Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har lært pent.skala og dur...hva er naturlig å c på nå?


DoktorB

Anbefalte innlegg

Hei!

ETter at jeg begynte å gå til gitarlærer har jeg blitt MYE bedre veldig fort. Lært meg litt plekterteknikk (jeg hadde ikke tenkt på å bruke alternate picking!!), noen øvelser osv. Har også lært meg den pentatoniske skalan med de forskjellige inversjonene (lært 5 forskjellige "mønstre" den kan tas i og åssen de henger sammen på halsen) + vanlig dur-skala.

Dette føler jeg har hjulpet vanvittig mye. Kan sette på en sang nå på cd og bare improvisere litt over det, er jævli gøy=)

Jeg bare lurte på hva dere mener bør være neste steg for meg i min utvikling? Altså om d er flere essensielle skalaer eller et eller anna sånn. (Jeg kan INGENTING utover d jeg skrev, pluss grepa da...)

En ting jeg bestandig har lurt på sida jeg begynte å spille gitar er hvordan folk vet hvilke akkorder som hører hjemme i de forskjellige durene. Ser folk som kan å spille gitar finner fram til alle akkordene på en ukjent sang ved første forsøk bare de finner 1-2 av dem. Jeg har ikke snøring, kan finne på å prøve alle slags grep som jeg kan, selv om mange av dem er sikkert musikkteoretisk på bærtur!

Håper noen kan hjelpe!

mvh Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar for oss Cdur.

Du sa du kan durskalaen? Vet du hvordan durskalaer er bygget opp, og kan du uttrykke dette generelt?

Cdur:

C D E F G A H ©

Vet du hvordan akkorder er bygget opp? Man lager akkorder ved å stable terser. Vet du hva en ters er? vet du navnet på intervallene i durskalaen?

Å lage akkorder på alle notene i en skala heter å harmonisere skalaen. En lager akkorder ved å ta en note, hoppe over neste, og så gjenta dette til en har minst 3 noter. Kan lage opp til 8 noter til en akkord, men greit å begynne i det små :)

C E G = C

D F A = Dm

E G H = Em

F A C = F

G H D = G

A C E = A

H D F = Hmb5

Vet du hva som gjør en dur akkord til en dur akkord? Svaret er en stor ters. I Cdur akkorden er det en stor ters mellom Grunntonen © og Tersen (E).

PS: Veldig mye av det med å finne ut akkorder ved øret handler om øre trening og. Men det hjelper selvsagt med teori...

PPS: ikke nøl med å spørre mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for jævli bra svar!

Nei, aner ikke hva en ters er. Ser for meg at det har noe med avstanden mellom notene å gjøre, uten at det har noen praktisk konsekvens for meg...=) Kan null og niks av musikkteori :/ Hvor har du/dere lært dette?

"C E G = C

D F A = Dm

E G H = Em

F A C = F

G H D = G

A C E = A

H D F = Hmb5"

Denne delen forstår jeg fint lite av! Hva prøver du vise meg her? =)

I hele tatt sliter jeg med å forstå hvordan det med terser osv brukes i praksis, om det har noen nytte?

Iaff det med "durer" el. hva jeg skal kalle det er jeg interessert i! F.eks. hvordan jeg finner grepa i en sang om jeg finner 1-2 av dem, som jeg skrev...

Har bestilt meg en ny LP studio i alpine white nå, men inntil videre har jeg kun en akkustisk gitar. ..

Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for jævli bra svar!

Nei, aner ikke hva en ters er.  Ser for meg at det har noe med avstanden mellom notene å gjøre, uten at det har noen praktisk konsekvens for meg...=)  Kan null og niks av musikkteori :/  Hvor har du/dere lært dette?

Jeg har lært masse fra nettet. så lenge en sørger for å kontrollere informasjonen med et par kilder så finner man mye nøyaktige ting på nett.

En ters er helt riktig avstanden mellom to noter. En ters er et type intervall.

Skriver ut alle intervallene en finner i durskalaen:

C - C = prim (ingen bånd/halvtoners forskjell)

C - D = stor sekund (2 bånd/halvtoners forskjell)

C - E = stor ters (4 bånd/halvtoner)

C - F = ren kvart (5 bånd/halvtoner)

C - G = ren kvint (7 bånd/halvtoner)

C - A = stor sekst (9 bånd/halvtoner)

C - H = stor septim ( 11 bånd/halvtoner)

Poenget med intervaller er at en kan lettere forstå akkorder på denne måten og skjønne hvordan de er bygget opp.

De akkordene jeg skrev var alle akkorder fra Cdur. Grunnen til at jeg skrev det var at det er som oftest de akkordene som brukes hvis en sang er i Cdur. :) Så hvis du f. eks har funnet at en sang har Dm F G Em eller noe slikt, så kan du også skjekke på alle de andre akkordene(C/Am/Hmb5) og se om de kanskje også passer inn seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Jeg kunne også godt tenke meg å ha mere teori..

Hva kalles det f.eks. når man spiller en sang og bruker G D C ? Sikkert på at 90% av f.eks. Guns N Roses sangene har varianter av de tre akkordene..

Hvordan vil en skala som passer til G D C se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når du sier du har lært deg dur og pentamoll, kan du spille tonene i disse skalaene over HELE halsen? For eksempel C durskalaen som har tonene c,d,e,f,g,a,h. vet du hvor disse tonene ligger overalt på halsen? Hvis ikke anbefaler jeg å lære deg det. Det åpner opp en ny verden! Da blir det også lettere å forstå dette med kirketonearter.

Lennart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvilke akkorder sangen består i vet man ved hjelp av teori smo sitter bak i hodet, og som ideelt sett skal komme frem før du tar neste akkord.. handler om dominante (lengtende) akkorder, medianter, og litt sånt.. kunne skrevet litt i detaljer, men gidder ikke hvis ingen vil vite det... send en pm hvis dere virkelig lurer, så kan jeg poste hele driten.. har et fag som heter musikkteknologi, genialt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan uttaler man F# og G# og de der? Giss og Fiss og sånn? Hva med A# da? aiss?

Den siden var sykt innteresant Steinern! Lese stoff i lang tid! Dette er bra saker å ta med seg på skolen og lære seg godsaker istedenfor dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cb - sess

C - se:

C# - siss

Db - dess

D - de:

D# - diss

Eb - Ess

E - e:

E# - eiss

Fb - fess

F - eff

F# - fiss

Gb - gess

G - ge:

G# - giss

Ab - ass

A - a:

A# - aiss

Bb - bess

B - be:

B# - biss

Noen bruker H istedet for B, da blir det slik

B - be:

H - hå:

H# - håiss

Er det dobbel heving så blir det bare lagt til en ess hvis det er dobbelsenket, og iss hvis det er dobbelhevet.

F## er fississ.

Gbb er gessess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.