Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Fant" en oriental-ish skala. ..


sarge

Anbefalte innlegg

Spansksteen. Bedre kjent som Pedro J. Malmsteen.

Frygisk dominant er vel det mest "offisielle" navnet for de som gidder å bry seg. Ellers henger alt for mange seg opp i navn på skalaer spør du meg. ;)

Jeg synes det er greit med et entydig navn på ting, jeg... Da vet man stort sett hva folk snakker om. Så det er forskjell på den vanlige Frygiske skalaen og Frygisk dominant, altså. Da lærte jeg noe i dag også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En dominant er noe som har stor ters og liten septim, som leder til en tonika som er en kvart over - eller en kvint under. Den store tersen til dominanten leder opp til grunntonen til tonika, den lille septimen til dominanten leder ned til tersen til tonika, unntatt i moll, så med andre ord gjelder ikke dette for frygisk dominant, men til gjengjeld leder den lille nonen ned til kvinten til tonika. Fjerner du grunntonen til en 7b9 - akkord har du forøvrig en dimakkord. Hipp hurra for søttende mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit med et entydig navn på ting, jeg... Da vet man stort sett hva folk snakker om. Så det er forskjell på den vanlige Frygiske skalaen og Frygisk dominant, altså. Da lærte jeg noe i dag også. :)

For all del, er greit å kunne noen skalaer, og selvsagt greit å kunne navnene på dem. Men når det gjelder det sistnevnte, er ofte navnene mindre "offisielle" enn hva man liker. For eksempel: "Frygisk dominant" er egentlig bare en forenklet etikett man har slengt på opptil flere skalaer brukt i diverse spansk folkemusikk, sigøynermusikk, arabisk musikk etc. Den har ingenting med den "opprinnelige" frygiske skalaen å gjøre, som selv ikke har noe med Frygia å gjøre for den sakens skyld (...), og det er veldig vanlig å gjøre forandringer på den.

Den klassiske utdannelsen har lurt oss til å tro at alle skalaer får et offisielt navn før de blir brukt. Sannheten er at komponister/ utøvende musikere bruker de tonene de føler passer, og egentlig gir beng i hva skala de tilhører og hva den heter - i hvert fall i løpet av den skapende prosessen. Og spesielt innen "munn-til-øre" - stilarter som div. folkemusikk, flamenco (selv om den ofte vandrer hånd i hånd med klassisk gitar nåtildags), rock... Vet ikke hvor mange musikkanalysetimer jeg har hatt som har vært fullstending bortkastet på analyser som komponisten sannsynligvis hadde ristet på hodet av.

Uansett: Jeg har selv, på mine eldre, geatriske dager, sluttet å bry meg for mye med å kunne 1.000.000. skalaer. Skalaer er gøy det, men det er bedre å tenke litt mer intervaller og harmoni synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i et prosjekt med en palestinsk oud-spiller i fjor, og det første han innprentet i meg var denne skalaen. Han hadde et eller annet العربية-navn på den, men omtalte den også som frygisk dominant.

Den er vel lettest å forklare som harmonisk moll fra fremte trinn.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg bare understreket det. :) Det er i akkordene musikken, teorien og spenningene ligger.

Meloditonene er kun fine fordi de blir spilt over akkorder som de kan harmonisere med.

Og hvis et stykke kun består av en melodistemme, vil lytteren allikevell danne en forståelse av hva harmonien er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg spiller jo ikke skalaer for å spille skalaer, men for å få inn i fingrene hvilke toner som passer sammen i en gitt setting, og da spesielt i forhold til musikkens akkordmessige sammensetning. Derfor også starten på denne tråden. For den lineære harmonien i skalaen er det ikke viktig hva den heter, men det er greit å kunne gjenkjenne akkordprogresjoner og vite at akkurat denne skalaen passer. Eller dersom noen faktisk erklærer at "her passer en frygisk dominant-skala i G", så vet jeg hva det er snakk om.

Takk for all tilbakemelding så langt. Tråden kan godt fortsette, og spesielt dersom noen har forslag til akkordprogresjoner og kjent musikk der frygisk dominant passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg spiller jo ikke skalaer for å spille skalaer, men for å få inn i fingrene hvilke toner som passer sammen i en gitt setting, og da spesielt i forhold til musikkens akkordmessige sammensetning. Derfor også starten på denne tråden. For den lineære harmonien i skalaen er det ikke viktig hva den heter, men det er greit å kunne gjenkjenne akkordprogresjoner og vite at akkurat denne skalaen passer. Eller dersom noen faktisk erklærer at "her passer en frygisk dominant-skala i G", så vet jeg hva det er snakk om.

Takk for all tilbakemelding så langt. Tråden kan godt fortsette, og spesielt dersom noen har forslag til akkordprogresjoner og kjent musikk der frygisk dominant passer inn.

Skjønner helt klart hva du mener. Alt jeg sier er at om man lærer seg litt om intervaller og harmoni, så kommer skalaene og akkordene ramlende ut. John Scofield sa "I base my improvisations on SOUND, not on verbal concepts", og det er mye sannhet i det.

Når det gjelder frygisk dominant eller for den sakens skyld harmonisk og melodisk moll, så er saken slik at det IKKE nødvendigvis passer fra begynnelse til start på en sang, eller for den sakens skyld en akkordprogresjon. La oss si at du har en typisk flamenco/ metal progresjon som denne:

/ Am / G / F / E /

Her vil du kunne kose deg med frygisk dominant/ harmonisk moll femte trinn på E. Men stort sett kun der. Grunnen til det er at G# en vil kræsje totalt med G - akkorden, låte rart med Am, og ikke nødvendigvis helt være kompis med F heller.

Grunnen til det er at G#, som er tersen til E, vil kræsje fælt med G (prøv), den vil fungere som en stor septim mot Am, som vanligvis ville hatt en liten septim, mens med F vil den fungere som en forstørret sekund, som vil gnisse litt mot F'ens ters - A.

Men med E vil den derimot passe som hånd i hanske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.