Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en "nybegynner vil ha bass"-tråd


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med at jeg synes det er moro å prøve seg litt på innspilling av musikk på PC, så kunne jeg tenkt meg å skaffe en rimelig, men spillbar bass. Er kronisk allergisk mot neck-dive, og foretrekker fra gitarspill at halsen ikke føles for tykk. Hadde også vært moro med en bass man kunne forsøke seg med slapping på.

Hva er evt. minstekrav til en bassamp for hjemmebruk? Er jo litt skeptisk til de minste, men det trenger jeg kanskje ikke være? Er det samme forhold mellom solid state vs røramp når det gjelder bass som for gitar, eller er det mer vanlig med solid state i bassverdenen (jeg ser ikke for meg at jeg vil ønske bassoverdrive med det første, og skulle det være behov, så er det noen få basslyder på min Line 6 Pod.

Budsjettet er så lavt som mulig. Jeg er primært gitarist, men det hadde vært moro å kunne ta fram en bass når en innspilling krever det.

Har tittet litt på disse:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb200bk_ebass.htm som inngår i dette settet: http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb200set_1.htm

http://www.thomann.de/se/yamaha_rbx170bl.htm

Holder dette mål for en nybegynner, tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Yamaha er ålreite billige basser, Ibanez har vel også noen. Mexico-Fender. OLP. Jeg har en LTD jeg fikk billig av en medforumitt. Funker knall.

Har du prøvd Ampeg SVX plugin? Funker mer enn bra nok til hjemmeinnspillinger.

Når det gjelder bassamper og rør, er det vel mange som foretrekker en klinisk ren basslyd, og da er vel en SS amp minst like bra som en røramp. (alt etter som...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Audun. Jeg har inntrykk av at Yamaha har mange gode og rimelige innstegsmodeller, nesten uansett hva slags instrument man spiller. Sånn sett har jeg en god vibe for Yamaha RBX170.

Har egentlig ikke prøvd så mye forskjellig av programvare for innspilling ennå. Det blir gjerne at jeg spiller og forbereder meg vel og lenge før jeg forsøker å spille inn. Har med at jeg som nybegynner låter temmelig dårlig, og trenger mye øving før jeg tør å begi meg ut på innspilling. Men kanskje jeg burde spille inn mer, for jeg merker jeg blir litt nervøs hver gang jeg spiller inn. Sceneskrekk for PC-innspilling, det er vel kanskje noe som gir seg dersom man gjør det ofte nok... Nåvel.

En rimelig SS bassamp med headphone-utgang burde være greit. Da kan den vel brukes rett i mikser/PC, tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Yamaha BB414 ville jeg anbefalt deg. De er godt bygget, låter greit og koster ikke altfor mye. Brukt finner du dem til ca 2000, nye ligger de vel på en 3-4 tusen. Kjøp av noe som er rimeligere enn dette ville jeg ikke anbefale, det er stort sett ræl. Styr unna billigpakkene, mener nå jeg. Mye bedre å kjøpe en brukt Yamaha, og så plugge rett i lydkort.

Om du har et lydkort som har instrumentinngang skal det gå helt fint å plugge bassen rett i dette og så f.eks bruke Ampeg SVX, som Audun nevnte. Det fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt Harley Benton...eller Morgan eller Behringer for den sakens skyld. Prøv ut f.eks noen yamaha-modeller som de sier her.

Skal du ha amp til å øve på? Eller trenger du noe for å spille inn på pc? Skal du ha en billig liten amp, er forsåvidt Roland Cube 30 en ok nybegynner/hybel amp. Kjøper du brukt, har jeg også sett bra små amper (EBS, Eden, o.l.) til salgs for 3000 +/-.

Skal du kun spille inn, ville jeg brukt instrument (Hi-Z) inngangen på lydkortet og en eller annen modelleringsplugin og kompressorplugin. Evnt kan du supplere med en bra DI eller basspreamp foran lydkortet, men da burde du ikke kjøpe billigste DI-boksen du finner. Sansamp og EBS har ting her som er gode, som gir deg mulighet til å stille litt lyd på boksen i tillegg til at DI-delen er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna RBX170, jeg kjøpte en sånn en som førstebassen min, og den ga ikke mye mersmak. Den låter tynt, og kvaliteten er ikke den beste. Den er grei å spille på, da, men.. BB414 som Mytola nevner er et VESENTLIG steg opp i kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en kompis med en Ibanez BTB 4-strenger han ønsker å selge. Nå er ikke jeg bassist, men den virker nå ganske grei når jeg spiller på den. Mener å huske han skulle ha 1500 eller 2000 for den, ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en kompis med en Ibanez BTB 4-strenger han ønsker å selge. Nå er ikke jeg bassist, men den virker nå ganske grei når jeg spiller på den. Mener å huske han skulle ha 1500 eller 2000 for den, ikke helt sikker.

Link / PM? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt Harley Benton...eller Morgan eller Behringer for den sakens skyld. Prøv ut f.eks noen yamaha-modeller som de sier her.

Har du prøvd noen av disse merkene, eller snakker du av ideen om at alt fra en av disse produsentene er noe skit. Selv har jeg en Morgan legend series (Jazzbasskopi) som etter min mening er helt grei til det trådstarter spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd et par OLP-basser, og det er fin-fine instrumenter det. Som andre nevner er heller ikke Yamaha eller Ibanez veldig dumt. Schecter har også en del fint i lavere prisklasser, men det blir kanskje likevel for dyrt?

Ift til inspilling ville jeg nok bare brukt en plugin av noe slag, evt en multieffekt for bass. Personlig har jeg en Behringer V-amp som jeg bruker rett i PA live og er fornøyd med den, selv om en del feinschmekkere sikkert er uenige i det. Ellers er vel eldre bass-pod'er også ganske billige nå. (Mulig POD'en du alt har også har noen bassforsterkere? Vet at Bass V-ampen min har forsterkermodellering av både bass- og gitarforsterkere.

Om du finner ut at det er gøy å sitte å spille bass, og vil ha en forsterker å spille på for hjemmeøving så fungerer de fleste små hjemmeamper til en viss grad, men Roland Cube30B kan varmt anbefales. Låter fint og koster lite.

Kanskje ikke så mye nytt tilført diskusjonen, men fler like erfaringer kan jo ha noe for seg det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også eid en OLP i en en periode, rent teknisk var det vel datteren min sin, kjøpte den av en dypt savnet forumitt fra Bergen, tror ikke han er aktiv lenger. Jeg regner med at den var "fiflet og foflet på", jeg fant i hvert fall ikke noe å justere for å få den bedre. Fantastisk bass til prisen, solgte den videre til en fra forumet da datteren fant ut at det ikke var så morsomt å spille bass som hun trodde. Anbefales fra min side som en rimelig og kurant bass. Ellers er både Yamaha, Ibanez og faktisk Cort merker jeg glatt anbefaler på bruktmarkedet. Kurant byggekvalitet selv på rimelige basser, mye for pengene. Kanskje ikke nødvendigvis noe som man velger som "førstebass" hvis man er litt kresen, men helt i vater.

Sarge- vil du ha en kanskje litt særpreget bass, som ikke er god å bruke uten reim, men som er et av de best balanserte instrumentene jeg noen sinne har prøvd, så sjekk ut Cort Curbow. Låter ikke "gammel Fender", men en fantastisk bass i forhold til prisen. Du må litt opp i pris, men man kan være heldig. Er du nøye, så skal det sitte en Bartolinipickup i den, og ikke Mighty Mite. Begge låter bra. Den har blitt levert med begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.