Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skrive tekst?


Anbefalte innlegg

Hva som er lettest av å skrive tekst eller musikk først er i grunnen individuelt. Selv syns jeg mine tekster blir best ved å komme opp med en hook eller ei tekstlinje som jeg bygger videre på med å lage melodi akkompagnert av kassegitar. I det siste har jeg laga musikken ferdig før teksten, og da syns jeg det blir mye nødrim og litt småproblemer med å få teksten til å passe. Men det er en vanesak det også.

En banal tekst kan faktisk gjøre seg bra med den rette låta hvis stemning og vokal passer til låta. Har faktisk flere låter hvor teksten er improvisert under innspilling for å jobbe med melodien hvor det omtrent har blitt endelig tekst. Men Dylan blir det ikke da. :D

Tenk også på det rytmiske i teksten, det kan være like viktig som innholdet. Skaldekvadmetoden er grei her, flere ord som begynner på samme bokstav i samme setning er fengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichi sa noe viktig her, og det er at det må være rytmisk. For at en tekst skal høres ekte ut (i mine ører) så må lyrikken sitte som støpt til rytmen og musikken ellers. Et bra eksempel jeg kommer på i farta er Red Hot Chili Peppers "Snow":

Deep beneath the cover of another perfect wonder where it's so white as snow, privately divided by a world so undecided and there's no place to go.

Om innholdet er bra er vel diskuterbart, men når Anthony Kiedis synger dette på refrenget så blir det veldig "mektig" og teksten sitter som støpt til melodilinja.

Denne teksten bruker også en del metaforer og kan tolkes i forskjellige retninger, alt fra dop til kjærlighet og krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.