Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressor eller noise gate


Fremmed

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke tilbakestående, så jeg skjønner at man må justere den ene knappen som er på den riktig. Allikevel syns jeg den kun fungerer når jeg IKKE spiller, men da kan jeg like gjerne dmpe volumet på gitaren. Om det er noen forbedring, så er den så marginal at det ikke er verdt prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel syns jeg den kun fungerer når jeg IKKE spiller, men da kan jeg like gjerne dmpe volumet på gitaren.

Mulig jeg er litt blank her, men er ikke dette hele poenget med en noise supressor? At den skal funke som en gate og dempe støy når den ikke får signal inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt blank her, men er ikke dette hele poenget med en noise supressor? At den skal funke som en gate og dempe støy når den ikke får signal inn?

Jeg har innbilt meg at den også skulle klare å filtrere bort støy når man spilte også, men det er godt mulig jeg er på jordet her. (ikke første gang for å si det sånn). Men som Askret sier, så om den er justert riktig, så skal den kunne klare å holde vekk støy når man ikke spiller. Men da kan den fort drepe tonen når man skal spille lange toner i en Gilmour-solo feks.

Men nå har jeg egentlig kun dette problemet med støy når distortionpedalen er aktivert, og da kan jeg like gjerne deaktivere den når jeg ikke spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt denne pedalen, men regner med at den ene pot'en er justering av treshold. En kan da stille grensen for hvor lavt signalet skal være før den slår inn og struper signalet. Med lange toner med mye sustain som sakte fader ut vil du ett eller annet sted merke at den slår til og kutter lyden, inkludert gitarsignalet. Hvis den funker som jeg tror, så er dette hva som skjer. Da må du justere Den Ene Knappen til du blir fornøyd :) Bakdelen er selvfølgelig at jo lavere gitarsignal du skal ha til å passere, jo lavere må terskelen settes og mer støy slipper igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarte feil i stad. Den suger ikke tone, men kutter all lyd når decibelnivået er under X. Du justerer dette nivået med det ene hjulet boksen har. Så du kan risikere at den kutter den lange tonen din fordi lydnivået har sunket under X db. Jeg opplever at det er kun på soverommet denne støyen kan være plagsom. I live-sammenheng og på øvinger er den knapt hørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En noise gate skal jo eliminere støy. Dvs. at den kutter signalet ved en angitt terskel. Det vil jo også påvirke hvor lenge gitarsignalet "henger" alt etter hvor terskelen er innstilt. Hvis det også er slik at den f.eks. fjerner lyd over et angitt frekvensområde, vil den jo også filtrere bort den delen av gitarlyden som også ligger i det frekvensområdet, og dermed også fjerne en del av de naturlige overtonene som ligger i gitaren. Nå vet jeg ikke om nevnte effekt gjør akkurat dette, men det kan sammenlignes med Dolby- systemet man brukte på kassettspillere før. Det skulle ta bort båndsuset, men min erfaring var at det sjelden det ble brukt da det også fjernet mye av lydbildet i musikken i de øverste frekvensene, og resultatet ble at det faktisk hørtes bedre ut uten støyreduksjon, på tross av en del båndsus.

Jeg har aldri brukt noise gate på gitar, og kommer nok ikke til å begynne med det heller, men så er det jo svært sjeldent jeg spiller med ultra-gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et kompromiss uansett, hvertfall til hevvimettal spilling. Jeg bruker en ns-2 på full guffe og null på attack, det kutter tonen totalt når man ikke spiller, men spiser da også opp noe sustain.. Da kan du evt bruke en kompressor til å kompensere litt, men er egentlig en ond sirkel..

Så en video av periphery, der bruker de to noisegater og en kompressor og en tubescreamer for å få full guffe på de tyngre partiene, og de har ganske stakkato lyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Boss NS-2, fantastisk noise suppressor som gjør at man slipper feedingen når man har "pause" i riffene. Kjøpte en fordi Bigmuffen min støyet når jeg ikke spillte, fungerer supert. Kompressor er vel det du ikke trenger om du skal ha chugriffing uten konstant feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.