Web Analytics
Jump to content

Lakk og lær....


Recommended Posts

Det er på høy tid at mitt knæsjrosa RG-prosjekt ser lyset i enden av tunnelen. Det er vår for svingende.

Jeg er ferdig med selve lakkeringen av rosafargen for en god stund siden og tiden er straks inne for klarlakkering. Et par spørsmål veien har jeg midlertidig;

1. Hvor finpussen/polert må fargelaget være før klarlakk kan legges på? RGen min har blitt våtpusset med 600, 800, 1000, 1200 og 1500. Sistnevnte var ikke i papirformat med i form av en klut/Swint-lignende greie. Er dette nok eller bør jeg gå opp til 2000?

2. Jeg regner med å legge 4-5 lag med klarlakk. Må hvert lag pusses eller holder det at siste lag pusses før polering?

Dette kunne selvfølge bli tatt opp i min egen tråd, men det er sikkert andre som lurer på det samme...., men feel free to mod!

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uten å ha gjort dette selv, så er jeg ganske sikker på at du har gått fint nok. Klarlakken vil utgjøre et ganske tykt lag sammenlignet med de evt. mikroskopiske ujevnhetene som måtte gjenstå hos deg nå.

Når det gjelder klarlakk, så vet jeg ikke. Jeg har aldri vært på jakt etter high gloss... Jeg tror dette kommer litt an på lakken også, og hvor fint den flyter ut til en jevn flate av seg selv...

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å "poleringspusse" fargen før du legger på klarlakk. Spraylakk "smelter" sammen med øvrige lakklag og det har dermed liten hensikt å pusse fargen ned på den måten du beskriver etter min erfaring.

Jeg gjør slik ca:

legger farge i flere dekkende lag, fjerner store ujevnheter og sig/dråper osv mellom hver lag. Glattpusser siste fargelaget forsiktig med f.eks 400 + 600 papir. Hvis lakken er fersk tåler ikke lakken varmen og trykket ved hard pussing, det blir bare klass og tull.

Jeg legger klarlakken en dag eller to etter siste fargestrøk. Jo flere lag jo mer har du å pusse på og forhåpentligvis ikke gjennom. Igjen fjerner jeg bare store ujevnheter, partikler i lakken osv mellom hvert strøk. Etter siste strøk lar jeg lakken herde i 1 til 2 måneder (ja, det tar så lang tid før lakken herder) Jeg legger også siste klarlakkstrøk ganske tykt og heldekkende med en blank overflate, fordi jeg mener det ser bedre ut, spesielt på store flater. Dette er selvsagt vanskelig å få til uten sig og elendighet med spraylakk, men det lar seg gjøre med litt trening.

Etter herding pusser jeg klarlakken med våtpussepapir fra ca 400 til 1500, her gjelder det å ikke pusse så mye med hver grovhet, samt stort sett ligge unna kanter og slikt, da du vil pusse gjennom lakken. Etter pussing polerer jeg med en rubbing/polish fra stewmac, men 3M sine produkter f.eks er også ypperlige. Biltema sin rubbing og vox fungerer sikkert også utmerket.

Og det er vel det, sånn ca.

Med forbehold.. Dette fungerer for meg, men jeg garanterer ikke samme resultat for andre.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å "poleringspusse" fargen før du legger på klarlakk. Spraylakk "smelter" sammen med øvrige lakklag og det har dermed liten hensikt å pusse fargen ned på den måten du beskriver etter min erfaring.

Jeg gjør slik ca:

legger farge i flere dekkende lag, fjerner store ujevnheter og sig/dråper osv mellom hver lag. Glattpusser siste fargelaget forsiktig med f.eks 400 + 600 papir. Hvis lakken er fersk tåler ikke lakken varmen og trykket ved hard pussing, det blir bare klass og tull.

Jeg legger klarlakken en dag eller to etter siste fargestrøk. Jo flere lag jo mer har du å pusse på og forhåpentligvis ikke gjennom. Igjen fjerner jeg bare store ujevnheter, partikler i lakken osv mellom hvert strøk. Etter siste strøk lar jeg lakken herde i 1 til 2 måneder (ja, det tar så lang tid før lakken herder) Jeg legger også siste klarlakkstrøk ganske tykt og heldekkende med en blank overflate, fordi jeg mener det ser bedre ut, spesielt på store flater. Dette er selvsagt vanskelig å få til uten sig og elendighet med spraylakk, men det lar seg gjøre med litt trening.

