Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4 100w plexiprosjekt


Anbefalte innlegg

takk! holder på å spille inn superleaden nå. den er en anelse klarere og krispere enn 69-modellen jeg har sålangt. det kan være pga rør (bruker ikke verdifulle rør til oppstart) eller at spenningen er litt høyere på denne enn 69modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for komplement :D Tid har jeg om kveldene og i helgene. Grunnen til at jeg begynte på disse fire prosjektene var at jeg allerede hadde samlet mange av originaldelene samt at det plutselig var mulig å få skikkelig chassis (fra metro og marstran). Dessuten var det salg på etpar trafoer. Delene var litt billigere nå når dollarkursen var lav (har steget igjen dessverre). Jeg bruker mye tid på å lete etter de beste delene, og kjøper ikke superdyre deler som 22nf mustards til markedspris, men bare når jeg får en god deal. Med headcab, rør og alt regner jeg med at hver amp kommer på 10-11000kr, noe som ikke er ille når tilsvarende amper koster langt mer på markedet (jf. plexi replicas, germino, etc). jeg vil trolig selge to av disse for deleprisen etter at de er innspilt og fininnstilt. Det er gøy å bygge, men jeg har ikke råd til å beholde alt selv.

Jeg har forresten hatt service på et titalls originale marshaller i det siste, og tørr påstå at mine lyder like bra som originale plexier etter innspilling. For bilder av originaler, see

https://www.facebook...60225267&type=1

Endret av Roe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ampene begynner å spilles inn, og høres nå ut slik som de skal. jeg er særlig fornøyd med Jose A-modden på 68modellen, den er både artikulert, dynamisk og skikkelig sinna. Denne varianten er basert på Marsha Brown eye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg eksperimenterte med spenninger i 67 superleaden (med enkel likeretter). Dette er enkelt fordi marstran nettrafoen (1203-80) har mange sekundær- og primær-tapper. Jeg prøvde anodespenninger fra 495v til 445, og foretrakk spenninger i på ca 465-70v (Shakti rapporte tidligere at han foretrakk 480v over 500v). Høyere spenninger gir mer effekt og headroom med mer diskant; lavere spenninger gir mer brown sound, dvs. mer vreng, komprimering og mellomtone. Jeg foretrakk noe midt i mellom på denne ampen fordi det gav en balansert tone som verken er for clean eller for brown (samtidig som det gir bra levetid på rørene). Til sammenligning bør det sies at originale skjema fra sent 1967 viser en spenning på 460v, noe som er litt lavere enn de fleste plexi 100watterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planlegger amp-shootout nå før jul. har prøvd endel rør. bruker nå RFT el34 i både 68- og sen67-modellene. begge bruker tungsram i v2. 68 bruker mullard i v2, 67 brimar. 68 bruker mullard RI i v3 (dette ene røret låt eksepsjonelt punchy), 67 bruker EI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.