Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Jupp, satt oppe til 4 i natt og hørte på forskjellig musikk. Nå er jeg ikke helt ukjent med lyden fra dem da jeg har et par CMS 65 i oppe studio. Imidlertid låter de helt rått akkurat som sine storebrødre :) Bassen er ikke like dyp og varmer ikke på samme måte i bunnen, men de har den samme krystallklare, detaljerte og åpene lyden. Alle feil i en miks blir umiddelbart avslørt og man hører lett ting som støy, during eller summing i gitarforsterker selv på kommersielle utgivelser (om det er der selvfølgelig). Over-kompresjon og annen feil bruk av kompressor høres umiddelbart. (Sitter å høre på radio gjennom dem nå og kompresjonen er mildt sagt obvious).

Jeg har ennå ikke testet dem side om side med CMS 65 monitorene (skal ta dem med opp i studio i kveld og teste) men allerede sitter jeg med en følelsen av at jeg kanskje vil like å jobbe på de små mer enn de store. De har selvfølgelig ikke den enorme lyden de store har, men det er også deres styrke da man kan lytte på et langt mer edrulig nivå og alikevel drive høytalerene hardt nok. På lavt nivå blir ikke feil i romakustikken fult så problematisk heller så det er absolutt et pluss.

Når det er sagt vil jeg nevne at disse monitorene ikke er spesielt flatterende. Dårlige mikser låter ekstra dårlig i forhold til en vanlig stereo. Forvrengning, mp3 artifacts og andre uønskede frekvenser kommer fram fra alle kriker og kroker. Musikk med bra lyd er imidlertid en nytelse å lytte til. Blumenkraft skiva til OTT og "Promise me" av Beverly Craven låt begge helt fantastisk :)

Elementene het Focal, men høyttalerne de selv produserte het JM-Lab av en eller annen grunn.

Nei, du har rett i at de franske aldri har blitt så populære i Norge (Focal, Audax) men det henger nok en del sammen med importøren, den store tilgjengeligheten av gode produkter fra Norge/Danmark og ikke minst UK osv.

Focal elementene er faktisk eksepsjonelle, men har tradisjonelt vært alt for dyre i løs-salg. En ferdig gulvhøyttaler fra JM-Lab kostet før mindre enn å kjøpe elementene i høyttaleren i løs-salg.. Så prisen på høyttalerne var ikke ille, men grossisten/importøren fikk liksom ikke noe shwung på salget.

Angående løs-elementer har Seas/Vifa/Peerless og Scan-Speak (De norske/danske produsentene) alltid vært så rimelige og ikke minst samarbeidsvillige i Skandinavia at produsenter av høyttalere i veldig stor grad har benyttet disse, dermed ble det vel ikke så mye høyttalere fra andre produsenter med Focal elementer heller her hjemme.

Vel, nok viss-vass - Focal lager meget gode produkter i alle fall.

Ok, da sitter jeg i studio og gjør en A/B test med de store. Det første jeg legger merke til er at 40'ene ikke er like myke og blank i de øvre mellomtonene. De er skarpere og hardere, omtrent som det er en kald susende distortion der. Jeg legger ikke så godt merke til det før jeg switcher over på de store og jeg regner med at dette er pga at de ikke er innkjørte ennå. Denne hardheten i lyden er godt i samsvar med beskrivelsen av hvordan de låter før de er innkjørte så jeg regner med at det er forklaringen. Det er imidlertid interessant å høre det ettersom det vil gradvis forsvinne og man ikke merker endringen så godt når man hører høytalerene hele tiden. Det er ikke snakk om en enorm forskjell her men når jeg går fra den ene til den andre legger jeg godt merke til det.

40'ene låter ellers ganske likt som 65'ene og har mye av den samme karakteristikken. Det var et øyeblikk jeg forlot pulten her for å gå og gjøre noe og når jeg kom tilbake var jeg plutselig ikke riktig sikker på om det var de store eller små jeg hørte på. Det var de små, og saken er den at det ikke tar mange sekundene før man vender seg til den forskjellen som er mellom dem. Imidlertid er det ikke til å stikke under en stol at bunnen i 65'ene er på et ganske annet nivå. Når jeg bytter over er det som en vista åpner seg. Forskjellen er som et stort og et lite kinolerret, begge har kanskje samme oppløsning men det store gir en langt større virkelighetsfølelse. Bassen i de små er svært imponerende i seg selv, men på de store er det som om en avgrunn åpner seg under en. Selv om de små ikke har dette er det alikevel en ekte bass-gjengivelse de gir. De er ikke hypet i bunnen slik Genelec 8020 monitorene jeg kikket på var. Mange små høytalere gir masse bass, men det er ikke altid så nyttig informasjon man får. Selv om de er små er teksturen i bassen til å ta og føle på.

