sarge Skrevet Mai 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2011 Spansksteen. Bedre kjent som Pedro J. Malmsteen. Frygisk dominant er vel det mest "offisielle" navnet for de som gidder å bry seg. Ellers henger alt for mange seg opp i navn på skalaer spør du meg. Jeg synes det er greit med et entydig navn på ting, jeg... Da vet man stort sett hva folk snakker om. Så det er forskjell på den vanlige Frygiske skalaen og Frygisk dominant, altså. Da lærte jeg noe i dag også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet Mai 16, 2011 Share Skrevet Mai 16, 2011 Dominant er en fin måte å presisere at akkorden inneholder en lav septim. Ta feks lydisk dominant. Da tar man en durskala, høyner kvarten siden det er lydisk, og senker septimen siden den er dominant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Mai 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2011 (endret) Hmmm. Men her det vel tersen som er hevet ift. en vanlig Frygisk modus, eller? Endret Mai 16, 2011 av sarge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennedy Skrevet Mai 16, 2011 Share Skrevet Mai 16, 2011 Ja, men siden skalaen da passer over en dominantakkord, kaller man det dominant, ikke bare frygisk dur eller frygisk "med forstørret ters". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 En dominant er noe som har stor ters og liten septim, som leder til en tonika som er en kvart over - eller en kvint under. Den store tersen til dominanten leder opp til grunntonen til tonika, den lille septimen til dominanten leder ned til tersen til tonika, unntatt i moll, så med andre ord gjelder ikke dette for frygisk dominant, men til gjengjeld leder den lille nonen ned til kvinten til tonika. Fjerner du grunntonen til en 7b9 - akkord har du forøvrig en dimakkord. Hipp hurra for søttende mai. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Jeg synes det er greit med et entydig navn på ting, jeg... Da vet man stort sett hva folk snakker om. Så det er forskjell på den vanlige Frygiske skalaen og Frygisk dominant, altså. Da lærte jeg noe i dag også. For all del, er greit å kunne noen skalaer, og selvsagt greit å kunne navnene på dem. Men når det gjelder det sistnevnte, er ofte navnene mindre "offisielle" enn hva man liker. For eksempel: "Frygisk dominant" er egentlig bare en forenklet etikett man har slengt på opptil flere skalaer brukt i diverse spansk folkemusikk, sigøynermusikk, arabisk musikk etc. Den har ingenting med den "opprinnelige" frygiske skalaen å gjøre, som selv ikke har noe med Frygia å gjøre for den sakens skyld (...), og det er veldig vanlig å gjøre forandringer på den. Den klassiske utdannelsen har lurt oss til å tro at alle skalaer får et offisielt navn før de blir brukt. Sannheten er at komponister/ utøvende musikere bruker de tonene de føler passer, og egentlig gir beng i hva skala de tilhører og hva den heter - i hvert fall i løpet av den skapende prosessen. Og spesielt innen "munn-til-øre" - stilarter som div. folkemusikk, flamenco (selv om den ofte vandrer hånd i hånd med klassisk gitar nåtildags), rock... Vet ikke hvor mange musikkanalysetimer jeg har hatt som har vært fullstending bortkastet på analyser som komponisten sannsynligvis hadde ristet på hodet av. Uansett: Jeg har selv, på mine eldre, geatriske dager, sluttet å bry meg for mye med å kunne 1.000.000. skalaer. Skalaer er gøy det, men det er bedre å tenke litt mer intervaller og harmoni synes jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stromstans Skrevet Mai 18, 2011 Share Skrevet Mai 18, 2011 (endret) Jeg var med i et prosjekt med en palestinsk oud-spiller i fjor, og det første han innprentet i meg var denne skalaen. Han hadde et eller annet العربية-navn på den, men omtalte den også som frygisk dominant.Den er vel lettest å forklare som harmonisk moll fra fremte trinn. Endret Mai 18, 2011 av stromstans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Frygisk dominant er vel det mest "offisielle" navnet, det er vel også det mest logiske navnet på mange måter, sett ut ifra våre vestlige musikktradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Skalaer er jo bare lineær harmoni, så det er egentlig bare tull å bruke for mye tid på det når du kan de enkleste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Skalaer er jo bare lineær harmoni, så det er egentlig bare tull å bruke for mye tid på det når du kan de enkleste. Nettopp litt av poenget mitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EinarG Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Jepp, jeg bare understreket det. Det er i akkordene musikken, teorien og spenningene ligger. Meloditonene er kun fine fordi de blir spilt over akkorder som de kan harmonisere med. Og hvis et stykke kun består av en melodistemme, vil lytteren allikevell danne en forståelse av hva harmonien er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2011 Joda, men jeg spiller jo ikke skalaer for å spille skalaer, men for å få inn i fingrene hvilke toner som passer sammen i en gitt setting, og da spesielt i forhold til musikkens akkordmessige sammensetning. Derfor også starten på denne tråden. For den lineære harmonien i skalaen er det ikke viktig hva den heter, men det er greit å kunne gjenkjenne akkordprogresjoner og vite at akkurat denne skalaen passer. Eller dersom noen faktisk erklærer at "her passer en frygisk dominant-skala i G", så vet jeg hva det er snakk om.Takk for all tilbakemelding så langt. Tråden kan godt fortsette, og spesielt dersom noen har forslag til akkordprogresjoner og kjent musikk der frygisk dominant passer inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Joda, men jeg spiller jo ikke skalaer for å spille skalaer, men for å få inn i fingrene hvilke toner som passer sammen i en gitt setting, og da spesielt i forhold til musikkens akkordmessige sammensetning. Derfor også starten på denne tråden. For den lineære harmonien i skalaen er det ikke viktig hva den heter, men det er greit å kunne gjenkjenne akkordprogresjoner og vite at akkurat denne skalaen passer. Eller dersom noen faktisk erklærer at "her passer en frygisk dominant-skala i G", så vet jeg hva det er snakk om. Takk for all tilbakemelding så langt. Tråden kan godt fortsette, og spesielt dersom noen har forslag til akkordprogresjoner og kjent musikk der frygisk dominant passer inn. Skjønner helt klart hva du mener. Alt jeg sier er at om man lærer seg litt om intervaller og harmoni, så kommer skalaene og akkordene ramlende ut. John Scofield sa "I base my improvisations on SOUND, not on verbal concepts", og det er mye sannhet i det. Når det gjelder frygisk dominant eller for den sakens skyld harmonisk og melodisk moll, så er saken slik at det IKKE nødvendigvis passer fra begynnelse til start på en sang, eller for den sakens skyld en akkordprogresjon. La oss si at du har en typisk flamenco/ metal progresjon som denne: / Am / G / F / E / Her vil du kunne kose deg med frygisk dominant/ harmonisk moll femte trinn på E. Men stort sett kun der. Grunnen til det er at G# en vil kræsje totalt med G - akkorden, låte rart med Am, og ikke nødvendigvis helt være kompis med F heller. Grunnen til det er at G#, som er tersen til E, vil kræsje fælt med G (prøv), den vil fungere som en stor septim mot Am, som vanligvis ville hatt en liten septim, mens med F vil den fungere som en forstørret sekund, som vil gnisse litt mot F'ens ters - A. Men med E vil den derimot passe som hånd i hanske Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
basstom Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Eller dersom noen faktisk erklærer at "her passer en frygisk dominant-skala i G", så vet jeg hva det er snakk om. Etter 20 år har jeg fortsatt tilgode å høre den der men.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2011 Etter 20 år har jeg fortsatt tilgode å høre den der men.... Hehehe...! Tviler ikke. Mulig det bare er meg som liker å ha begreper på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå