Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakk og lær....


Anbefalte innlegg

Tviler ikke på at det fungerer som sagt, men man er nok litt sikrere på å få et godt resultat med de metodene jeg og andre har nevnt. Maskin- polering/rubbing/sliping er i og for seg utmerket det, men man har mer kontroll om man gjør det for hånd. Spesielt på gitarer med sine mange kontorer og skarpe kanter, kreves det mye trening for å ikke ruinere en lakkjobb hvis man bruker maskinell rubbing/pusssing.

Og angående "showroom polish" så våtsliper de fleste for hånd, for så å maskinrubbe/polere. Det er nå det jeg har sett i alle fall.

Jeg vet ikke hvor store gitarer du er vant til, men jeg har ikke plass til kontorer i mine :P

Uansett, den gitaren jeg lakket opp pusset jeg med opp til 1200 før klarlakken. Lot fargelakken herde et par dager før jeg pusset og klarlakket. Lot klarlakken herde en måneds tid før jeg rubbet og polerte med biltema-produkter. Har ingen bilder, og det ble jo ingen høyglansfinish, men det tror jeg har mest med min mangel på kompetanse å gjøre da det var første gang jeg lakket noe, og brukte spraybokser med hobbylakk fra Biltema. Synes dog det ble et godt resultat mtp det nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Biltema er sikkert greit til mange ting, for all del

Men la det være helt klart, og la meg da avgrense meg til klarlakk på boks- klarlakken til Biltema kan IKKE måle seg med tohundrekronersboksen til bil-lakkpusheren. Det skulle jo bare mangle, også, så slik sett er det ikke kritikk.

Jeg vet bare det at jeg skal være på et vanvittig stramt budsjett hvis jeg har gnukket og lakket og bannet og gnikket i x antall timer på en gitarkropp, og så ikke skulle unne meg førsteklasses klarlakk på toppen. Det går både på sprøytebilde, hvor mye man kan legge på, og ikke minst hardhet og holdbarhet når lakken tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler på ingen måte at en "profesjonell" lakkboks har bedre både lakk og dyse enn hva biltemaboksen til en fjerdedel av prisen har. Tanken min når jeg lakket den var at det var første gang jeg lakket, og at det antakeligvis ikke kom til å se ut i måneskinn uansett hva jeg brukte, så derfor falt valget på det billigste.

Når den skulle få refinish i fjor sommer skulle jeg spandere på den ordentlig lakk for å få best mulig resultat (tanken var riktignok lakksprøyte, og ikke proff-boks), men endte opp med naturell finish og teakolje da treverket så overraskende bra ut når jeg kom gjennom all lakken :)

Poenget da, er vel at jeg neppe kommer til å kjøpe biltema lakk til en slik lakkjobb igjen, men det er alltid gøy å prøve og finne ut at det faktisk fungerer selv om det er billiglakk på billigboks fra Bil(lig)tema ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående spraylakk har jeg nå testet dupli platinum serien. Dette er "universal" lakk med meget god dekningsgrad (høy andel fargepigmenter) og den er ekstremt hurtigtørkende. Lakken har sine fordeler og ulemper, men kjøper man et dyse-sett (selges i pakker som tilbehør) har man et godt utgangspunkt. Denne lakken siger ikke så fort og er relativt mye lettere å legge sammenlignet med f.eks biltema lakken som er noe tynnere og med mindre fargepigmenter. Dessuten koster den bare noen tikronere mer pr boks - 110,-

Vi snakker fortsatt om en en-komponent lakk med lang herdetid (full gjennomherding) men du trenger i praksis mindre av lakken. Jeg skjøt to fargelag og la 5 eller 6 lag med klarlakk. Og da mener jeg "våte" dekkende lag. Men jeg vil altså påstå at det er enklere å legge tykke lag med denne lakken. Jeg anbefaler også å vente ca 1 døgn mellom hvert lag, for å unngå korning/støving/koke effekt.

