Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Fant" en oriental-ish skala. ..


sarge

Anbefalte innlegg

Satt og klimpret litt og "kom over" denne skalaen:


|--------------------|
|--------------------|
|--------------------|
|-------------5-7----|
|-----4-5-7-8--------|
|-5-6----------------|

Den låter litt orientalsk, men ut over det vet jeg lite. Den er ihvertfall ikke en "mode" av den vanlige vestlig oppbyggede skalaen, der ingen påfølgende toner er mer enn en heltone fra hverandre.

Noen som vet noe mer? Hva slags akkorder er naturlig sammen med en slik skala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du tar utgangspunkt i D'en du har på femte bånd, A-strengen, så ender du opp med en D melodisk mollskala.

Jeg er litt usikker på hva du burde kalle den hvis du har utgangspunkt i A. Men håper det oppklarte litt hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er frygisk dominant (eller frygisk dur), som blir mye brukt i spansk folkemusikk, slik som Flamenco. Jeg synes ikke den høres særlig orientalsk ut. Da tenker jeg heller slik (vi holder oss til A):

|------------
|------------
|------------
|---------5-7
|-----5-7----
|-5-6--------

Dette er en In Sen-skala, og for å være ærlig er det bare en pentatonisk versjon av skalaen din.

Angående akkorder du kan bruke i bakgrunnen kan du bruke den andalusiske kadensen, iv-bIII-bII-I. I A blir dette Dm-C-B-A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er frygisk dominant (eller frygisk dur), som blir mye brukt i spansk folkemusikk, slik som Flamenco.

Interessant det du skriver. Jeg ser likheten med frygisk (burde sett den), men det er tredjetonen som er annerledes (sharp) i forhold til frygisk, og det er den som jeg synes gir en orientalsk vri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, og det er tydeligvis hørselen også. :) Når denne skalaen blir brukt i spansk musikk tror jeg at gitarspileren bruker begge tersene om hverandre, og det er nok med på å gjøre det enda mer spansk. Hoppet mellom sekunden og tersen er jo tre halvtoner, noe som hjør at den kanskje kan høres orientalsk ut. Og når jeg tenker meg om har jeg jo hørt et sted at denne skalaen blir/ble brukt så langt øst som i Israel og jødisk musikk. I hvert fall i Arabia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et mode av harmonisk moll vel. Spansk Malmsteen.

Spansksteen. Bedre kjent som Pedro J. Malmsteen.

Frygisk dominant er vel det mest "offisielle" navnet for de som gidder å bry seg. Ellers henger alt for mange seg opp i navn på skalaer spør du meg. ;)

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.