Gå til innhold
Loztboy

Boomstick / ZVEX Distortron

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å lage meg en Distortron, dette er dirtortion-siden på box of rock.

Jeg har tenkt til å kjøpte PCB fra madbean.

Her er PDF-en til Madbean

Jeg lurer på et par ting ang. komponenter.

1. DIODE

Jeg finner ikke dioden 1n5817 hos smallbear, har han noe annet som fungerer identisk?

2. POTMETER

Når det gjelder potmeterne hva er C, B og A?

jeg skal ha følgende:

GAIN 5kC, TONE 100kB og VOL 100kA

i følge et skjema jeg fant, er dette de forskjellige betegnelsene

Taper		Old Code	New Code	Alternate
Linear A B LIN
Log (Audio) C A LOG
Antilog F N/A N/A

SÅ da kan A være både Linear og Log(Audio)

samtidig som C er Log ?

Inneholder Madbean-pdfen en blanding av ny og gamle betegnelser?

3. SWITCHER

Her er det vel snakk om vanlige på/på switcher?

4. KONDENSATORER

Er det kun C12 som skal være elektrolytt? resten panasonic evq-v/b, i tillegg til at 2nF-en kan være greenie?

Mange spørsmål....

takker for alle som vil hjelpe :D

Endret av Loztboy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Musikding har også 1n5817-dioder. Men du kan også se etter 1N5819.

2. Bare følg den nye tabellen. De fleste nye potmetere er merket med A, B, C-verdier.

C blir ofte beskrevet som AntiLog eller RevLog.

Tror disse er på vei ut, men Musikding selger dem.

A er logaritmisk og B er lineær.

3. japp.. Men du må velge riktige switcher med riktig antall pinner. Du ser greit nederst i layoutskjema hva du trenger.

4. Det kan stemme. Grei huskeregel er at kondiser oppgitt fra 1-2uF og oppover er oftest elektrolytter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FOR SENT... HØHØ

Sier meg heller enig med trolleren :)

Endret av Andr3as

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

argh. da må jeg bruke 3 leverandører (for å få tak i 1n5817) , 3 x frakt :(

Potmeterne er da slik: GAIN 5kC rev log, TONE 100kB Linear og VOL 100kA Log (audio) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser sånn ut ja.. :P

http://music-electronics-forum.com/t3084/

Kanskje du kan plukke opp noen tips der..?

Anyways, spent på hvordan resultatet blit til slutt!

Hvordn er prisene hos madbean?

Kan jo sammenligne med musikding og se hva som lønner seg best.

Musikding er jo ofte grei mtp priser og frakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sittet å bestiller for harde livet endte opp med madbean, musikding og www.surplustronics.co.nz

tok med et ekstra kort fra madbean, en "Bi-Polar Power Supply and Charge Pump"

http://madbeanpedals.com/projects/RoadRage/docs/RoadRage_ver.3.pdf

trenger hjelp med å finne "regulator" :D kan noen gi meg en link (musicding?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du kutter ut 1N5817 på Boomstick-skjemaet og heller bruker en vanlig revers forspent 1N4004 ala D3/1N4148 på bildet. På denne måten slipper du å lete etter en Schottkydiode, og kretsen din kjører på 9V i stedet for 8,55V (hvor du ender opp hvis du trekker fra Vf til Schottkyen).

Regulatoren på kortet heter 78Lxx hvor xx er et tall som angir hvor mange volt du vil regulere til. Du trenger vel egentlig ikke regulatoren til noe som helst, og kan dermed hoppe over hele greia?

Etter hvert som du bestiller mer stuff bør du like gjerne ordne deg kontoer hos Mouser og Farnell. Det blir billigere i lengden, du får tak i alt som fins, og de leverer lynkjapt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres smart ut :) må innrømme at du snakker over hodet på meg, men jeg prøver så godt jeg kan å følge med og lære :)

Da tar jeg med en 1N4004 og dropper regulatoren på det andre prosjektet, da må den jumpes regner jeg med? :blush:

Endret av Loztboy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er snakk om hvor mye spenning som vil legge seg over dioden.

Da den spenningen som kommer ut er V - Vf. Og jo større Vf er, jo mindre spenning ut får du.

EBT: Utfra sammenligning av datablad mellom 1n4004 og 1n5817 så virker det som om 1n5817 gir et lavere spenningsfall?

Endret av Troll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du jumper ikke regulatoren, men tar bort alle delene av kretsen som har noe med den å gjøre.

Her tvinges jeg til å bruke MS Paint!

Kretsendringer med rødt.

notreg.jpg

Her har man også en fin polaritetsbeskytter med baklengs forspent 1N4001 (merket med fin-fin snakkeboble). Gjør beskyttelsen sånn som dette. Dioden 1N4001 er også fin, og enhver DIYer bør ha en skuffe full av sånne.

Forskjellen på baklengs forspent diode og diode i serie er som Troll nevner at man slipper spenningstapet over dioden. Se vitenskapelig tegning.

26191061.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EBT: Utfra sammenligning av datablad mellom 1n4004 og 1n5817 så virker det som om 1n5817 gir et lavere spenningsfall?

Det er helt riktig.

Likeretterdioder som 1N4004 har ofte Vf i området rundt 1V. Schottkydioder som 1N5817 har lavere Vf, ofte rundt halvparten av de vanlige likeretterene.

Her er en amp hvor jeg bruker fire feite Schottkyer til DC-glødekretsen for å minimere spenningsfallet når 6,3V AC skal bli til 6V regulert DC (det lille kortet til høyre):

4390287441_671c9bfc52_o.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på baklengs forspent diode og diode i serie er som Troll nevner at man slipper spenningstapet over dioden.

Men ulempen er at den brenner opp strømforsyningen, eller misser jeg noe?

--Gunnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis brukeren velger å koble på en strømforsyning med feil polaritet vil denne bli kortsluttet.

Hva som skjer med strømforsyningen når den blir kortsluttet kommer an på.

De fleste vanlige trafo-baserte og switchmode-psuene jeg har vært borti vil gå i svart frem til kortslutningen er fjernet, og så fortsetter de som før. Denne jobben gjøres av strøm-sense-input på SMPS-kontrollere, eller av kortslutning/termo-kretsen på vanlige regulatorer som 78L05 med venner. http://www.national.com/ds/LM/LM78L05.pdf

Hvis man har en uvanlig primitiv forsyning vil denne kunne blåse sikringen. Hvis man har en ur-strømforsyning fra Reodors verksted vil man kunne skape røyk og varme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.