Så hvem av dem liker jeg best? Vel, det er liten tvil om at om jeg måtte velge ville jeg ha tatt de store, men marginen er i grunnen mindre enn jeg hadde regnet med. Det synes kanskje rart at jeg ville kjøpe to sett av de samme monitorene i forskjellig størrelse men rasjonalet er at de skal fylle to forskjellige roller. Ganske mye av arbeidet i musikkproduksjon krever ikke en diger monitorlyd. Det er deilig å kunne sette seg nede i godstolen på kontorplassen min og gjøre alt det kjedelige arbeidet som å redigere opptakene etter en tracking session, sette opp en miks for miksing i studio eller rett og slett skrive musikk. Da er det kjekt å ha monitorer på begge plasser som låter så likt som mulig. Desuten er det også kjekt å ha et par som er lett å ta med seg om man skulle gjøre opptak et annet sted.

Mens jeg sitter her og skriver lytter jeg til Skylon skiva til OTT, og når sant skal sies tror ejg faktisk jeg liker de små bedre for normal lytting til musikk. De store er riktig nok langt mer imponerende å lytte til med sin langt dypere og fyldigere bass, men lyden fra dem er så stor og voldsom i forhold. Nesten som å se nyhetssendingen på et kinolerret. Sikkert fint det om man vil telle hvert enkelt hårstrå i barten til ankermannen men i lengden får man lett vondt i nakken. For lange økter med mye småplukk og finredigereing er de små helt klart vinnerene. For den siste nedmiksen, legging av gitarspor med modeling-amp eller sjekke miksen så hårene reiser seg er det ingen tvil om at det er de store som gjelder :)

CMS_40_65_02.jpg

CMS_40_65_04.jpg

Flott skrevet :) Har du testet opp i mot andre merker forresten? Nå har du kanskje ikke et respektabelt utvalg av andre markedsledende monitormodeller sånn tilfeldigvis stående i skapet, men tenkte jeg skulle spørre :)

Elementene het Focal, men høyttalerne de selv produserte het JM-Lab av en eller annen grunn.

Nei, du har rett i at de franske aldri har blitt så populære i Norge (Focal, Audax) men det henger nok en del sammen med importøren, den store tilgjengeligheten av gode produkter fra Norge/Danmark og ikke minst UK osv.

Focal elementene er faktisk eksepsjonelle, men har tradisjonelt vært alt for dyre i løs-salg. En ferdig gulvhøyttaler fra JM-Lab kostet før mindre enn å kjøpe elementene i høyttaleren i løs-salg.. Så prisen på høyttalerne var ikke ille, men grossisten/importøren fikk liksom ikke noe shwung på salget.

Angående løs-elementer har Seas/Vifa/Peerless og Scan-Speak (De norske/danske produsentene) alltid vært så rimelige og ikke minst samarbeidsvillige i Skandinavia at produsenter av høyttalere i veldig stor grad har benyttet disse, dermed ble det vel ikke så mye høyttalere fra andre produsenter med Focal elementer heller her hjemme.

Vel, nok viss-vass - Focal lager meget gode produkter i alle fall.

Tror Focal er ganske anerkjent innen bilstereo? Uten at det har så mye med saken å gjøre, naturligvis...

Tror Focal er ganske anerkjent innen bilstereo? Uten at det har så mye med saken å gjøre, naturligvis...

De har kanskje solgt en del bilstereo i Norge de siste årene, men tidligere var Hi-Fi klubben, samt en annen stor importørs produkter nesten enerådende grunnet gunstige priser og relativt grei kompetanse på området.

Focal lager også veldig bra elementer innen hifi

Noe sier meg at du ikke har lest alle postene i denne tråden? :)

Focal gjør det bra innen bilstereo ja. De har tatt seg bra opp de siste årene, og jeg mener de lager svært gode høytalere. Personlig har jeg hatt focal høytalere i tre biler nå, og kan bekrefte at man får mye for penga der da jeg har prøvd ut i forskjellige prisklasser hele veien.

Jeg ble veldig nyskjerrig på å prøve noen Focal studiomonitorer nå!