Etter herding pusser jeg klarlakken med våtpussepapir fra ca 400 til 1500, her gjelder det å ikke pusse så mye med hver grovhet, samt stort sett ligge unna kanter og slikt, da du vil pusse gjennom lakken. Etter pussing polerer jeg med en rubbing/polish fra stewmac, men 3M sine produkter f.eks er også ypperlige. Biltema sin rubbing og vox fungerer sikkert også utmerket.

Og det er vel det, sånn ca.

Med forbehold.. Dette fungerer for meg, men jeg garanterer ikke samme resultat for andre.

Informativt og utfyllende innlegg. Høres logisk ut. Eneste 'aberet' jeg har er at jeg syns 400-papir høres fryktelig grovt ut for pussing på lakk. Så langt har jeg ikke gått lavere enn 600, og det var kun på de første strøkene inn til jeg fikk en såpass blank og rett flate til at det ikke var noe vits å gå så langt ned når jeg pusset videre lakklag (til informasjon så har kroppen fått 5 eller 6 ganske tynne lag).

Forventer bilder her :D

Bilder så langt i prosessen finnes i denne tråden. Noen bilder har blitt borte underveis (ryddet opp i picasa-kontoen min og var ikke oppmerksom nok på hvilke bilder jeg hadde linket til på diverse forum), men de viktigste bildene er der fortsatt.

1500 er sikkert nok, men jeg kommer nok til å forsøke meg på 2000 også, bare for å være helt sikker, hvilket betyr at jeg ikke gyver løs på klarlakken helt enda. I RG-tråden min ligger det noen bilder fra da jeg prøvde meg frem med Autoglym Resin Polish, noe som fungerte nesten sjokkerende bra..., men som også resulterte i at noe av rosafargen regelrett forsvant noen steder (og jeg måtte frem med sprayboksen igjen). Jeg ble en god og en dårlig erfaring rikere.

Litt innbakt i innledningsspørsmålet i tråden ligger et lite håp om at jeg slipper unna med 1500 om det er så at lagene med klarlakk vil legge seg i de mikroskopiske ripene som 1500-svampen ikke tar, slik at disse ikke vil synes.

EDIT! Et lite bilde tåler man alltids... Liten 'mockup' gjort for anledningen.

d4df3534.jpg?t=1303911022

Jeg vet!!!! Jeg burde og bør strengt tatt kutte til monkey grip.

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Når jeg kommer til klarlakken, "drar" jeg bare over med veldig fint papir for å finne eventuelle nupper. Er jeg heldig, er det ikke noen, er det noen er det bare å fjerne de som er. Fargelakken pleier jeg å dra over på samme vis for å ta nupper, men fargelakken tåler grovere papir. Ev. matte områder blir som Greener sier helt fine uansett. Jeg tviler på at det har noen hensikt å gå over 1000 på fargelakken. Klarlakken fikser dette.

Dette er selvsagt litt avhengig av hvor flink man er/hvor flaks man har. For meg har lakkering fortsatt et anstrøk av magi, og det er noen ganger jeg ikke skjønner helt hvorfor resultatet blir slik det blir.

Jeg liker å forsøke å få på toppstrøket slik at det er perfekt, slik at man ikke trenger å rubbe og polere. Må jeg rubbe, venter jeg gjerne lenge, slik at lakken er skikkelig hard, og man kan ta i litt når man setter i gang med det.

Lite nytt i forhold til hva Greener skriver, egentlig, men da er det to som har omtrent samme erfaring. Det er da noe.

Link to comment
Share on other sites

Informativt og utfyllende innlegg. Høres logisk ut. Eneste 'aberet' jeg har er at jeg syns 400-papir høres fryktelig grovt ut for pussing på lakk. Så langt har jeg ikke gått lavere enn 600, og det var kun på de første strøkene inn til jeg fikk en såpass blank og rett flate til at det ikke var noe vits å gå så langt ned når jeg pusset videre lakklag (til informasjon så har kroppen fått 5 eller 6 ganske tynne lag).

