Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Motivasjon


GitarSverre

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg har spilt gitar i en del år nå, og i det siste har jeg merket at jeg begynner å miste motivasjonen litt. Jeg har i det siste øvd ganske lite, og tenker sjelden at "nå har jeg lyst til å gå ned på rommet mitt og spille gitar". Jeg føler at når jeg spiller, så bare spiller jeg de samme gamle coverlåtene jeg har kunnet i lang tid allerede. Så jeg føler jeg har stagnert litt på en måte, og ikke har utviklet meg som gitarist på ganske lenge.

Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen som har noen tips i forhold til hvordan jeg kan få tilbake motivasjonen til og gleden ved å spille gitar og hvordan jeg kan ta gitarspillingen min "to the next level", for jeg tror kanskje det er det jeg trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv musikk! Det er mye mer til gitar og musikk enn å planke soloer og lære seg alle favorittlåtene. Det å skape noe eget er en drivkraft for de fleste musikere. Skriv låter, og prøv deg med improvisasjon (som foreslått over meg). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo aldri vært noe galt i å covre andre, men hvis du bare spiller det samme hele tiden, bør du kanskje lete etter nye låter som du kan øve inn. Jeg merker at jeg blir mer motivert de periodene jeg har øvd inn noe nytt, og kanskje gjerne noe som ligger litt utenfor det jeg vanligvis spiller. Det kan også ofte føre til inspirasjon ifht. eget materiale.

Hvis du skal dra damer, som Gluke nevner, må du komme deg ut av kjellerstua og inn på den lokale puben e.l. med et godt knippe allsangvennlige låter! :D

Ellers, som også er nevnt, lær deg skalaer og improviser over backingtracks. Start med pentaton-skalaen og utvid etterhvert. (Jeg kom meg liksom aldri helt forbi pentaton, men det er en annen sak... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare syntes det er litt urealistisk å tro at man skal være motivert til å sitte i kjelleren og øve. Det er greit å sitte å øve alene til å begynne med, men på et eller annet punkt bør man komme seg ut å møte folk. Det er det samme om det er å spille med kirkekoret med tensing tuttene eller tenne på kirka med black metal gutta. Å øve aleine er uinteressant hvis man ikke bruker det til no.

Jada, du kan sikkert finne en eller annen "greie" som motivere deg litte granne til, men hva neste gang? Jeg sier ikke at du skal slutte å spille, men svare på hva faen det er du øver til? Hvis du ikke kan svare på det er det vel ikke no poeng i å øve så jævlig mye.

Så ta det med ro, hør heller på litt musikk du liker. Livet er langt og det finnes viktigere ting enn å spille gitar.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare syntes det er litt urealistisk å tro at man skal være motivert til å sitte i kjelleren og øve. Det er greit å sitte å øve alene til å begynne med, men på et eller annet punkt bør man komme seg ut å møte folk. Det er det samme om det er å spille med kirkekoret med tensing tuttene eller tenne på kirka med black metal gutta. Å øve aleine er uinteressant hvis man ikke bruker det til no.

Jada, du kan sikkert finne en eller annen "greie" som motivere deg litte granne til, men hva neste gang? Jeg sier ikke at du skal slutte å spille, men svare på hva faen det er du øver til? Hvis du ikke kan svare på det er det vel ikke no poeng i å øve så jævlig mye.

Så ta det med ro, hør heller på litt musikk du liker. Livet er langt og det finnes viktigere ting enn å spille gitar.........

Helt enig. Gitarist til husbruk er i for seg greit nok det, men det er å spille sammen med andre som er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg å spilt med noen istedenfor bare å sitte hjemme og spille på de samme låtene.....

Men føler att jeg er den eneste 71 modellen i hele verden som er like 'elendig' som meg;)

Har ikke spilt i så mange år..

Blir liksom litt rart visst jeg stiller opp på ungdomsklubben for å jamme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg å spilt med noen istedenfor bare å sitte hjemme og spille på de samme låtene.....

Men føler att jeg er den eneste 71 modellen i hele verden som er like 'elendig' som meg;)

Har ikke spilt i så mange år..

Blir liksom litt rart visst jeg stiller opp på ungdomsklubben for å jamme :lol:

Kan godt være du er verdens dårligste -71 modell på gitar, men du er i så fall i godt selskap av bla meg som er verdens dårligste -67 modell på gitar :lol:

Og jeg tror det er mange flere av oss der ute.. Men enig talere før meg, finn en kompis på bass eller trommer som kan spille litt og han/dem vi dra deg opp og videre.

Det er jækla mye motivasjon i å skulle øve inn noe hjemme før en fellesøving..

Har du ikke noen musikalske venner så gjør som meg, produser 3 barn og gi dem gitar og trommer før idretten ødelegger dem.. Tar litt tid, koster mye kroner, men vel verdt investeringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gitaristkompis og en trommiskompis (de begge er meget gode på sitt instrument), og vi møtes ei langhelg hver sommer på hytta.

Og det har vi gjort noen år nå,så det har liksom blitt en slags 'festival' for oss:)

Og da har vi blitt enig om ei settliste i løpet av vintern, og så øver vi alle til den helga:)

Og da spiller vi og drikker som f.... hele helga, og det er kanon.. Bare synd han bor der,jeg her og trommisen der borte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner situasjonen TS beskriver. Har knapt nok spilt gitar det siste året. Jeg koste meg veldig med spillingen når jeg hadde en å spille sammen med. Men når det ble slutt på det ble det mindre og mindre. Og jeg har lyst til å spille i band på en måte. Men samtidig er jeg for usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.