Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunlop sine jazz III XL


Norstorm

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan folk klarer å være kresne på plektre. ...

Tja, til og med for meg som er nybegynner (eller kanskje nettopp derfor?) er variasjonene i følelsen og egenskapene til forskjellige plektere svært merkbare. Gitarister er jo kjent for å pirke på de mest ubetydelige detaljer, som kanskje hverken kan føles, ses, eller høres, så hvor for ikke velge det plekteret man synes passer best - i motsetning til mye annet kan sannsynligvis plektere både føles, ses og høres...

Forøvrig har jeg også så langt landet på Jazz III XL :)

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kresen på plektere iallefall. Plekteret har alt å si for hvordan jeg spiller. Burker kun Jazz III XL selv. Fikk lagd meg et par fra picksandstones, altså Jazz III XL i stein for en del år tilbake. Har igrunn brukt et og samme plekter nå i 4 år. Hjemme flyter det i plastvarianten også, så de blir litt brukt i sofaen, men steinplekteret gir mye mer attack og renere anslag. Anbefaler å kjøpe noen slike. Kosta den gang rundt 250kr stk inkl frakt osv, husker ikke om det ble moms på pakken i farta. Billig plekter etter 4 år gitt. Ikke noe slitasje eller en eneste ripe, så knallgod kvalitet. Og da skal det sies at jeg spiller hardt, og det går veldig mye i riffbaseert thrash og rocknroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette var jævli god service av Dunlop altså..

Siden sist her, fikk jeg svar fra dem da jeg spurte om de enkelt og greit hadde planer om å produsere Jazz III i XL serien med maxgrip.

Dette svarte hu dama nei på, men sendte meg alikevel en drøss med plekter i en pose så eg kunne teste ut no..

Var mye møl der, men faktisk endel snacksbåde med grepsvarianter og uten. De fleste var litt små synes jeg, men var ett par nyere modeller de satser på som var mer avrundet i kantene enn de fleste og satt bra. Nye karbonmaterialer gjør jo sitt også.. Slipper å bytte plekter hver time liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd dem plutselig forandrer på ting.. Men kan jo være pris feks, att dem har bytta produsent/leverandør etc etc....

JEG holder meg til Dunlop Gator grip, 1.5.. Har jeg brukt i årevis, bestiller 'bøttevis' på Ebay:)

Prøvde disse for første gang i går, og de er virkelig gode. Men etter å ha lest denne tråden, så får jeg lyst til å prøve tykkere og spissere også.

Er jazz III veldig glatte plekter, og hvor tykke er de? Ser de kommer i en rød og en sort variant (nylon vs stiffo) Hva er forskjellen?

Og ikke minst: Bruker dere den røde eller den sorte varianten?

Jeg må bestille for å teste, men vet ikke om jeg skal gå for sort eller rødt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye møl der, men faktisk endel snacksbåde med grepsvarianter og uten. De fleste var litt små synes jeg, men var ett par nyere modeller de satser på som var mer avrundet i kantene enn de fleste og satt bra. Nye karbonmaterialer gjør jo sitt også.. Slipper å bytte plekter hver time liksom..

Det der med å bytte plekter hver time skjønner jeg ikke... Men jeg ser jo at dersom tuppen blir slitt til det ugjenkjennelige, så.

Har noen oransje Tortex som ikke er til å kjenne igjen.

Her er brukt sammenlignet med nytt, men så har dette plekteret vært i bruk et års tid (sammen med et par-tre andre) for å komme til denne tilstanden. Pensjonere det? Tror det, ja. ;) Men det har tatt MYE lenger enn en time.

slitt_plekter_small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde disse for første gang i går, og de er virkelig gode. Men etter å ha lest denne tråden, så får jeg lyst til å prøve tykkere og spissere også.

Er jazz III veldig glatte plekter, og hvor tykke er de? Ser de kommer i en rød og en sort variant (nylon vs stiffo) Hva er forskjellen?

Og ikke minst: Bruker dere den røde eller den sorte varianten?

Jeg må bestille for å teste, men vet ikke om jeg skal gå for sort eller rødt.

Selve plasten er ganske glatt, men skriften og logoen er støpt som et relieff, noe som gir et godt grep.

Tykkelsen er 1.3mm.

Den svarte (stiffo) er litt stivere en den røde (nylon).

Jeg bruker den røde varianten - den er akkurat passe for meg i alle henseende.

Edit: legger til at det nå også finnes et som heter Ultex Sharp. Dette har standard størrelse og form, men har Jazz spiss i stedet for den vanlige mer avrundede spissen. Det kommer i tykkelser fr 0.73mm - 2mm.

Jazz III XL er litt mindre enn et 'standard' dunlop plekter. Vanlig Jazz (ikke XL), er for små til meg.

Jeg kan anbefale en six-pack med røde Dunlop Jazz III XL.

Knipset et bilde så du kan sammenligne med et 'standard' plekter.

IMG_0001_36.jpg

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve plasten er ganske glatt, men skriften og logoen er støpt som et relieff, noe som gir et godt grep.

Jeg har brukt Jazz III siden midten av åttitallet, og har alltid syntes det var for dårlig grep i dem, helt til jeg for noen år siden kom på å bore noen hull i dem. Funker som ei kule.

Tykkelsen er 1.3mm.

1.6 i følge skyvelæret mitt.

Er det noen her som har fått testet de nye av karbonfiber?

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Jazz III siden midten av åttitallet, og har alltid syntes det var for dårlig grep i dem, helt til jeg for noen år siden kom på å bore noen hull i dem. Funker som ei kule.

Jeg pleide å bore hull i de vanlige plektrene (se bildet over), men jeg synes Jazz III XL gir et godt grep til og med uten hull. Skal uansett bore hull i noen av dem en vakker dag for å teste - det blir jo selvfølgelig enda bedre av det.

1.6 i følge skyvelæret mitt.

OK. Målte flere stykker her med skyvelære, og alle er ganske nøyaktig 1.35mm. I følge Jim Dunlop er Jazz III'en 1.38mm, så jeg tror det stemmer ganske bra (man får riktignok Ultex Jazz III i 2mm).

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var for vondt å spille grep og rock'n'roll med vanlige Dunlop Jazz 3 plekter, mens vanlige plekter (Tortex o.l.) ble for vanskelige å spille soloer med (ørsmå forskjeller såklart, men likevel)

Jeg bestilte meg noen Eric Johnson plekter som likner på Jazz plekterne... Beste plekterne jeg har prøvd så langt iallefall, akkurat passe størrelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.