400 papiret er bare for å "touche" større ujevnheter med ekstremt lett hånd. Jeg bruker forøvrig også 600 papiret med en meget lett hånd, da fersk lakk ikke tåler noe særlig pussing i det hele tatt. Jeg venter med andre ord ikke på at fargelaget skal herde før jeg klarlakkerer og må dermed ta spesielle forhåndsregler i forhold til det. Husk at klarlakken vil fjerne alle pussemerket du ikke ser hvis du fukter lakken - med andre ord omtrent alt av pussemerker og slikt. Og det er poenget mitt - det har ingen hensikt å "poleringspusse" fargelaget.

1500 er sikkert nok, men jeg kommer nok til å forsøke meg på 2000 også, bare for å være helt sikker, hvilket betyr at jeg ikke gyver løs på klarlakken helt enda. I RG-tråden min ligger det noen bilder fra da jeg prøvde meg frem med Autoglym Resin Polish, noe som fungerte nesten sjokkerende bra..., men som også resulterte i at noe av rosafargen regelrett forsvant noen steder (og jeg måtte frem med sprayboksen igjen). Jeg ble en god og en dårlig erfaring rikere.

Litt innbakt i innledningsspørsmålet i tråden ligger et lite håp om at jeg slipper unna med 1500 om det er så at lagene med klarlakk vil legge seg i de mikroskopiske ripene som 1500-svampen ikke tar, slik at disse ikke vil synes.

Husk at jeg snakker om våtsliping med 1500 papir. Det er omtrent så finkornet som noe blir det. Jeg har faktisk 2000 papir også, men rubber/polishen min er kornet slik at den kan brukes fra 1200-1500 våtslip ca og dermed har det 0 hensikt å våtslipe noe mere. Hvis man går gradvis med våtsliping og bruker samme type papir hele veien vil hver grovhet fjerne "ripene" fra forrige grovhet. Jeg pusser bare bittelitt, helt til jeg merker at papiret ikke "tar" noe særlig mere. Og det er veldig lite pussing i praksis med bra papir.

Rubbing compound finnes i ulike grovheter og det slett ingen umulighet å polere seg gjennom lakk, spesielt på kanter og slikt. Den jeg bruker er egentlig ekstremt finkornet og krever ingen vox behandling etter bruk, noe som jo sier noe om hvor finkornet den er. Jeg vil tro de fleste rubbing produkter for billakk er beregnet på å brukes etter våtsliping med 800-1200 papir. Jeg har aldri sett en lakkerer med finere papir i forrådet. Men dette er antagelser altså.

Husk at våtsliping og tørrpussing representerer to ganske ulike grovheter - papiret er vanligvis merket med tørrsliping korning. Bruker du litt såpevann kan du nesten halvere korningsmerkingen vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å forsøke å få på toppstrøket slik at det er perfekt, slik at man ikke trenger å rubbe og polere. Må jeg rubbe, venter jeg gjerne lenge, slik at lakken er skikkelig hard, og man kan ta i litt når man setter i gang med det.

Lite nytt i forhold til hva Greener skriver, egentlig, men da er det to som har omtrent samme erfaring. Det er da noe.

Med sprøyte kan man legge et klarlakk lag som er greit som sluttfinnish, men med spraylakk er det jo vanskeligere da. Og det avhenger jo om man ønsker seg showroom-glans eller "brukt noen år" finnish også.

Jeg lakkerte litt med boks i fjor igjen, for første gang på lenge, og måtte konstantere at gamle kunster var delvis glemt, samt at ulike bokser/dyser oppfører seg radikalt forskjellig. Tror jeg vil gå for full våtsliping og rubbing for alt som lakkeres med spraylakk. Det er i alle fall ting jeg har mer kontroll på, og kan dermed dra i land en ok finnish på det meste med relativt enkle midler. En finkornet rubbing hvor man dropper "boningen" til slutt gir en mer "vanlig" finnish.

Vel, som Castor sier - lakkering er merkelige greier, spesielt for oss glade amatører, noen ganger vil det seg bare ikke, andre ganger blir resultatet overraskende bra. Styrer man unna metallic lakk slipper man i alle fall mye elendighet..

