Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Legge opp en solo


Erless

Anbefalte innlegg

Jeg skal spille One of These Days av Joe Bonamassa (Live versjonen). Den går i em, og det er egentlig det. Jeg kan jo pentatonskalaen med bluestonene, og fult av licks, men de passer liksom ikke. Prøver også å fylle inn med litt eolien også. Når jeg er borte på grunntonen så er det jo greit, men hvis jeg beveger meg litt bort så høres det ut som jeg ikke holder rytmen, eller er i feil toneart. Nå har jo ikke dere mulighet til å høre hva jeg spiller, men er det noen som har noen tips for å forbedre meg? Hva er det jeg bør tenke på? Hva bør jeg høre etter på kompet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke enkle løsninger, men det er faktisk viktig å finne ut hvilke toner som de gitaristene du liker velger, og hva du liker med det.

Et viktig skritt på veien er å rett og slett gjøre det "alle" sier over her og eller, og finne ut hvilke toner som hører til akkorden som går i bakgrunnen. Her kan du bruke øret, eller lære deg hva en grunntone, ters, kvint og septim er. Så er det bare å prøve seg frem. Av og til funker grunntone og kvint, av og til blir det for "obvious". Av og til er ters og septim flott, av og til er det for "melodiøst". Av og til vil man rett og slett unngå akkordtonene.

Så om du lærer dette på øret, ved bruk av teori eller litt begge deler, blir resultatet det samme - du blir mer bevisst på harmonien i bakgrunnen og hvilke toner som funker til enhver akkord, og mindre "Em penta? Here we go!!!" ;)

Flott med skalaer, men skalaer er ikke alt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske og brae svar. Jeg har gått igjennom kompet med bandet selv, og de gjør alt riktig. De spiller egentlig bare en slags Em. Jeg står egentlig fritt, mens de tar en E, G og E. Jeg har tenkt mye på det og lurer på om jeg til tider kommer inn på "og'en", At jeg er et halv slag etter kompet. Bør jeg heller roe ned og høre godt på rytmen, og ta de pausene jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.