Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stramming og hals/hode


rafael

Anbefalte innlegg

Hei!

For det første så vil jeg si at det kanskje er litt dårlig navn på tråden, men

fant ikke på noe bedre.

Uansett, jeg har hørt at det ikke er lurt å ta av alle strengene på en gitar

samtidig for å så sette på nye igjen senere. Dette skal tydeligvis forårsake

at halsen/hodet på gitaren blir svakere fordi belastningen endrer seg så

mye over så kort tid.

Så har det seg slik at den 4. strengen røk i går, og jeg har ikke muligheten

for å kjøpe nye før på onsdag. Lurer på om dette kan skade halsen/hodet?

- rafael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gitaren jeg har sett med slik skade hadde stått i et uthus i 30 år, med alt av påvirkninger det medfører. Jeg vil ikke si at det er veldig risikabelt. Men for å være på den trygge siden kan du legge gitaren opp-ned av og til, slik at den hviler med strengene mot soffen (sofaen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer viktig hvordan du setter den fra deg for natten. Jeg har personlig aversjoner mot å sette fra meg en gitar mot en vegg, kun liggende uten at vekten hviler på halsen. Men det er meg...

Er det noe bedre at den henger etter headstocken, eller står lent i et gitarstativ? Har lurt litt på det der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et gitarstativ (av den lave typen) bidrar ikke stillingen til ekstra belastning for halsen, så der burde det ikke dukke opp ekstra problem. Heller ikke hørt om problemer ved at de henger etter hodet.

De aller fleste gitarer tåler 013 strenger, og de belaster halsen mye mer enn 010. Er i bunn og grunn liten grunn til engstelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarhalsen har det som Euphor skriver helt klart best når den er fri og uten belastning mot vegg eller soffe/sofa/soffa... ;) Men gitaren din kommer ikke til å bli ødelagt om du lener den til veggen over natta.

En stålstrengegitar vil ha et strekk på ca 70kg. Når dette strekket fjernes vil selfølgelig trevirket i både kropp og hals bevege seg noe. Denne bevegelsen gjør ingen varig skade på gitaren. Trevirket i instrumentet vi tilpasse seg igjen når du setter på strengene og tuner opp. Ikke noe problem for hverken gitar eller strenger.

Det som kan være et lite tips derimot er å ikke fjerne en streng av gangen hvis du skal ha av alle strengene.. Begynner du med lav E streng, så A osv, vil til slutt strekket på de tynneste strengene bli veldig stort og de ryker. Dette gjør ikke noe særlig med gitaren, men det kan gjøre noe med fingrene dine som ikke er så behagelig. Hvis de er på feil sted til feil tid. Jeg lærte dette "the hard way" Fikk til og med et kutt på pekefinger som blødde og greier....

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg leste det et sted, er ikke sikker på om det var i Lillebjørns gitarbok. Men det er fordi treverket blir påvirket av trekket og temperaturforskjellene. Jeg tok dette som god fisk og har aldri gitarene mine hengende på yttervegg. Skal se etter i boka når jeg får tid.

Og jeg tar som regel av alle strengene før jeg setter på nye, vasker halsen og sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.