Gå til innhold
HalTan

Kombinere skalaer/bruk av riktig skala over bestemt toneart

Anbefalte innlegg

Håper jeg spør riktig sted. :)

Jeg er nokså blå på det meste av teori, og har derfor et par spørsmål som kan hjelpe meg på veien:

Dersom jeg har en akkordprogresjon som går Am - C - Am - C (osv.), hvordan finner jeg ut hvilke(n) skala(er) som går over/burde brukes over? Hvordan finner jeg ut hvilken toneart (?) som skal brukes, etc? Hadde vært greit å få en kjapp forklaring på hvordan det funker, og gjerne også konkret svar på hva som vil fungere over [Am - C] og [Dm - F - G]/[Dm - F - Em]. Om noen skulle gidde. :)

Takker for oppmerksomheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som kan være lurt er å lære seg hvilke akkorder som tilhører hvilken toneart.

Cdur har disse akkordene: C Dm Em F G Am Hmb5

over alle disse akkordene kan en bruke Cdur/Am skalaen, uansett hvilken rekkefølge de måtte være spilt i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Am på grunn av at Am er paralelltonearten til Cdur.

Mollparalelltonearten til en dur toneart er tre halvtoner ned fra dur-tonearten.

Ta en C og tell 3 halvtoner ned, og du vil finne en A.

Spiller du en sang i Cdur, kan du bruke Am-skalaen og spiller du en sang i Am, kan du bruke Cdur-skalaen.

begge de to skalaene inneholder forresten nøyaktig samme tonene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner man hvilke akkorder som tilhører hvilken toneart?

finnes det på internettsider som dere vet om? fant ikke noe når jeg søkte..:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan bli langt, men skal prøve å fatte meg i korthet.

C dur skalaen inneholder disse tonene:

C D E F G A H

En akkord består av prim, ters og kvint, det er det samme som tone nummer 1, 3 og 5.

Tone 1 er C, 3 er E, 5 er G, altså C E G - C dur.

Så gjør du det samme med D som nummer 1.

Da skal du finne D F og A, som utgjør D moll.

Fra E: E G H - E moll.

F -> F A C -> F dur.

G -> G H D -> G dur.

A -> A C E -> A moll.

H -> H D F -> H moll b5.

Håper det klarnet opp litt i teoritåka. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok=) skjønte det nå, tror jeg.. Dvs. at alle akkorder i hvilken som helst toneart følger det mønsteret?=)

Sånn at mønsteret alltid blir Dur - Moll - Moll - Dur - Dur - Moll - mb5?

har jeg forstått det, da..?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja! helt riktig!

Veldig viktig poeng dette her! Men det gjelder bare Dur tonearter. Moll er en litt annen greie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aaah.. men da slipper jeg jo å pugge sånt, så lenge jeg bare følger

1 - 3 - 5 systemet..;) deilig :mrgreen: takk for hjelpa:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo greit å pugge likevel, som så mye annet kan det ikke skade :)

Hvis du gjør den 1 - 3 - 5 greien mange nok ganger så vil du nok huske det uansett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, sikkert veldig greit å kunne alt utenat.. men hadde forberedt meg på vill pugging av sus4 og fmaj7 og sånn, men når ikke det er så mange forskjellige akkorder med, så er det ikke så ille som jeg trodde=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo litt verre når man tar med septimen da, altså 1 3 5 7.

Cmaj7

Dm7

Em7

Fmaj7

G7

Am7

Hm7b5

Følger et annet mønster: dur-maj7 - moll 7 - moll 7 - dur-maj7 - dur 7 - moll 7 - moll b5 7

Med mindre man spiller jazz så er det kanskje ikke er så nødvendig å kunne alle disse like godt som de andre (1 3 5). Det uansett kult å kunne masse akkorder, større muligheter er bare positivt. Gir og flere variasjonsmuligheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, utvilsomt..:P

hehe.. prøver å lære meg så mye som mulig nå, så takk for alle lærerike innlegg hvertfall=)

Lærte meg dette med 1-3-5 ( treklanger?) når jeg begynte å spille piano i sommer, så fant ut at det var lettere å ta teorien fra Piano og over til Gitar=) mye lettere å forstå hvordan akkordene er bygd opp=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer nok, piano er mye lettere å skjønne teori på, derfor alle som studerer melodiske instrument anbefales å øve piano i tillegg.

Når du nå kan det med 1 - 3 - 5 på piano, så gjelder det å lære seg alle treklagnene på gitaren og. Dur og moll i utgangspunktet, på strengene 1,2,3 - 2,3,4 - 3,4,5 - 4,5,6 i første omgang. Så kan du begynne å ta de med en streng i mellom. Akkurat som på piano er det også omvendinger av treklangene på gitar. Disse bør man og øve på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.