Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson - Les Paul Studio Tribute 60


KatjaKaj

Anbefalte innlegg

Hei!

Gibson har kommet med en Les Paul Studio Tribute 60. Det spesielle med den er at den har P90-pickups og 60 talls-hals. På den måten er gitaren en hybrid mellom 50- og 60-tall. Vurderer å kjøpe en Gold Top av denne typen. Sound 1 har tilbud på den for kroner 6 590,- og det er jo latterlig billig. Er det noen som allerede har kjøpt denne modellen og kan gi den skussmål?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en selv, men har vurdert det. Ser at de får gode kritikker blandt "blodfansen" på MLP-forumet (MyLesPaul). Tror ikke du vil angre på et slikt kjøp, og GoldTop'en er jo bare dritfin!!! Uten tvil verdt tilbudsprisen til 4Sound (nei, jeg jobber ikke til eller for dem ^_^ ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligens et idiotspørsmål...men hvordan er fasongen på en 60 talls hals? Hva kan det sammenlignes med? Er personlig ikke helt happy med halsen på min LP Studio som jeg har forstått har 50 talls hals, synes den blir for tykk. Vurderer innkjøp av gitar med P90, så jeg tenker denne kan være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60's halsene er en del tynnere, noe de fleste finner mere lettspilt enn de tykkere halsene. Er litt vanskelig å sammenligne disse med f. eks Fender type tykkelser da jeg ikke vet hvilke typer gitarer som har c, v eller u type hals. Muligens noenlunde like en c type Fender hals.

P90 pickuper gir en ganske kul, halvfeit singlecoil lyd. Men du må regne med de støyer en god del mere enn de som står i Studioen din.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare spytte inn i debatten at jeg anbefaler deg STERKT å prøve disse gitarene før du kjøper.

Jeg prøvde 3 forskjellige i ei musikksjappe, og kun en av dem holdt mål. De to andre kjentes rett og slett elendige ut, skulle tro det var epiphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare spytte inn i debatten at jeg anbefaler deg STERKT å prøve disse gitarene før du kjøper.

Jeg prøvde 3 forskjellige i ei musikksjappe, og kun en av dem holdt mål. De to andre kjentes rett og slett elendige ut, skulle tro det var epiphone.

Tja, nå ligger de jo i prisklasse med øvre del av Epi, så det er vel ikke så merkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligens et idiotspørsmål...men hvordan er fasongen på en 60 talls hals? Hva kan det sammenlignes med? Er personlig ikke helt happy med halsen på min LP Studio som jeg har forstått har 50 talls hals, synes den blir for tykk. Vurderer innkjøp av gitar med P90, så jeg tenker denne kan være et alternativ?

Ja, det er riktig som allerede informert: 60 talls-halsen er tynnere enn 50 talls-halsen. Hva som er best, er selvfølgelig individuelt. Selv foretrekker jeg klart 60-talls. For meg er den langt mer lettspilt. Har en Gibson SG 61' reissue (60 talls-hals), og den er jeg svært fornøyd med.

P-90 er en singel coil, og de støyer mer en humbuckere, men ikke mer enn at man lett kan leve med det. Den har en klarere lyd, men ikke så "bitende" som Fenders singel coil. Til slutt: Ja, jeg burde prøve flere eksemplarer og plukke ut den beste, men da må jeg reise til Harstad, der butikken ligger. Det tar jeg meg ikke råd til.

Ellers takk for gode kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør være en selvfølgelighet når det gjelder Gibson i denne prisklassen...

Gjeld Gibson i alle prisklasser, prøvde en Les Paul Custom til 25 laken i dag som bortsett frå utsjånad ikkje sto til prsilappen i det heile tatt. Har sjølv ein 50s tribute og mitt eksemplar er..eksemplarisk :)Men prøv for all del før du kjøper. Er vel berre PRS og MusicMan eg kan anbefale å kjøpe uprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeld Gibson i alle prisklasser, prøvde en Les Paul Custom til 25 laken i dag som bortsett frå utsjånad ikkje sto til prsilappen i det heile tatt. Har sjølv ein 50s tribute og mitt eksemplar er..eksemplarisk :)Men prøv for all del før du kjøper. Er vel berre PRS og MusicMan eg kan anbefale å kjøpe uprøvd.

Enig, har også prøvd Gibsons i butikker som over hodet ikke kan forsvare prislappen som henger på dem. Men man kan bli noe blind på at gitaren i noen tilfeller er helt rævkjørt mtp oppsett og slikt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50's SG halsprofil?

He he.... Ser den. Den kan jo ha en "50's" profil, selv om gitarene ikke ble laget da. Men som sagt, vet jeg ikke helt, og poenget med bildet var mer å illustrere hovedforskjellen mellom de to profilene, og grovt sett tror jeg det stemmer rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.