Web Analytics
Jump to content

"Fant" en oriental-ish skala. ..


sarge

Recommended Posts

Satt og klimpret litt og "kom over" denne skalaen:


|--------------------|
|--------------------|
|--------------------|
|-------------5-7----|
|-----4-5-7-8--------|
|-5-6----------------|

Den låter litt orientalsk, men ut over det vet jeg lite. Den er ihvertfall ikke en "mode" av den vanlige vestlig oppbyggede skalaen, der ingen påfølgende toner er mer enn en heltone fra hverandre.

Noen som vet noe mer? Hva slags akkorder er naturlig sammen med en slik skala?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis du tar utgangspunkt i D'en du har på femte bånd, A-strengen, så ender du opp med en D melodisk mollskala.

Jeg er litt usikker på hva du burde kalle den hvis du har utgangspunkt i A. Men håper det oppklarte litt hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er frygisk dominant (eller frygisk dur), som blir mye brukt i spansk folkemusikk, slik som Flamenco. Jeg synes ikke den høres særlig orientalsk ut. Da tenker jeg heller slik (vi holder oss til A):

|------------
|------------
|------------
|---------5-7
|-----5-7----
|-5-6--------

Dette er en In Sen-skala, og for å være ærlig er det bare en pentatonisk versjon av skalaen din.

Angående akkorder du kan bruke i bakgrunnen kan du bruke den andalusiske kadensen, iv-bIII-bII-I. I A blir dette Dm-C-B-A.

Link to comment
Share on other sites

Dette er frygisk dominant (eller frygisk dur), som blir mye brukt i spansk folkemusikk, slik som Flamenco.

Interessant det du skriver. Jeg ser likheten med frygisk (burde sett den), men det er tredjetonen som er annerledes (sharp) i forhold til frygisk, og det er den som jeg synes gir en orientalsk vri.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken, og det er tydeligvis hørselen også. :) Når denne skalaen blir brukt i spansk musikk tror jeg at gitarspileren bruker begge tersene om hverandre, og det er nok med på å gjøre det enda mer spansk. Hoppet mellom sekunden og tersen er jo tre halvtoner, noe som hjør at den kanskje kan høres orientalsk ut. Og når jeg tenker meg om har jeg jo hørt et sted at denne skalaen blir/ble brukt så langt øst som i Israel og jødisk musikk. I hvert fall i Arabia.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha. Mulig den låter mer eksotisk ut alene enn om man setter den i en sammenheng. Kan også hende at min kjennskap til spansk musikktradisjon er litt begrenset i forhold til å gjøre denne koblingen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde glatt kjørt den over en 7b9-akkord. Du har ters, septim, forminsket none - resten blir bare krydder. Ja, du har forstørret kvart, men det har pinadø bluesskalaen også.

Edited by PerA
Link to comment
Share on other sites

Det er et mode av harmonisk moll vel. Spansk Malmsteen.

Spansksteen. Bedre kjent som Pedro J. Malmsteen.

Frygisk dominant er vel det mest "offisielle" navnet for de som gidder å bry seg. Ellers henger alt for mange seg opp i navn på skalaer spør du meg. ;)

Edited by YBA
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.