Jeg har ennå ikke slipet/rubbet lakken, men jeg kommer tilbake med mer info når dette er utført (1-2 måneder)

Det eneste problemet med denne lakken er vel at den kommer i et litt begrenset antall farger og mest lyse hel-farger. Mange av fargene er forøvrig i utgangspunktet silkematte, men med klarlakk blir de jo blanke. Jeg vil også tro at dette er en grei lakk å pusse/rubbe/polere helt uten bruk av klarlakk, for middels blanke eller matte hel-farger.

http://www.platinum-colors.com/de/home_flash.html

Torshov bilrekvisita fører denne lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis jeg sporer av nå, men siden det allerede er mange dyktige forumister involvert i denne tråden spør jeg her : hva slags lakk kan jeg bruke på gripebrettet på en lønnehals? Hva er det Fender bruker? Jeg har et spann med klarlakk liggendes jeg brukte for å lakkere et tregulv, går det an å bruke noe sånt? Jeg prøver febrilsk å "unrelice" en road worn strat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger du en sterk lakk. Gå til en billakkerersjappe og kost på deg en boks med 2k klarlakk. Sørg for at det er godt og varmt den dagen du driver med dette, og at du har masse tid til rådighet. 2klakken har begrenset holdbarhet etter at herdepatronen er utløst, og boksen er dyr. Derfor er det lurt å sørge for at du får på flere strøk. Tenk gjerne ut noe annet du vil ha klarlakk på også, jeg tviler på at du klarer å bruke opp hele boksen på en hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger du en sterk lakk. Gå til en billakkerersjappe og kost på deg en boks med 2k klarlakk. Sørg for at det er godt og varmt den dagen du driver med dette, og at du har masse tid til rådighet. 2klakken har begrenset holdbarhet etter at herdepatronen er utløst, og boksen er dyr. Derfor er det lurt å sørge for at du får på flere strøk. Tenk gjerne ut noe annet du vil ha klarlakk på også, jeg tviler på at du klarer å bruke opp hele boksen på en hals.

Takk for svar Castor!

Dette er beskrivelsen på lakken jeg allerede besitter

Hurtigtørkende høykvalitets polyuretan-forsterket alkydlakk som tåler harde belastninger og gir et lyst og vakkert resultat. Lakk som inneholder lysfilter som hemmer gulning av treverket og motvirker nedbrytning av lakkfilmen. Lakken er meget ripefast og har god vann- og kjemikaliebestandighet. Er luktsvak.

Benyttes innendørs og utendørs både på nye, ubehandlede og tidligere lakkerte flater. Anbefales på tregulv, parkett og kork. Lakk spesielt egnet til belastede gulv, trapper, kjøkkenbenker og møbler, samt til lakkering av våtrom. Utendørs står lakken godt imot fuktighet og sollys og kan derfor benyttes til listverk og dører utendørs. Utmerket til trebåter.

Høres jo lovende ut, men 2k klarlakk er muligens bedre for mitt formål?

Jeg antar at jeg bør slipe vekk det som er igjen av lakk på gripebrettet, før jeg påfører nytt lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gulvlakken er ganske nøyaktig det samme lakkproduktet fender bruker på de fleste av sine halser faktisk. Det eneste problemet med den er at den har en svak fargetone, samt at den jo er litt vanskelig å pensle på en hals, kan bygge seg opp ved fret'ene osv, så i så måte er en spraylakk enklere.

Jeg har forøvrig brukt nøyaktig den lakken du har til både halser og kropper, med upåklagelig resultat. Halvblank gir en fin brukt, men ikke "kjempegammel" glans/overflate. Men ikke noe showroom glans da selvsagt.

Angående metode, vil jeg sterkt anbefale å lakke HELE halsen, ellers vil du få et drøyt fargeskille, samt å pusse den ned grundig før du lakker. Fargetonen halsen har, vil forsvinne helt forøvrig, da halsen er påført en "beis" med farge før den lakkes.