Link to comment
Share on other sites

Om lakkering er merkelige greier får jeg vel se på neste prosjekt (RG7321en min skal bli hvit i løpet av sommeren), men så langt i dette prosjektet har det gått overraskende greit. Selve lakkleggingen har fortonet seg uten nevneverdige problemer. Om jeg skulle gjort ting om igjen hadde jeg vært mer nøye med underlaget. Er litt 'bumpy' her og der, men men... Den kommer til å bli mer bumpy med noen timer med spilling uansett. Jeg har i det minste lært hva jeg skal unngå neste gang (heldigvis har 7321en lakk så det blir å matte den ned og legge ny lakk over denne igjen..., i tilfelle jeg skulle angre på et senere tidspunkt er det jo bare å fjerne den nye lakken og polere opp gamlelakken).

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo skrevet mye fornuftig ovenfor her. Men om du skulle ende opp med litt uheldig resultat på klarlakken, type appelsinhud, så gakk i en fargehandel, kjøp deg en poleringspad i 3 - 4000, putt den på en poleringsmaskin, og du får ei overflate som er blankere enn noen lakkerer noen gang får ut av sprøyta si. Det er sånn de proffe gutta gjør når de skal stille ut showroomlakka biler og mc'er... :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo skrevet mye fornuftig ovenfor her. Men om du skulle ende opp med litt uheldig resultat på klarlakken, type appelsinhud, så gakk i en fargehandel, kjøp deg en poleringspad i 3 - 4000, putt den på en poleringsmaskin, og du får ei overflate som er blankere enn noen lakkerer noen gang får ut av sprøyta si. Det er sånn de proffe gutta gjør når de skal stille ut showroomlakka biler og mc'er... :D

Mnja, nå er det jo en litt mer detaljert og grundig versjon av det du nevner vi diskuterer i denne tråden da :D Men fra appelsin til 3-4k kornet poleringspapir er ikke akkurat optimalt da, og vil neppe fungere på en del prosjekter med f.eks lag-skille i lakken, som ved motiv, striper, waterslide e.l. Men har du en meget godt lagt klarlakk med ikke alt for mye konturer kan det nok fungere.

Link to comment
Share on other sites

Mnja, nå er det jo en litt mer detaljert og grundig versjon av det du nevner vi diskuterer i denne tråden da :D Men fra appelsin til 3-4k kornet poleringspapir er ikke akkurat optimalt da, og vil neppe fungere på en del prosjekter med f.eks lag-skille i lakken, som ved motiv, striper, waterslide e.l. Men har du en meget godt lagt klarlakk med ikke alt for mye konturer kan det nok fungere.

He he. Det med appelsinhud var egentlig ment som en visualisering. :D Skal dog medgi at jeg ikke har prøvd dette på gitarer. Men jeg har prøvd på klarlakk på bil, og det funker som juling. Ikke papir, men en skumgummi-basert pad man fester på drill / poleringsmaskin. Ser ingen grunn til at det ikke skal funke på en gitar, bare det er lagt på tilstrekkelig med klarlakk, og den er gjennomherdet. Tror jeg har en i garasjen, kan finne navnet på den om nødvendig...

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at det fungerer som sagt, men man er nok litt sikrere på å få et godt resultat med de metodene jeg og andre har nevnt. Maskin- polering/rubbing/sliping er i og for seg utmerket det, men man har mer kontroll om man gjør det for hånd. Spesielt på gitarer med sine mange kontorer og skarpe kanter, kreves det mye trening for å ikke ruinere en lakkjobb hvis man bruker maskinell rubbing/pusssing.

Og angående "showroom polish" så våtsliper de fleste for hånd, for så å maskinrubbe/polere. Det er nå det jeg har sett i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at det fungerer som sagt, men man er nok litt sikrere på å få et godt resultat med de metodene jeg og andre har nevnt. Maskin- polering/rubbing/sliping er i og for seg utmerket det, men man har mer kontroll om man gjør det for hånd. Spesielt på gitarer med sine mange kontorer og skarpe kanter, kreves det mye trening for å ikke ruinere en lakkjobb hvis man bruker maskinell rubbing/pusssing.

Det er sikkert riktig. Det later til at du har kompetanse på dette. Sjøl er jeg en enkel fyr som tyr til KIS-løsninger der det funker for meg.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Så enorm kompetanse har jeg vel ikke, men jeg har nå lakkert ett og annet med både sprøyte og boks gjennom tidene. Vi snakker jo i all hovedsak om det samme her alle mann. Det er jo bare mest et spørsmål om metode.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.