Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt byggeprosjekt: Elektrisk 5-strengs bratsj


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt på sida i et gitar-forum, men kanskje noen synes det er interessant likevel. Etter å ha holdt på med bygging av gitar og akustisk bass er jeg nå tilbake der disse byggegreiene startet - med elektriske strykeinstrumenter. Jeg har bygd 3 elektriske feler og 3 bratsjer. Bratsj er en litt stor fele som er stemt i c, g, d1 og a1. To av bratsjene jeg har lagd tidligere har vært 5-strengs, de har en e-streng i tillegg. Det betyr at de på en måte blir både bratsj og vanlig fele i ett.

Nå er det en som har veldig lyst på en slik 5-strengs bratsj så jeg er i gang med et nytt byggeprosjekt. Utgangspunktet er en ganske kraftig benkeplate, trolig av bøk:

S6303034.JPG

Kroppen sages ut:

S6303038.JPG

Og sidene pusses:

S6303041.JPG

Halsen er kjøpt mer eller mindre ferdig frest ut. Her skal det lages skjøt for å feste halsen til kroppen, på samme måte som på en gitar. Fres og fresemaler fra StewMac:

S6303042.JPG

Og her freses tilsvarende skjøt på halsen:

S6303046.JPG

Sånn ble skjøten:

S6303048.JPG

Kroppen skal hules ut, ellers blir den alt for tung. Jeg tok sjansen på "frihåndsfresing" - det gikk bra.S6303051.JPG

Nå skal kroppen avrundes langs kantene - her har jeg såvidt begynt med båndsliper:

S6303055.JPG

Det er en del slipearbeid som gjenstår, får ta det seinere. Sånn ser gripbrettet ut - hvis man kjøper 3. sortering hender det at det er oransje striper i ibenholt-treet. På et elektrisk instrument blir det ganske stilig:

S6303058.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.