bass"-tråd


sarge

Anbefalte innlegg

Cort Curbow ser jo rå ut. Jeg er ikke egentlig noen fan av plekterbrett, sånn visuelt sett. I tillegg ser jo Curbow ut som den umulig kan gjøre en neckdive.

Men hva koster noe slikt, da?

Har forresten sett en Cort C4 i en ganske fin finish på finn til 2000. Er det en OK pris?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er er absolutt en kurant pris. Du betaler ingenting for et navn, og får trolig en veldig kurant bass. Husk at Cort er en av de veldig store gitarprodusentene, og de lager gitarer for navn som tar seg veldig godt betalt for "mojo". Jeg kan ikke huske at jeg har prøvd en c4, men har spilt på flere Cortbasser som har imponert i forhold til pris.

De er ikke av de aller billigste, men i forhold til prisen oser de av kvalitet.

Betaler du to tusen for en bass, hvor feil kan det bli? Det koster litt å lage et instrument med en skala på rundt 34"..

Men som sagt- curbow er det mest balanserte bassbygget jeg har prød. Og jeg har prøvd mange. Null neckdive. Den har eget "slappemodus", uten at jeg bryr meg så masse om det. Sjekk ut. Men den låter ikke som en P eller J, mer moderne.

Ikke noe problem for meg, da jeg har andre basser som fikser det der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvet at Yamaha har bra basser, men Curbowen skal også være bra, og Cort gir mye gitar for pengene. Uansett så vil jeg anbefale å prøve Ibanez SR da den har veldig tynn hals, er meget lettspillt og ihvertfall på den Koreanske SR500 min er det meget god lyd som er veldig allsidig.

Det er også den bassen jeg har som gir lettest overgang etter å ha spillt gitar.Disse går også billig. Ellers Squier er gode basser ,og da kunne Classic vibe være et meget godt alternativ men dyrere.

Vil ikke anbefale Behringer, Morgan legend (Men mer påkostet Morgan er slettes ikke verst) og de aller rimeligste merkene da disse er mindre inspirerende å spille på pga lyd etc.

Har ikke all verdens erfaring ndg. bassamper, men anbefaler å se på brukt amp. Tror til og men Behringer har veldig ok bassamper som nesten er gratis brukt.Den lille Behringern vi har i kulturskolen er faktisk bra :-)

Har også sett Carvin og Trace Elliot og Laney (Som jeg selv har og er godt fornøyd med)rimelig brukt.

Store bassamper høres generelt bedre ut vil jeg absolutt tro (Transistor).

Personlig ville jeg anbefale en Ibanez SR med høyest mulig nr, og Behringer ultrabass topp med kabinett.Burde være mulig å få tak i til 4000-5000.

Eller kanskje en Basspod eller Bass v-amp som du kan få til noen hundrelapper er nokk til innspilling og øving. Da blir det mulig å få tak i grom bass og holde seg under tre tusen kroner.

Av de du nevnte ville jeg gått for Yamahaen pga jevn kvalitet.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg yamaha RBX 374 og kan ikkje sei at eg angrer på det.Har gitt meg mykje kjekk speletid.Den har aktiv preamp innebygd og 2 Pu ,så tonebildet kan varierast på mange måter.Den kosta 2500 på 4sound.Har i ettertid kjøpt meg ein Ashdown 210 combo som ikkje gjorde at det vart mindre kjekt å spela bass :lol:

Men ser du har fått mange gode forslag ellers og. Lykke til med evt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd noen av disse merkene, eller snakker du av ideen om at alt fra en av disse produsentene er noe skit. Selv har jeg en Morgan legend series (Jazzbasskopi) som etter min mening er helt grei til det trådstarter spør om.

Har testa noen av de merkene, ikke spør om hvilke modeller. Bare plukka fra stativet i forskjellige gitarsjapper og prøvd litt. Min (subjektive selvfølgelig) mening er at dette er instrumenter i billigste sjiktet...at "du får hva du betaler for" regelen gjelder virkelig her. Yamaha, Ibanez, Cort, LTD, Squier og Fender Mex er alle jamnt over bedre instrumenter, de er ett hakk opp og vel så det i kvalitet. Med Squier synes jeg også det er litt opp og ned. Finnes mange mandagsmodeller innimellom, men mange ganger har jeg finni eksemplarer hvor de har vært "heldige" og at alt stemmer. Disse har jeg fint kunnet sammenlikne med Fender Mex. Kan godt hende at både Morgan og Behringer også har eksemplarer som skiller seg positivt ut, men min erfaring er at det er heller sjelden.

Meeen...dette er selvfølgelig min subjektive mening. Jeg har ikke testet hundrevis av instrumenter av hvert merke. Spillestil og krav til instrumenter er jo også forskjellig. Smaken er som baken osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som det blir bass på meg. Venter med å avsløre hvilken til jeg har fått den i hus og kan erklære New Bass Day. :ninja:

Takk til alle som har svart i tråden så langt. Det har faktisk vært til stor hjelp.

Nå gjelder det å finne en bassforsterker som koster nesten ingenting (bedrommbassamp) ... Men inntil videre kan jeg sikkert bruke pocket pod + headsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noe alá det det høres ut som. Et modifisert vintage-instrument. Tror det er snakk om vintage-specs på hode, halsprofil og slike ting, mens elektronikk og hardware er av mer moderne type.

Ellers får hvertfall gitarene i Vintage Modified og Classic Vibe-seriene til Squier god omtale, så jeg tror neppe bassgitarene er så værst de heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80tallet ble kvaliteten på Squier såpass bra at de konkurrerte med Fender modellene. Så la de produksjonen til et annet sted, og de kvaliteten ble dårligere. Squier ble da igjen "billigmerket" som ikke tok salget fra Fender modellene. Vintage modified er en gjenskapning eller reissue om du vil av de gode gamle 80talls Squierene av god kvalitet. Dette er hva jeg har hørt, ikke dokumentert på noe vis :)

Men jeg har en Squier Vintage Modified Strat, og den kan jeg med hånda på hjertet si er mye bedre enn de rimeligere Squier modellene. Mer som en Fender Mex vil jeg si :) Classic modellene går visst også for å være rundt samme nivå i kvalitet. Vintage Modified og Classic er vel også de dyreste utgavene av Squier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.