Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har Gibson, har Fender hva nå?


johs

Anbefalte innlegg

hei

jeg sparer til en ny gitar i fremtiden. Jeg har en gibson es 339 og en fender american stratocaster så hva blir det nå? Noe dere har å anbefale? Prislappen ligger mellom 10 og 15 tusen brukt.

mvh johs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hva du spiller og hva du liker av pickups, tykkelse på neck osv. spiller jo inn på hva du foretrekker å velge, dersom du ikke vil gjøre mye med den selv. Hva med en Gibson Les Paul. Eller en PRS Custom 24. Eller en.... Lista blir ganske lang; kanskje du vil snevre den inn litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk er:

Gibson: Les Paul, SG og 3xx, evt. en Firebird eller Explorer.

Fender: Stratocaster og Telecaster, evt. Jazzmaster eller Jaguar.

I ditt tilfelle er det en solidbody Gibson og en Telecaster som bør stå øverst på lista.

Kommer vel an på hva han skal spille, men er generelt enig med deg, Gunnar (bortsett fra SG'en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du spiller og hva du liker av pickups, tykkelse på neck osv. spiller jo inn på hva du foretrekker å velge, dersom du ikke vil gjøre mye med den selv. Hva med en Gibson Les Paul. Eller en PRS Custom 24. Eller en.... Lista blir ganske lang; kanskje du vil snevre den inn litt? :)

ja, selvfølgelig. Halsen bør være enten fender c shape eller 60 style gibson altså ikke for tykk. Pickupsene jeg har på es en er 57 classic noen jeg liker veldig godt. Ellers er jeg ganske åpen for både humbuckere og singlecoils. Hadde vært morsomt med noe annet enn fender og gibson :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her. Det er flere gode kandidater du mangler, men så spørs det hvilken retning du vil i. Verken en god S, RG, Tele eller en plankeGibson blir feil.

Jeg har et par forskjellige gitarer selv, og noe av det jeg synes er aller morsomst, er en superstrat med piezo i tillegg til vanlige pickups. Det burde du prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel en tre- fire av superstrater med piezo, en Ibanez S, en Parker Fly, og en Carvin. Alle tre er glimrende gitarer, og jeg synes det er veldig vanskelig å anbefale noen av den som "best" i forhold til andre. Det går på smak og behag, i første rekke når man er oppe i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk er:

Gibson: Les Paul, SG og 3xx, evt. en Firebird eller Explorer.

Fender: Stratocaster og Telecaster, evt. Jazzmaster eller Jaguar.

I ditt tilfelle er det en solidbody Gibson og en Telecaster som bør stå øverst på lista.

Egentlig helt enig med Gunnar her. Selv har jeg ingen Gibson ESxxx, men i stedet en Gretsh.

Stratocasteren er min arbeidshest, og det skjer støtt og stadig på gigs at jeg må bytte ut denne fordi den blir sur eller en streng ryker ( balansert vibarm). Så for min del vurderer jeg nå å gå til anskaffelse av nok en strat. Poenget mitt her er at hvis du har en favorittgitar, så hvorfor ikke skaffe en til? Dette svaret er tenkt dersom du spiller mye ute.

Ellers kan jeg varmt anbefale en Telecaster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man en god humbuckergitar og en god singlecoilgitar og vil ha et supplement til det ville jeg gått for noe med en helt annen pickuptype, feks filtertrons, P90, mini-humbuckers, wide range buckers eller evt. en jazzmaster med sine snertne single coils.

En ES339 simulerer godt LP lyd og en strat kan twange, så det blir litt smør på flesk etter min mening å gå for noe slikt hvis det er for variasjonens del en kjøper en tredje gitar.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.