Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinere skalaer/bruk av riktig skala over bestemt toneart


HalTan

Anbefalte innlegg

Ja, stemmer.. det er nok lurt å kunne mange, mange måter å ta grep på=) har vel alltid hatt en regel for meg selv at jeg skal kunne ta et grep på minst 3 forskjellige måter når jeg lærer det, men etter at jeg lærte dette med treklanger i sommer, er det jo bare å tenke seg til mange flere måter å ta akkorder på. Problemet er bare å lære de så godt at man kan huske de! hehe.. nå fikk jeg endelig noe mer å jobbe på enn modale skalaer hele tiden:P åpner seg dører her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe.. jepp=) jeg synes også det er viktigere å jobbe på akkorder, men jeg visste ikke helt hva jeg skulle lære om akkorder før jeg allerede hadde begynt på kirketoneartene..:P men nå kan jeg altså begynne å jobbe mer på Akkordene=) fint det:) jeg skal sjekke den andre posten din.. tror jeg tilogmed hadde et inlegg i den en gang, for en stund siden..:P tusen takk for hjelpa.. *hopper til køys*:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dim er en firklang, forminsket sådan og skal inneholde et forminsket syvende trinn, bb7, som resulterer i en klingende sekser. Dette kan du jo! :twisted:

Nå kan det hende at jeg forveksler med engelsk (noe jeg ikke har særlig tiltro til, da jeg tviler på at systemet er forskjellig akkurat her), men så vidt jeg vet trenger man ingen firklang for å lage en enkel dimakkord. Akkorden du sikter til er en °7(Dim7)-akkord.

Tonekjønn bestemmes av avstanden mellom grunntone, ters og kvint - tilsammen 3 toner med to intervaller seg imellom. Utifra disse to intervallene bestemmer vi følgende: Durters + mollters = dur; mollters + durters = moll; mollters + mollters = dim (forminsket); durters + durters = aug (forstørret).

Jeg er klar over at "°7" og "m7b5" er det samme, hvorav den ene er vanligere i klassisk musikk, den andre i jazz-sammenheng. Denne idéen om at det må en firklang til for å lage en dimakkord, derimot, er meg fullstendig fremmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig med aiwass her.

I muntlig tale har jeg hørt halvforminsket om m7b5 og helforminsket, eller bare forminsket om dim7 akkorder.

Jeg tenkte kanskje ikke så nøye igjennom det når jeg skrev Hmb5, ettersom jeg tenkte først på Hm7b5 og bare tok vekk septimen.

Men hvis jeg ser D#dim som en akkord, så tar jeg D#dim7 og ikke bare treklangen. Det ser ut til å være praksis innenfor jazz ihvertfall... Hvis du hadde kommet over Hdim i en pop sang, hva ville dere ha spilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å sjekke om jeg følger med her..

en dim er slik: 1 - b3 - b5? er det vanskeligere enn det egentlig? skjønner ingenting av mollters og alt det der:P men slik som jeg har lest det er bare dim såpass enkelt, og da trenger man vel ikke enda en tone? eller gjør man? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - b3 - b5 er hva du får hvis du harmoniserer det syvende trinnet på durskalaen.

Vi krangler vel litt om man skal kalle dette dim eller ikke. Uansett så er dette en forminsket treklang (1-b3-b5). Hvis vi legger til en mollters (slik at det blir 1 - b3 - b5 - bb7) så får vi det som heter dim7, eller fullforminsket. Hvis man legger til en durters (slik at det blir 1 - b3 - b5 - b7) så får vi det som heter m7b5, eller halvforminsket.

Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finnes det bare tre forskjellige dim-akkorder? Hvis dim er en treklang må det vel finnes flere?

Som Faktor sier, halvforminsket/ø er en m7b5, det er fordi ikke hele akkorden er forminsket, noe den helforminskede dim-akkorden er.

Jeg har aldri sett en nedtegning av dim som treklang, men mange som firklanger.

Tenkt over hvorfor det ikke finnes en m6b5 akkord? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.