Web Analytics
Jump to content

Kombinere skalaer/bruk av riktig skala over bestemt toneart


HalTan

Recommended Posts

Håper jeg spør riktig sted. :)

Jeg er nokså blå på det meste av teori, og har derfor et par spørsmål som kan hjelpe meg på veien:

Dersom jeg har en akkordprogresjon som går Am - C - Am - C (osv.), hvordan finner jeg ut hvilke(n) skala(er) som går over/burde brukes over? Hvordan finner jeg ut hvilken toneart (?) som skal brukes, etc? Hadde vært greit å få en kjapp forklaring på hvordan det funker, og gjerne også konkret svar på hva som vil fungere over [Am - C] og [Dm - F - G]/[Dm - F - Em]. Om noen skulle gidde. :)

Takker for oppmerksomheten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som kan være lurt er å lære seg hvilke akkorder som tilhører hvilken toneart.

Cdur har disse akkordene: C Dm Em F G Am Hmb5

over alle disse akkordene kan en bruke Cdur/Am skalaen, uansett hvilken rekkefølge de måtte være spilt i.

Link to comment
Share on other sites

Am på grunn av at Am er paralelltonearten til Cdur.

Mollparalelltonearten til en dur toneart er tre halvtoner ned fra dur-tonearten.

Ta en C og tell 3 halvtoner ned, og du vil finne en A.

Spiller du en sang i Cdur, kan du bruke Am-skalaen og spiller du en sang i Am, kan du bruke Cdur-skalaen.

begge de to skalaene inneholder forresten nøyaktig samme tonene.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli langt, men skal prøve å fatte meg i korthet.

C dur skalaen inneholder disse tonene:

C D E F G A H

En akkord består av prim, ters og kvint, det er det samme som tone nummer 1, 3 og 5.

Tone 1 er C, 3 er E, 5 er G, altså C E G - C dur.

Så gjør du det samme med D som nummer 1.

Da skal du finne D F og A, som utgjør D moll.

Fra E: E G H - E moll.

F -> F A C -> F dur.

G -> G H D -> G dur.

A -> A C E -> A moll.

H -> H D F -> H moll b5.

Håper det klarnet opp litt i teoritåka. :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo litt verre når man tar med septimen da, altså 1 3 5 7.

Cmaj7

Dm7

Em7

Fmaj7

G7

Am7

Hm7b5

Følger et annet mønster: dur-maj7 - moll 7 - moll 7 - dur-maj7 - dur 7 - moll 7 - moll b5 7

Med mindre man spiller jazz så er det kanskje ikke er så nødvendig å kunne alle disse like godt som de andre (1 3 5). Det uansett kult å kunne masse akkorder, større muligheter er bare positivt. Gir og flere variasjonsmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

ja, utvilsomt..:P

hehe.. prøver å lære meg så mye som mulig nå, så takk for alle lærerike innlegg hvertfall=)

Lærte meg dette med 1-3-5 ( treklanger?) når jeg begynte å spille piano i sommer, så fant ut at det var lettere å ta teorien fra Piano og over til Gitar=) mye lettere å forstå hvordan akkordene er bygd opp=)

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer nok, piano er mye lettere å skjønne teori på, derfor alle som studerer melodiske instrument anbefales å øve piano i tillegg.

Når du nå kan det med 1 - 3 - 5 på piano, så gjelder det å lære seg alle treklagnene på gitaren og. Dur og moll i utgangspunktet, på strengene 1,2,3 - 2,3,4 - 3,4,5 - 4,5,6 i første omgang. Så kan du begynne å ta de med en streng i mellom. Akkurat som på piano er det også omvendinger av treklangene på gitar. Disse bør man og øve på.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.