Flott skrevet :) Har du testet opp i mot andre merker forresten? Nå har du kanskje ikke et respektabelt utvalg av andre markedsledende monitormodeller sånn tilfeldigvis stående i skapet, men tenkte jeg skulle spørre :)

Vel, jeg har ikke noe skap fult, men jeg hadde inntil nylig et par første genrasjon KRK Rokit6 som jeg brukte en lang stund. I tillegg har vi et par aktive Alesis M1 mkII men disse har jeg aldri jobbet med, vi bruker dem bare som multimedia-høyttalere (musikk, video etc). Jeg har aldri gjort en A/B test av disse opp mot Focal-monitorene men har en ganske god idè om hvordan de skiller seg.

I første omgang, Alesis og KRK monitorene er likere hverandre enn de er like Focal. Alesis M1 er mer hypet i bassen, framstår glattere i mellomtonene og virker i grunnen mer behagelig å lytte til enn KRK monitorene. Jeg har som sagt ikke mikset noe på Alesis'ene men min subjektive oppfattning er at Rokit'ene er mer nøytrale. Begge synes for meg å befinne seg et sted mellom hifi og studio-monitorer.

Focal'ene skiller seg vesentlig fra disse to og har en langt mer "åpen" og fokusert lyd. For meg var overgangen til Focal opplevdes litt som å sette seg inn i en bil med nyvasket frontrute når man er vant med en skikkelig skitten en. Man kan hører plutselig høre alle instrumentene i en miks hver for seg (så sant de har separasjon til å begynne med). Musikken høres mer live og ekte ut enn bare lyd fra to kasser. Bassen har plutselig tekstur man nesten kan ta og føle på i motsettning til å bare tåkete romling. Diskanten har mange av de kvalitetene man i lyden av klinking av krystallglass, skarp, detaljert og naturtro.

Det som kanskje overrasket meg mest var alle detaljene jeg plutselig kunne høre i musikk jeg har hørt på i mange år. Sitter akkurat å hører på Lonestar av Norah Jones og kan tydelig høre hver minste detalj i gnissingen av sliden mot strengene på dobor-gitaren. Det er ikke det at man ikke kan høre dette på de andre monitorene om man hører etter, men her virker det så livaktig at jeg nesten får følelsen av å sitte med dobroen i egene hender. I en annen låt av henne la jeg merke til at jeg kunne høre en svar elektrisk during/summing (slik vi alle kjenner) fra forsterkeren til gitaristen, noe jeg aldri hadde lagt merket før men nå ikke kunne unngå å høre. Videre er det lett å plukke ut akkurat hvor i stereo-bildet de forskjellige instrumentene befinner seg.

Før jeg kjøpte CMS 65'ene var jeg rundt og lyttet til andre monitorer i samme sjiktet, først og fremst KRK VXT6 og Adam A7 (desverre ingen Dynaudio da jeg har hørt svært gode ting om disse). Selv om vurdering av disse hos forhandleren ble overfladisk i sammenlikning var mitt inntrykk at de begge hadde mer egenkarakter enn Focal, dog likte jeg begge to veldig godt og vurderte en lang stund disse over Focal da de var noe rimeligere. Jeg kan forøvrig godt se for meg at noen fks. vil like VXT modellene bedre da de har mer karakter. Har hørt kommentarer fra enkelte som synes CMS monitorene er sterile og kjedelig da de farger lyden særs lite.

En ting som er litt skummelt med Focal'ene er at man lett kan ende opp med å lytte på høyt volum. Det er veldig lite forvrengning i dem i forhold til hva jeg er vant med fra andre høyttalere. Skrur man opp blir det bare høyt men man føler ikke helt at man får det samme "trøkket" man er vant med. Jeg er vel fra før vant med at ved høyt volum følger forvrengning med og jeg blir lurt til å tro at volumet er lavere enn det egentlig er. Min subjektive oppfattning var at det var lavere volum i Focal'ene enn KRK'ene da jeg gikk over. Har flere ganger jobbet med noe på hva jeg selv oppfattet som moderat volum og plutselig opplever at de rundt meg nærmest må rope for at jeg skal kunne høre hva de sier. Ganske skummelt egentlig med tanke på å skade hørslen. CMS 40 synes å lide litt mindre av dette enn CMS 65 da de som tidligere nevnt framstår som langt mindre voldsomme.

Edited by Stjerneskruen