Husk at du må belage deg på en lett båndsliping og litt pirkearbeide etter lakkering for å bli kvitt lakken som legger seg på båndene. Du kan eventuelt påføre vaselin eller en voks på båndene, slik at lakken ikke fester, men det blir fort klass som du gnir inn i treverket slik at lakken ikke fester skikkelig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer bilklarlakk noe særlig på treverk, da?

Jeg ville sjekket ut klarlakkene til Herdins også. Beislakken virker ihvertfall veldig slitesterk, og det er også enkelt å få en meget pen overflate.

http://www.herdins.no/lakk--olje/klarlakkene-vare__201

Ellers HAR jeg brukt Tre stjerner gulvlakk på trefinerte høyttalere jeg bygget en gang, og det ble også veldig bra. Og gulvlakk er jo laget for å kunne tråkkes på, så den er veldig slitesterk når den herder, den også.

EDIT: Irrelevant og feilaktig info fjernet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil-lakk og "huslakk" er mye godt det samme når alt kommer til alt. Vel sånn noenlunde da i alle fall. Gitarprodusentene har jo fra første stund standardisert på bil-lakk produkter egentlig. Det er jo grunn til at gitarene fra Fender ofte kom i de mest populære bilfargene samme år :) Sammenhengen var jo at de brukte nøyaktig samme lakk.

Her er forøvrig en hals lakket med den omtalte gulvlakken. Selve hodets overside er først lakkert med gulvlakk, så sprøytet med bil-lakk i flere omganger grunnet bruk av dekal. Halsen er forøvrig også "farget opp" før lakkering.

h1_a.jpgh1_b.jpg

Den halvblanke lakken gir en veldig fin "spillbar" overflate, ikke slik som den blankpolerte glossy lakken som ofte er på en del gitarer. Lakken kjennes mer som om halsen er oljet. Men man oppnår samme resultat med en blank lakk men pusser ned selvsagt.

En halvblank lakk er jo også forøvrig adskillig mer tilgivende i forhold til hva som vises av pusseriper og slikt. Jeg "buffer" den bare opp med 3M poleringspapir til slutt, da den jo ikke trenger noen polish/rubbing.

edit:

Summasumarum, både gulvlakk og klarlakk på boks fungerer utmerket, men det er kanskje enklere for mange å bruke en spraylakk, men for de med en del erfaring med pensel-lakk er nok det også en grei løsning.

forøvrig bør det første, eller de to første lakklaget/ene tynnes ned med white spirit, slik at lakken fester best mulig. dette laget bør forøvrig også forsiktig pusses. for å ta ujevnheter eller fiber-reisning man ikke har tatt hånd om ved pussing i forkant. (jeg fukter med sprit og pusser med alt fra 220 - 2000 for å slippe slike ubehagelighet - en lekse lært ved oljing med tungoil o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- jeg har aldri forsøkt å sprøyte alkyd klarlakk. Det skal jeg jamen teste. Passer i såfall fint for en gjerrigpomp som meg hvis det funker.

Folkene på mitt lokale snekkerverksted sprøyter "gulvlakk" på alt de lakkerer. Fungerer vist fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar Greener!

Hva slags grunning bør jeg bruke for å få denne "fargen"?

Jeg bruker en konsentrert farge som kan tilsettes vann, sprit, lakk osv. Jeg blander to ulike farger - tobbacco brown og vintage amber. Vintage amber er litt mer gul/oransje slik som Fender sin tint på mange halser er, men jeg liker litt mer brunt i fargen da jeg synes det ser mer naturlig ut. Men man skal være klar over at fargen vil variere med treverket i halsen, så man kan aldri være 100% sikker på sluttresultatet. Jeg bruker en ganske fargesvak blanding av sprit og farge, som jeg stryker på gjentatte ganger for å unngå skjolder, og for å ha god kontroll på fargetone.

Fargene selges hos f.eks www.Stewmac.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.