Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan gitartopp/kab stå oppå en sub?


greovhan

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok ikke satt noe utstyr på toppen av en Sub.. Noen Sub`er rister og skrangler mer enn andre, men ser ingen grunn til at du skal riste i stykker Engl ampen din.. :) Har du ikke noe valg, så legg noe vibrasjonsdempende mellom sub og gitarampen på toppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke satt noe utstyr på toppen av en Sub.. Noen Sub`er rister og skrangler mer enn andre, men ser ingen grunn til at du skal riste i stykker Engl ampen din.. :) Har du ikke noe valg, så legg noe vibrasjonsdempende mellom sub og gitarampen på toppen...

Okay, takk for svar ;). Får nok satt det annerledes. Var det som var i tankene mine og , at det vil riste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis subben er bygd som den skal, vil det være minimalt med vibrasjoner i selve kassa, så jeg ville sagt at det ikke er noe problem i det hele tatt.

Kommer an på det...men en kan ikke alltid regne med det, så det generelle rådet vil være å ikke sette ampen på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel også an på rørene. Det er to faktorer som spiller inn: Hvor mikrofoniske er rørene, og hva tåler de uten å gå i stykker. Vibrasjoner og mikrofoni kan ødelegge lyden. Når det gjelder hva de tåler fysisk har de jo konstruksjonsmessig mye til felles med lyspærer, og da synes jeg det er spennende å tenke på hva f.eks. frontlyktene på en bil tåler. Radiorør er ikke så skjøre som vi kanskje tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har den gamle Bassman-toppen min (som jeg spiller bass igjennom) på toppen av det gamle 2x15" kabinettet mitt. Nå vet ikke jeg hvor mye den subben rister, men basskabinettet mitt rister såpass at nøkler og andre småting som ligger oppå forsterkeren kan finne på å ramle ned. Har aldri hatt noen problemer med ampen av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har den gamle Bassman-toppen min (som jeg spiller bass igjennom) på toppen av det gamle 2x15" kabinettet mitt. Nå vet ikke jeg hvor mye den subben rister, men basskabinettet mitt rister såpass at nøkler og andre småting som ligger oppå forsterkeren kan finne på å ramle ned. Har aldri hatt noen problemer med ampen av den grunn. :)

Nettopp.... Og et basskabinett vil nok i de fleste tilfeller vibrere mer enn en PA-sub. Folk later til å tro at rør-amper helst ikke bør brukes i det hele tatt fordi de ikke tåler noe som helst og kommer til å blåse i været bare man ser litt skjevt på dem. De er som oftest bygget for et relativt langt liv på en scene med alt det medfølger. Og hva med frakt til og fra spillejobber på standard norsk vei? Da begynner vi å snakke vibrasjoner, støt og humping. De fleste amper tåler det ganske greit også, selv om uhell naturligvis kan skje. Man har ikke særlig glede av ampen sin hvis man kun kan sitte og se på den. Hvis det funker godt med å ha ampen oppå subben ifht. resten av oppsettet, er det da bare å gjøre det. Hvis det rister såpass mye at den står i fare for å falle ned, vil man merke det før den faller, selv om jeg har mine meget sterke tvil på at det kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vibrasjoner på varme rør som er problemet.

Det har vært mange diskusjoner og meninger om påkjenningen på røra i en combo kontra topp og kasse på grunn av dette.

Joda, men som nevnt bruker også en del bassister røramper. Vibrasjoner i et gitarkab kan også være betydelig under bruk. Ok, så hender set at et rør eller to ryker en gang i blandt, men man vet ikke alltid hva som er årsaken. Anologien lyspærer blir brukt, og her er det også merkelig hvordan to identiske pærer fra samme produsent kan ha vidt forskjellig levetid.

Hvis den subkassens konstruksjon er slik at den vibrerer noe voldsomt under bruk (noe den ikke burde gjøre), så javel, la være å sette ampen oppå. Hvis ikke, skal det generelt sett ikke være noe som helst problem. Det var liksom det som var poenget mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne som et eksempel at nevnte Bassman-amp over her har levd et hardt liv på veien siden midten av 70- tallet med fast plass på toppen av basskabinettet uten ett eneste feilskjær på alle de årene bortsett fra normal service med rørskift en gang i blandt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne som et eksempel at nevnte Bassman-amp over her har levd et hardt liv på veien siden midten av 70- tallet med fast plass på toppen av basskabinettet uten ett eneste feilskjær på alle de årene bortsett fra normal service med rørskift en gang i blandt. :)

Godt for deg, men en printbaser amp som Engl vil ikke overleve samme behandling.. Om amp-tech gjør jobben sin riktig, så sjekker han loddepunkter ved hvert rør skift.. Men ikke forvent at han gjør det.. Så kan man unngå problemet med vibrasjoner, så gjør man det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.