EinarG Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Mye av poenget med disse skalaene er jo det at de skaper spenning. Ikke mange av de "passer" over noen som helst akkord eller progresjon, men som spenning låter de veldig godt.Derfor er det vel egentlig bedre å få god kontroll over kirketoneartene, og deres forhold til akkordene man spiller.Og så ta for seg halv-hel, hel-halv, melodisk moll med sine modes og altererte skalaer, siden man så og si kun bruker de som spenning over dominantakkorder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stromstans Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Tja, trådtittelen omtaler jo nevnte skala som "orientalskish", og det meste av orientalsk musikk er tenkt linjært og ikke harmonisk. Sånn sett har du jo rett i at skalaene ikke fungerer spesielt godt over bestemte akkordrekker, men hvis man vil spille "orientalsk" er de jo høyest relevant å lære seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mai 20, 2011 Share Skrevet Mai 20, 2011 Tja, trådtittelen omtaler jo nevnte skala som "orientalskish", og det meste av orientalsk musikk er tenkt linjært og ikke harmonisk. Sånn sett har du jo rett i at skalaene ikke fungerer spesielt godt over bestemte akkordrekker, men hvis man vil spille "orientalsk" er de jo høyest relevant å lære seg.Skalaer er absolutt relevante å lære seg, for all del. Det eneste jeg vil påpeke er at veldig mange gitarister (inkludert mange av mine elever samt meg selv i tidligere dager) bruker veldig mye tid på å lære seg fem trillioner forskjellige skalaer uten å lære mekanismene bak - og da tenker jeg både på harmoni og melodioppbygning/ frasering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PULSE Skrevet Mai 27, 2011 Share Skrevet Mai 27, 2011 (endret) Joda, men jeg spiller jo ikke skalaer for å spille skalaer, men for å få inn i fingrene hvilke toner som passer sammen i en gitt setting, og da spesielt i forhold til musikkens akkordmessige sammensetning. Derfor også starten på denne tråden. For den lineære harmonien i skalaen er det ikke viktig hva den heter, men det er greit å kunne gjenkjenne akkordprogresjoner og vite at akkurat denne skalaen passer. Eller dersom noen faktisk erklærer at "her passer en frygisk dominant-skala i G", så vet jeg hva det er snakk om.Takk for all tilbakemelding så langt. Tråden kan godt fortsette, og spesielt dersom noen har forslag til akkordprogresjoner og kjent musikk der frygisk dominant passer inn.Veldig typisk progresjon er (i f. eks d-moll:)Dm - Gm - A(7) - Dm.Da kan man spille vanlig Dm-pentaton over Dm og GmOver A(7)-akkorden kan man bruke frygisk dominant som er blitt diskutert her i tråden. Den inneholder tonen C# som leder opp til grunntonen, nemlig d.Edit: skriveleif Endret Mai 27, 2011 av PULSE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå