Web Analytics
Jump to content

Rimelig gitarmaker i Bergen/Haugesund - Trenger en nutjob?

M55ikael

Recommended Posts

Jeg har endelig fått custom-halsen jeg bestilte fra Guitar Mill (etter 7 måneders ventetid), og ser at den ikke helt lever opp til forventningene. I tillegg kom den uten strengeslots i nut'en, og uten hull til festeskruene.

Vet dere om noen som kan bore hull til festeskruene og file nut'en til en rimelig penge i Bergen eller Haugesund? Har ikke lyst til å bruke særlig mye mer penger på denne saken.

Hmm, er litt skeptisk til musikkforretninger. Men hvis de har ansatt en som faktisk kan lage og reparere gitarer er det vel greit. Skal ta en tur nedom og spørre. Takk for tipset.

Edited by M55ikael

Syns ikke at det er urimelig at halsen kom uten satt opp nut og hull til halsskruene. De aller aller fleste leverandører av custom-halser har ikke slikt innbakt i prisen, men tar seg betalt for å utføre en slik jobb. Det samme tipper jeg du finner hos Guitar Mill. Tror Warmoth er eneste unntaket, de leverer vel alle halser med ferdige skruehull med mindre du ber dem om å droppe det....

Hull til hals-skruer er jo en naturlig del av å montere en ny hals i en kropp. Ferdig borede hull gir ofte bare problemer med alt annet enn amerikanske Fendere eller en kropp fra samme leverandør som halsen.

Dette er jo ekstremt enkle greier også da - sett halsen på plass, test strengeføring med snorer eller streng opp med E strengene - bruk en skrueklemme e.l. ved behov for å holde halsen på plass. Før et treborr (helst typen med tynn spiss) med samme dimensjon som hullene i kroppen inn i hvert av kroppens festehull og marker dermed eksakt hvor hullene i halsen skal plasseres. Løsne halsen igjen - bor så opp hullene i halsen med et lagom stort bor.

En oversadel/nut kan vanskelig tilpasses riktig uten at halsen er montert på en gitar osv, så at de ikke filer spor i denne er ikke så mye å spekulere på kanskje. Men hvis en noenlunde formet nut er montert er det en smal sak for en fagmann å file de sporene, samt ta av nødvendig materiale.

Tror Warmoth er eneste unntaket, de leverer vel alle halser med ferdige skruehull med mindre du ber dem om å droppe det....

Der må du betale ekstra for at de ikke skal bore hull faktisk :D

------

Men sånn ellers, hva er det med halsen som skuffer? Så langt har du vel ikke engang prøvd den eller?

Har hatt to gitarer innom Eugen før, han virker flink og hyggelig, men han tar seg betalt ;-) I tillegg brukte han over 2 måneder på en setup av LPen min. Har ikke prøvd Hanno Kiehl, men jeg antar at han ligger i samme prissjiktet. Jeg vil ikke koste på denne halsen noe særlig mer.

Syns ikke at det er urimelig at halsen kom uten satt opp nut og hull til halsskruene. De aller aller fleste leverandører av custom-halser har ikke slikt innbakt i prisen, men tar seg betalt for å utføre en slik jobb. Det samme tipper jeg du finner hos Guitar Mill. Tror Warmoth er eneste unntaket, de leverer vel alle halser med ferdige skruehull med mindre du ber dem om å droppe det....

Jeg har vel heller aldri insinuert at det er urimelig. Men når man betaler i dyre dommer for en custom hals, og de bruker 3 måneder lengre enn avtalt, ignorerer mail, og leverer så som så kvalitet i tillegg så begynner det å stinke.

Det var heller ingen opsjon for ferdigborede skruehull eller kuttet nut. Men tråden ble ikke laget for å klage på GM, jeg lurer bare på hvor jeg kan få gjort det resterende arbeidet.

Uansett vil jeg anbefale potensielle kjøpere å lese kundereviews og styre unna. Jeg leste selv rapporter om at de ikke svarte mail og brukte over 6 måneder, men jeg var godtroende og støttet meg til den gode kritikken de også har fått. Jeg skulle nok valgt USACG.

Edited by M55ikael

Har ikkje inntrykk av at Eugen er noko dyrare enn andre i sin bransje, men det kan hende eg tek feil. Og ja, han kan bruke lang tid viss du lar han gjere det, her gjeld det å lære seg rett måte å mase på.

Har ikkje inntrykk av at Eugen er noko dyrare enn andre i sin bransje, men det kan hende eg tek feil. Og ja, han kan bruke lang tid viss du lar han gjere det, her gjeld det å lære seg rett måte å mase på.

Jeg maste ikke i det hele tatt. Men det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig. Han virker som en dyktig kar uansett.

Var innom musikksenteret i dag og de sa de kunne ta jobben med en gang. Så da prøver jeg i morgen ;-)

Jeg maste ikke i det hele tatt. Men det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig. Han virker som en dyktig kar uansett.

Var innom musikksenteret i dag og de sa de kunne ta jobben med en gang. Så da prøver jeg i morgen ;-)

Henki (Eugen)tar 650/t. Du må mase :)

Edited by Mr.Ray

• 2 weeks later...