HalTan Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Håper jeg spør riktig sted. Jeg er nokså blå på det meste av teori, og har derfor et par spørsmål som kan hjelpe meg på veien: Dersom jeg har en akkordprogresjon som går Am - C - Am - C (osv.), hvordan finner jeg ut hvilke(n) skala(er) som går over/burde brukes over? Hvordan finner jeg ut hvilken toneart (?) som skal brukes, etc? Hadde vært greit å få en kjapp forklaring på hvordan det funker, og gjerne også konkret svar på hva som vil fungere over [Am - C] og [Dm - F - G]/[Dm - F - Em]. Om noen skulle gidde. Takker for oppmerksomheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 du kan bruke Am eller Cdur skalaen på de der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Faktor Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Det som kan være lurt er å lære seg hvilke akkorder som tilhører hvilken toneart.Cdur har disse akkordene: C Dm Em F G Am Hmb5over alle disse akkordene kan en bruke Cdur/Am skalaen, uansett hvilken rekkefølge de måtte være spilt i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Am på grunn av at Am er paralelltonearten til Cdur. Mollparalelltonearten til en dur toneart er tre halvtoner ned fra dur-tonearten. Ta en C og tell 3 halvtoner ned, og du vil finne en A. Spiller du en sang i Cdur, kan du bruke Am-skalaen og spiller du en sang i Am, kan du bruke Cdur-skalaen. begge de to skalaene inneholder forresten nøyaktig samme tonene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Hvor finner man hvilke akkorder som tilhører hvilken toneart? finnes det på internettsider som dere vet om? fant ikke noe når jeg søkte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HalTan Skrevet November 28, 2004 Forfatter Share Skrevet November 28, 2004 Takk for god info. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Dette kan bli langt, men skal prøve å fatte meg i korthet. C dur skalaen inneholder disse tonene: C D E F G A H En akkord består av prim, ters og kvint, det er det samme som tone nummer 1, 3 og 5. Tone 1 er C, 3 er E, 5 er G, altså C E G - C dur. Så gjør du det samme med D som nummer 1. Da skal du finne D F og A, som utgjør D moll. Fra E: E G H - E moll. F -> F A C -> F dur. G -> G H D -> G dur. A -> A C E -> A moll. H -> H D F -> H moll b5. Håper det klarnet opp litt i teoritåka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 ok=) skjønte det nå, tror jeg.. Dvs. at alle akkorder i hvilken som helst toneart følger det mønsteret?=) Sånn at mønsteret alltid blir Dur - Moll - Moll - Dur - Dur - Moll - mb5? har jeg forstått det, da..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Faktor Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Ja! helt riktig!Veldig viktig poeng dette her! Men det gjelder bare Dur tonearter. Moll er en litt annen greie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 aaah.. men da slipper jeg jo å pugge sånt, så lenge jeg bare følger 1 - 3 - 5 systemet.. deilig :mrgreen: takk for hjelpa:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Faktor Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Er jo greit å pugge likevel, som så mye annet kan det ikke skade Hvis du gjør den 1 - 3 - 5 greien mange nok ganger så vil du nok huske det uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 ja, sikkert veldig greit å kunne alt utenat.. men hadde forberedt meg på vill pugging av sus4 og fmaj7 og sånn, men når ikke det er så mange forskjellige akkorder med, så er det ikke så ille som jeg trodde=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Faktor Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Det blir jo litt verre når man tar med septimen da, altså 1 3 5 7.Cmaj7Dm7Em7Fmaj7G7Am7Hm7b5Følger et annet mønster: dur-maj7 - moll 7 - moll 7 - dur-maj7 - dur 7 - moll 7 - moll b5 7Med mindre man spiller jazz så er det kanskje ikke er så nødvendig å kunne alle disse like godt som de andre (1 3 5). Det uansett kult å kunne masse akkorder, større muligheter er bare positivt. Gir og flere variasjonsmuligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jingles Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 ja, utvilsomt.. hehe.. prøver å lære meg så mye som mulig nå, så takk for alle lærerike innlegg hvertfall=) Lærte meg dette med 1-3-5 ( treklanger?) når jeg begynte å spille piano i sommer, så fant ut at det var lettere å ta teorien fra Piano og over til Gitar=) mye lettere å forstå hvordan akkordene er bygd opp=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Faktor Skrevet November 28, 2004 Share Skrevet November 28, 2004 Ja det stemmer nok, piano er mye lettere å skjønne teori på, derfor alle som studerer melodiske instrument anbefales å øve piano i tillegg.Når du nå kan det med 1 - 3 - 5 på piano, så gjelder det å lære seg alle treklagnene på gitaren og. Dur og moll i utgangspunktet, på strengene 1,2,3 - 2,3,4 - 3,4,5 - 4,5,6 i første omgang. Så kan du begynne å ta de med en streng i mellom. Akkurat som på piano er det også omvendinger av treklangene på gitar. Disse bør man og øve på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå