Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Haze 15 eller Class 5 som første forsterker?


Anbefalte innlegg

Da har jeg gått til innkjøp av en nydelig Les Paul Junior som første el-gitar og trenger forsterker. Jeg ikke i band (enda), men skal ha en liten framføring i den lokale kultursalen. Spiller mest rock og musikk som GnR. Tenker å kjøpe en litt fremtidsrettet forsterker.

Har funne to forsterkere som valget står mellom det er en Marshall Class 5 butikk og en Marshall Haze 15 butikk.

Class 5'en er en 5 Watts forsterker uten noen effekter, er en combo og koster 3,5k på nett. Denne har en bryter som gir lav lyd (laverer en soveromsnivå) og har mulighet for å bruke hodetelefoner.

Haze 15 har masse effekter, er 15 Watt og er todelt. Hvis man kjøper begge delene får man så mye rabatt at nærmest får med kabinettet.

Regner med at jeg vil bli fornøyd med begge to, men trenger bare en... Hvordan burde jeg gå for og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om å spille i band med tiden, er jeg redd Class 5 muligens kan bli noe begrenset. (Som jeg også nevnte i den andre tråden du stilte samme spørsmål i). Haze'n er også mer allsidig med to kanaler og digitaler effekter som chorus, reverb, delay og vibrato. Og jeg ville fortsatt også sett på Haze 40 som et alternativ. Den er enda kraftigere enn Haze 15 (naturlig nok...) har de samme digitale effektene + effektsløyfe i tillegg til boost-funksjon på begge kanalene. (Som også kan styres via et 4-bryters pedalbrett som kan kjøpes som tilleggsutstyr.) Har erfaring med begge Haze-modellene og synes de er veldig bra ifht. pris. Har også vurdert Class 5 som hjemmeamp, evt. til prosjekter der man har behov for kun en type lyd, men foreløpig har ikke det behovet vært så stort at jeg har kjøpt en, men det jeg har hørt av den, virker bra, men som sagt, er den nok ganske mye mer begrenset enn begge Haze-modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en OD-pedal og vet hvor volumkontrollen på gitaren er så kan du forsåvidt få de lydene du trenger (clean/crunch/lead) med en Class5, men jeg er enig i at den kan bli litt for pjuskete i bandsammenheng. En kraftigere amp som f.eks Haze 40 er nok mer fremtidsrettet hvis du har planer om å starte band.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Haze 40, faktisk en ganske grom forsterker for adskillig lite penger egentlig. Den har også line-out for tilkobling til pc/mixer/headset. Koster vel bare så vidt litt over 4k på 4sound

De inne-byggede digitale effektene kan forøvrig kobles helt ut av kretsløpet, hvis du heller vil begynne å bruke separate effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Haze 40, faktisk en ganske grom forsterker for adskillig lite penger egentlig. Den har også line-out for tilkobling til pc/mixer/headset. Koster vel bare så vidt litt over 4k på 4sound

De inne-byggede digitale effektene kan forøvrig kobles helt ut av kretsløpet, hvis du heller vil begynne å bruke separate effekter.

Koster vel i overkant av 5k, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For soveromsbruk, skaff deg en 15watter eller mindre.

Jeg har en 50w Marshall JVM (rør) og holder nå på å bygge en 15w rørforsterker i tillegg.

Rett og slett fordi det av og til er greit å ikke sprenge alle veggene når man spiller gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd selv, men har hørt rykter om at selv Class5 spiller for høyt til at du får pressa sluttrinnet noe særlig på hjemmevolum, så det kan tenkes at du bør sikte mot enda lavere effekt eller noe med to kanaler og satse på preampvreng (typisk overdrive-kanal). Haze40 låter også fint på lavt volum, så du trenger nok ikke bekymre deg for det. Inntrykket mitt er at på soverommet må man ha 1W for å få pressa utgangsrøra. Skal du ha større forsterker spiller det ikke så veldig stor rolle om det er 5,15 eller 40W.

Men ja. Dette er det inntrykket jeg har. Har ingen langtidserfaring med noe annet enn 50W røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det med preampvreng som i det heletatt gjør det mulig å bruke 50w ++ hjemme. Har hatt et par røramper.

Altså.. Går helt fint å bruke 50-100w hjemme, men du får så mye mer utbytte av en amp med mindre effekt hvis stikkordet er soverom.

Men da, som duckling sier med gain og masterkontroller.

En tokanals 15 watter med preampvreng tror jeg vil funke ganske bra til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Blackstar HT-5R, da? Mye mer fleksibilitet mhp å stille inn ønsket lydkarakter, og flere tilkoblingsmuligheter. Blackstar ble visstnok i sin tid startet av tidligere Marshall-ansatte.

Om du alltid spiller med vreng, så kan du også vurdere HT-1R, som jeg har. Ypperlig soveromsamp, men har litt lite å gå på i clean-lyd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.