Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til ny gitar?


Gul Snø

Anbefalte innlegg

Bare for å pirke enda mer... Hvilken amp spiller du på?

Har en Carvin 33 vintage hjemme. Men denne blir egentlig veldig lite brukt fordi jeg som oftest er i øvingslokalene å spiller sammen med noen kompiser. Der har de ganske gode forsterkere som kan brukes til de mer heavye låtene. (husker ikke navnet på de atm)

Single coils låter tynnere enn humbuckere, er vel egentlig det du prøver å si.

Du kan jo sjekke ut Schecter. Fant mange kurrante med lite avskrekkende pris da jeg var i statene.

Joda, men tilogmed humbuckere kan ha veldig tynn lyd. Min jaguar har to humbuckere (derfor "Special HH edition"), og lyden er ikke spesielt mye "tykkere" enn på en stratocaster med singlecoils. Fendere generelt har veldig tynn lyd, og det er ikke dette jeg er ute etter. :P

Takker for forslaget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjenner lite til SOAD, men når jeg googlet "System of a down live" med bildesøk så dukket dette her opp:

img_3716.jpg

Uansett. Han andre gitaristene på bildene hadde en Gibson SG, så det kan jo være noe å vurdere. Enten en billig Gibson eller en dyr Epi. Bør ligge i din prisklasse.

edit: For øvrig brukte Daron også en Fender Stratocaster i Drop-C i de tidligere årene. Originalt med singlecoils, men etterhvert byttet ut med humbuckere.

På bildet ser vi Serj Tankian (Ikke Dario) :P

I de tidlige årene ja, men det er en grunn til at han byttet gitar, eller hva? ;)

Kan innrømme at det var et dårlig eksempel, men det var ikke dette jeg skulle diskutere. Poenget med tråden var at jeg skulle ha en ny gitar! :)

Edit: Glemte å takke for forslaget! :)

Endret av Gul Snø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Ibanez Iceman? Med DiMarzio D-Activator humbuckers får du jo grom lyd :) Når vi var inne på SOAD så er det jo denne gitaren Daron Malakian (tidligere SOAD gitarist) bruker!

Daron Malakian.jpg

Veldig godt forslag! :)

Jeg synes å huske at jeg leste noe om at SOAD skulle på en "reunion tour" i sommer, så han er nok fremdeles gitarist i SOAD! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han byttet gitar har antakeligvis mest med økonomi og sponsing å gjøre enn faktiske behov, men jeg skal ikke være kranglete. Mitt poeng var at ingen SOAD-plater har det jeg vil kalle for tynn gitarlyd, hverken de tidlige med stratocaster eller de nyere med iceman eller SG.

For øvrig, er planen å kjøpe nytt eller brukt i USA. Om planen er å kjøpe nytt så kan du antakeligvis gjøre vel så gode kupp på bruktmarkedet i Norge. Ser mye ålreit til ditt bruk for gode priser for tiden, både på finn og her på forumet. Det virker som det er kjøpers marked for tiden, så man kan gjøre gode kupp. Jeg holdt på å få fingra i en Ibanez SA240 (tror jeg) for 1500kr, og disse går for 4k nye i Tyskland, men måtte bruke pengene andre steder. Anbefaler deg å surfe finn.no litt også i din prisklasse og se hva som ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han byttet gitar har antakeligvis mest med økonomi og sponsing å gjøre enn faktiske behov, men jeg skal ikke være kranglete. Mitt poeng var at ingen SOAD-plater har det jeg vil kalle for tynn gitarlyd, hverken de tidlige med stratocaster eller de nyere med iceman eller SG.

For øvrig, er planen å kjøpe nytt eller brukt i USA. Om planen er å kjøpe nytt så kan du antakeligvis gjøre vel så gode kupp på bruktmarkedet i Norge. Ser mye ålreit til ditt bruk for gode priser for tiden, både på finn og her på forumet. Det virker som det er kjøpers marked for tiden, så man kan gjøre gode kupp. Jeg holdt på å få fingra i en Ibanez SA240 (tror jeg) for 1500kr, og disse går for 4k nye i Tyskland, men måtte bruke pengene andre steder. Anbefaler deg å surfe finn.no litt også i din prisklasse og se hva som ligger der.

Kanskje han ikke fikk den tykke lyden med stratocasteren? I og med at han skiftet pickupene, så er det veldig sannsynlig at han la erstattet de med pickuper med mye høyere output enn de originale. Jeg er ikke interessert i å bytte pickupene på gitaren min i og med at jeg bruker den til å spille andre musikksjangre med (egner seg bra til f.eks. blues!). Vil helst ikke diskutere dette, fordi det var ikke det jeg var ute etter når jeg laget tråden.

Jeg hadde faktisk planlagt å kjøpe en helt ny gitar, men det du nevner er også et veldig godt alternativ. Kan hende jeg gjør det HVIS (veldig usannsynlig med tanke på de gode forslagene jeg har fått) jeg ikke finner en gitar jeg liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal kameraten din da? kanskje jeg eller noen andre kan komme med forslag til butikker :)

Jeg fikk ikke helt med meg hva du ville fram til med dette innlegget. :blush:

Men hvis du tenkte på forsterkere, så har han nok også gode forsterkere hjemme (eller ihvertfall forsterkere han er fornøyd med) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen du opererer i så tror jeg faktisk at du kan gjøre bedre kjøp på bruktmarkedet i Norge enn å kjøpe nytt i USA. Har inntrykk av at det hovedsaklig er bruktgitarer, og helst litt opp i prisklasse, der man gjør de virkelig gode kuppene, samt at det er mye større utvalg på bruktmarkedet i USA. Om du ikke vet helt sikkert hva du vil ha så kan du nok gjøre vel så gode kjøp brukt her til lands!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke helt med meg hva du ville fram til med dette innlegget. :blush:

Men hvis du tenkte på forsterkere, så har han nok også gode forsterkere hjemme (eller ihvertfall forsterkere han er fornøyd med) :)

Tror han mente hvor i USA kompisen din skal så man kan tipse om hvilke butikker han bør dra til for å finne gitar til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen du opererer i så tror jeg faktisk at du kan gjøre bedre kjøp på bruktmarkedet i Norge enn å kjøpe nytt i USA. Har inntrykk av at det hovedsaklig er bruktgitarer, og helst litt opp i prisklasse, der man gjør de virkelig gode kuppene, samt at det er mye større utvalg på bruktmarkedet i USA. Om du ikke vet helt sikkert hva du vil ha så kan du nok gjøre vel så gode kjøp brukt her til lands!

I og med at jeg ikke vet helt sikkert hvilken gitar jeg skal ha, så er det vel egentlig veldig lurt å kjøpe brukt hvis jeg ikke er helt fornøyd med gitaren jeg kjøpte. Da taper jeg ikke så mye på å selge den videre. Men gitarene i bruktmarkedet i USA er vel billigere enn gitarene som selges brukt her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han mente hvor i USA kompisen din skal så man kan tipse om hvilke butikker han bør dra til for å finne gitar til deg :)

Ojaa, haha :lol: Takker!

Ja takk, vil gjerne ha forslag! :)

Er visst på tide å legge seg nu...

Endret av Gul Snø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.