Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trompet


kake

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lære meg å spille litt trompet. Kjæresten min spiller, og kan lære meg litt. Det jeg lurer på er hvor mye man må ut med for en helt ålreit nybegynnertrompet på budsjett? Hva er det man ser etter i en trompet? Det finnes tusenvis av no-name trompeter, alt fra gamle rustne norskproduserte til nye blanke kinatrompeter. Ser på finn.no at man kan få nye kinatrompeter nede i 1000-lappen, er disse gode nok til at man faktisk kan spille på de, eller er de bare søppel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søppel. Et annet fenomen med prompeter er at de faktisk blir dårligere jo eldre de blir, og jo mer de blir blåst på. Saken er den, at i tillegg til slitasje i ventilene, noe som gjør trompeten lekk, så er det sånn at når en trompet er ny, så er metallet ganske mykt. Jo mer man blåser i den, så vibrerer metallet, jo hardere blir det, og så ender trompeten opp som lite spillbar. Det er en grei forklaring på hvorfor vi ikke har "Stradivariusptrompeter" som er veldig gamle. Enhver som har jobbet med kobber/kobberlegeringer kjenner til fenomenet, jo mer man banker, jo hardere blir det. Det løses ved å varme opp metallet slik at det blir mykt, men denne prosessen passer dårlig å utføre på trompeter.

Den beste muligheten du har, slik jeg ser det, er å kontakte et lokalt skolekorps, i den grad det har overlevd så langt, og høre om de har instrumenter på lager som er brukandes. Da kan du gjøre et røverkjøp på et kurant instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er denne bestilt :) Da gleder jeg meg til den kommer. Hørte med faren til min kjære, som også spiller trompet, og han mente at det antageligvis var et greit kjøp, og nesten garantert bedre enn de billige nybegynnerhorna på finn. Er en sjanse å ta, men får håpe det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Dette er tydeligvis en Olds recording-trompet.. Ser de går for en del penger på eBay. Får se når jeg får den, for om den er helt i orden så kan det kanskje se ut som om jeg har gjort et rimelig godt kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått den! Kan dermed bekrefte at dette er samme trompeten som går for store summer på eBay. Etter hva jeg klarer å tyde så stammer den fra 1947 :) Virker som den er som den skal, men skal la en trompetist få se på den i morgen :)

Edit: Jeg så feil på serienummeret. Etter hva jeg kan finne nå så vil jeg tro den er produsert mellom 1955 og 1958 et sted.. Noen som kan gjette noe nærmere? Serienr. er 228117.

Endret av kake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.