Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skrive tekst?


Anbefalte innlegg

Etter hvert som jeg har begynt å skrive mer musikk til bandet har jeg fått et lite problem.... Teksten!

Som oftest blir det til at jeg lager musikken først og deretter prøver å komme på en tekst som kan passe inn,

men dette viser seg vanskeligere enn som så. Som oftest blir det til at teksten ikke passe til feelingen i musikken.

Har også prøvd å finne et tema og skrive teksten etterpå, men det er heller ikke så lett.

Så derfor lurer jeg på om folk der ute har tips til hvordan å skrive tekst til en sang.

Musikken først og teksten etterpå, eller omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg lager også musikken før teksten. Av og til kan man sitte rett å slett skikkelig fast. Mens samboeren min gjer det på motsatt måte. Tekst å så musikken. Ang tekst, jeg kan bare dele mine egne erfaringer. Jeg får mye inspirasjon viss jeg har sett en skikkelig mektig film eller anime.Eller viss man reiser litt vekk, En annen ting jeg har funnet ut, at viss jeg har ranglet til midt på natta å pjusker med gitaren. Så kommer teksten lettere på gli:P Jeg og samboeren har skrevet litt over tyve sanger på tre år. =) Lykke til med teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekst.

Rim eller ikke rim?

Virkelighet eller fantasi?

Prøver du å skrive noe dypt er det mange som ikke forstår det, og bare synes teksten er rør. Skriver du noe helt tilfeldig, ord på lapper - trekke de opp av hatten - så er det noen som vil si at det der virkelig er en dyp tekst. Folk finner mening i mye rart, og der det er opplagt kan det være vanskelig å finne mening. Uansett hva slags musikk det er snakk om vil jeg si at det holder med ord, og gode tekster kan være "bortkastet". Likevel, skriv noe du kan stå inne for, noe du bryr deg om på en eller annen måte. Går greit å være ærlig og distansert - eller ærlig fra noen annens ståsted. Totalt sett... Alt kan være en god tekst. Spørs hvem lytteren er og hvordan den presenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ord som er så tilfeldige som lapper fra hatter, det kan av og til være like greit:

According to Gessle the first two verses lyrics were guide lyrics but were kept anyway:

"Walking like a man, hitting like a hammer"... the first two verses are guide lyrics, words just scribbled down to have something to sing. Couldn't come up with anything better, so we kept them. Everybody gets lucky sometimes...

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Look

http://www.youtube.com/watch?v=2lJSxspNrqM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg pleier å gjøre det slik: Finn deg et band med tekster og låter du virkelig liker. Prøv å kopiere stilen deres med tanke på tekstoppbygging (rim/ikke rim, vers-chorus-vers/ingen fast form, metaforer/ikke metaforer osvosvosv). Prøv så å lag tekster med forskjellige temaer, for du finner fort ut at andre temaer enn hva du er vane med fungerer best for deg.

For min del skrev jeg veldig mye likt hverandre, i all hovedsak om hevn og den slags. Med litt trening fant jeg ut at morbide og politiske temaer var best, både fordi det var flere muligheter og det var noe jeg tenkte mye på (ikke morbid i "bloodspilled gore on the walls" type ting, men som i mennesker som er nære døden og hva de tenker/føler ol). I tillegg lå det naturlig for meg å skrive om hevn, så jeg fikk flere faktorer inn i en tekst som skilte seg ut samt at det var et personlig preg. Ikke kun "tekst for tekstens skyld". Det er jo viktig at det må passe i musikken da selvsagt.

Moralen er: Finn deg et band/flere band, kopier skrivemåten deres og prøv deg frem med forskjellige temaer. Det fine med musikk er at fantasien skal få utløp, og med et godt ordforråd skal det ikke mye til før du får utnyttet tankene dine til det fulle :)

Btw, en kompis som prøver å utvikle repertoaret sitt setter seg ned en halvtime/time hver dag og skriver om noe han ser. Det kan være et dyr, en fiskestang, noe på tv, boks med hårvoks eller hva som helst. Greit, han har en helsikes spaced tekst om en markeringstusj, men det virker som god trening.

Endret av Chondrin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Det spørs jo litt åssen sjanger musikk du skriver tekst til også da.

Skriver man en singer/songwriter tekst med kassegitar, litt bass og vokal, og kanskje trommer, er det svært viktig at teksten er meningsfylt og har logisk oppbygning nesten som en fortelling, slik at publikum kan følge med på historien du har å formidle. Tenk James Taylor, Don Schlitz etc.

Skriver man Metall o.l. kan det være greit å skrive om drager eller eventyr ute på sjøen eller hva faen liksom. Der er det ikke like jævla nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt åssen sjanger musikk du skriver tekst til også da.

Skriver man Metall o.l. kan det være greit å skrive om drager eller eventyr ute på sjøen eller hva faen liksom. Der er det ikke like jævla nøye.

Det var jo heftig generalisert, ja <_<.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.