Gå til innhold
Hylo

Hylo's utstyr

Anbefalte innlegg

Da har jeg funnet ut at en utstyrstråd er på tide å få på plass.

Har hele tiden tenkt i mitt stille sinn at utstyret skal være lett, simpelt å skru på og morsomt å spille på. Derav har valgene mine gjort at jeg har endt opp med det jeg har gjort.

Først ut:

Linhof Special Tele

Basically er denne er hybrid mellom en Strat og en Tele. Den har en Tele's utseende men med en kropp som har en Strat's konturer på kroppen, samt at helen er slipt vekk, så tilgang til 21. bånd er lekende lett (som om jeg noengang er der oppe :ninja: ). Den veier 3,1 kg, så den er rimelig lett. Fargen er jo den velkjente Butterscotch Blonde og den er lett reliced. Svart ett-lags pickguard. Fargen begynner å falme litt oppe ved konturen til høyrearmen og lakken er heftig krakelert.

Brua er en lefty-bro med kompenserte sadler, som fører til litt mer fylde i høyere ende av frekvensspekteret, samt noe at den drar til med noe twang ut av ville vesten om man vil på de lavere strengene. Pickupsene er spesialdesignede Lindy Fralins som likner litt på Blues Special i bridge og en P92 (P90 i humbuckerform) i neck. Outputen er rimelig lav, men med nok punch til å rocke og roe ned til jazzy lyder på neck-pickupen. Halsen er nogenlunde feit og har 6105 frets med 9,5" radius.

117174_s.jpg

117175_s.jpg

117176_s.jpg

Fender CS '63 Telecaster NOS

Dette er så Tele det får blitt. 3,5 kg tung, så den er litt tyngre enn Linhofen, men fremdeles ikke et anker. Fargen er Sonic Blue. Pickupsene er av typen Twisted Tele i neck og Broadcaster i bridge, så ikke høy output her heller. God kombo. Rosewood gripebrett med en radius på 9,5" 6105 bånd. Litt flatere og tynnere hals enn Linhofen. Noen sier RW ikke har like mye twang og låter ikke like bra på Teler som maple gripebrett. Er ikke enig her. Denne låter kuler og krutt, har mye twang og mye mojo.

117167_s.jpg

117168_s.jpg

117169_s.jpg

Fender CS '51 Nocaster Relic

Dette er vel enda mer Tele enn den ovenfor, om det går. Denne er meget lett. Har selv målt den og den veier 2953 gram, altså 2,95 kg. Meget lett sak, mao. Fargen er Lake Placid Blue og den er reliced. Skal ærlig innrømme at relic ikke er så spesielt kult, men denne er altså et unntak. Lakken er meget krakelert og det er som dere ser, mange nicks og dings på den. Det er noen fancy detaljer som custom-shopen til Fender har lagt til. Flattrekker-skruer istedet for stjernetrekker og riktig topp til pickup-velgeren. Tidriktig er det uansett ikke med fargen (mener at den ikke kom før i '60?), men gitaren er dritfet. Pickupsene er av typen Nocaster i bridge og Twisted Tele i neck. Lav output her og. Halsen er feit som f. og den har 7,25" radius.

117164_s.jpg

117165_s.jpg

117166_s.jpg

Gibson Custom 1957 Les Paul Goldtop VOS

Er det riktig modellbetegnelse? :rolleyes:

Les Paulen over alle Les Pauler, i mine øyne. Denne er også stock, i likhet med alle andre gitarene mine. Pickupsene er to Burstbuckere, som skal være PAF-modellen til Gibson, om jeg har forstått det riktig. 24 3/4". God og kjempefeit hals. Tung som bly. Heftig lyd. Høyere output enn Telene og tøff rockelyd. Denne gitaren er i min mening tøffere enn de gamle NSB-togene som farer rundt. Pickup selektoren har en ring der det står "Rythm" og "Treble". Jeg har lyst til å finne en der det står "Rythm" og "Trouble".

117170_s.jpg

117171_s.jpg

117172_s.jpg

117173_s.jpg

Vox AC4TV

Stor lyd i liten boks. Liten rørforsterker på 4 watt med en 10" Celestion høytaler. Du kan velge mellom 0,25W, 1W og 4W, samt volum og tone.

Plugg i og få rørvreng. Kan man be om mer?

Mange mener denne lille forsterkeren låter best som topp, siden den er så liten at den låter 'boksete' med en liten 10". Er ikke helt enig. Sitter nå i furtebua kveld etter kveld og koser meg gløgg ihjel med god lyd og har ingen problemer med bokse-lyd. Denne forsterkeren går fra rolig clean til Thin Lizzy-vreng.

117178_s.jpg

Håper det falt i smak. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte gitarer, men er R7'en virkelig "tung som bly"? De veier typisk i overkant av 4 kg, hvilket regnes som lett for massive Les Pauls uten weight relief/chambering. Er det en darkback forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig fine gitarer! :) Særlig den Nocasteren!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imaginos: Når du går fra en Tele til en LP, så blir LPen på den måten. Tung. Syntes jeg. Men skal ærlig innrømme jeg tok i litt. :P Og ja, det er en darkback.

Takk for det, Nemiz. :)

Endret av Hylo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lyst til å finne en der det står "Rythm" og "Trouble".

Det finner du her

Flotte gitarer buy the way :)

Endret av Carpal67

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, Davidsen og Carpal67.

Da er en ring bestilt. :ninja:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, så pent, flotte gitarer! Nå trur jeg at jeg må bli kvitt en av øksene mine for å få meg en '57 Goldtop, er noe av det peneste jeg ser!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har en Twisted Tele i neck på både Nocasteren og NOS'en! Hvordan synes du forskjellen i lyden er? Ble bare litt nyskjerrig, ettersom det liksom er to ganske forskjellige telecastere! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mulig det er ørene mine som spiller meg et puss, men jeg syntes den i Nocasteren er litt roligere og vrenger ikke fullt så kjapt. Lyden i de er rimelig bra. Første jeg tenker er litt krem-aktig jazzete og perfekt til noodling oppover halsen. Men bruker mest bridge, og det er der Nocasteren, Telen og Linhofen kommer til sin rett. :ninja:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice Goldtop! Darkback er fint!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte gitarer! sikle sikle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, Audun og Loztboy.

Angående darkbacken, så har jeg fått lakken såvidt til å falme bak på halsen, så den begynner å bli litt vinrød der. Det er så sweet farge, det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har vi en som forstår seg på gitarer. Pen samling. Tar gjerne Nocasteren når du går lei! Telecaster er omtrent verdens tøffeste gitar, og med 50's neck så er de i en klasse for seg rent spillemessig også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, Duckling! Krever ikke mye forståelse for å skjønne at Telecastere er meget gode instrumenter! Kanskje de ikke appelerer til så sabla mange, men det er jo deres problem. ;)

Tviler sterkt på at jeg går lei Nocasteren med det første. En så god "players-guitar" har jeg letet lenge etter. STEIKE så god gitar, på godt norsk. Om jeg får si det selv. ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.