Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Håndviklede pickups


Anbefalte innlegg

Jeg har null erfaring med slikt, for normalt liker jeg å kjøpe ting over disk, eller i det minste av Norske aktører. Greia i dette tilfellet var at 2 håndviklede P90's til sånn ca 1/3 av prisen i Norge, virket interessant å prøve.

Jeg har også null problemer med å forstå at folk kan ha det travelt, og at det kan påvirke leveringstid osv. Det jeg har mindre forståelse og aksept for, er at man vier kunden mindre oppmerksomhet etter betaling, enn før. Pisses me off, egentlig. Og i dette tilfellet så kunne han jo bare ha brukt sånn ca 10 sek på å sende meg et kjapt svar, type Hey, they're on the way.... , eller sorry, been busy.... i stedet for å la meg sitte å lure i 3 hele uker.....

I tillegg er jo dette en enmannsbedrift, så han bør jo ha steinkontroll på enhver henvendelse. Har han tid til å pludre på fb, så burde han finne tid til å bruke 10 sek på å svare en kunde, syntes jeg for min del da. :huh:

Men, man lærer så lenge man har lever, har jeg hørt ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig, Tommern. Ting kan skje, og det kan man godta, men det å drite i henvendelser fordi det er upassende, er lite elegant. Men husk at vi og de fra good ol' USA kanskje har en litt annen kulturoppfatning av hvordan man forholder seg til negativ informasjon.

I jobbsammeneheng hadde jeg i en periode kontakt med amerikanere, og det å innrømme at de ikke klarte å levere, eller å i det hele tatt unnskylde atte hvorfor og så videre, var omtrent umulig. Tror ikke egentlig at det har så mye meg "uærlighet" å gjøre, men det er altså et så stort nederlag at det å ikke svare er en mer komfortabel løsning. Trolig har ikke fyren pickupene ferdig viklet til deg, kanskje fordi han ikke har penger til kobbertråd. Eller tid. Eller noe.

Når det er sagt, så er det på tide å lære de opp litt, hvis de har tenkt å selge noe, og ikke gå konk.

Jeg hadde i en periode som jobb å få engelskmenn og amerikanere til å jobbe sammen på prosjekter, og det var en vanvittig utfordring. Ikke på grunn av språkproblemer, men på grunn av kulturforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Tommern. Ting kan skje, og det kan man godta, men det å drite i henvendelser fordi det er upassende, er lite elegant. Men husk at vi og de fra good ol' USA kanskje har en litt annen kulturoppfatning av hvordan man forholder seg til negativ informasjon.

I jobbsammeneheng hadde jeg i en periode kontakt med amerikanere, og det å innrømme at de ikke klarte å levere, eller å i det hele tatt unnskylde atte hvorfor og så videre, var omtrent umulig. Tror ikke egentlig at det har så mye meg "uærlighet" å gjøre, men det er altså et så stort nederlag at det å ikke svare er en mer komfortabel løsning. Trolig har ikke fyren pickupene ferdig viklet til deg, kanskje fordi han ikke har penger til kobbertråd. Eller tid. Eller noe.

Når det er sagt, så er det på tide å lære de opp litt, hvis de har tenkt å selge noe, og ikke gå konk.

Jeg hadde i en periode som jobb å få engelskmenn og amerikanere til å jobbe sammen på prosjekter, og det var en vanvittig utfordring. Ikke på grunn av språkproblemer, men på grunn av kulturforskjeller.

He he :) Du er pinadø enda mer ambisiøs enn meg du Castor. Sjøl har jeg slitt med opplæringsforsøk av Norske forhandlere. Oppdragelse av yankees gidder jeg ikke prøve meg på engang ... :lol:

Og egentlig var jo detta bare dritdumt. Hvor ofte kjøper jeg 2 P90's lissom..? Skulle bare ha bestilt et par fra Rocktrond tvert, i stedet for å surre med en yankee med tom spole ... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, jeg har aldri hatt noe som helst problemer med fyren og har min sjette eller syvende bestilling inne. Hvis fyren ikke har vært å få fatt på har det sikkert vært en grunn. fyren er dønn religiøs, sånn spille i kirka hver søndag religiøs så jeg tviler på at han har hatt svindelhensikter. Som nevnt er dette en enmannsbedrift og fyren har full jobb i tillegg så jeg har aldri pusha noe på tidspunkter. Erfaringsmessig pleier det å gå 2-3 uker fra jeg har lagt inn bestilling til mikkene er ferdig vikla noe jeg synes, etter omstendighetene ikke er ille. Trenger man gode og rimelige single coils eller p90s er dette et godt alternativ til østenprodukter. fyren er også i gang med buckers. Venter på prototypen på et vintage voicet Alnico II Sett han er i ferd med å vikle for meg. Så... Hva mer skal en si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, jeg har aldri hatt noe som helst problemer med fyren og har min sjette eller syvende bestilling inne. Hvis fyren ikke har vært å få fatt på har det sikkert vært en grunn. fyren er dønn religiøs, sånn spille i kirka hver søndag religiøs så jeg tviler på at han har hatt svindelhensikter. Som nevnt er dette en enmannsbedrift og fyren har full jobb i tillegg så jeg har aldri pusha noe på tidspunkter. Erfaringsmessig pleier det å gå 2-3 uker fra jeg har lagt inn bestilling til mikkene er ferdig vikla noe jeg synes, etter omstendighetene ikke er ille. Trenger man gode og rimelige single coils eller p90s er dette et godt alternativ til østenprodukter. fyren er også i gang med buckers. Venter på prototypen på et vintage voicet Alnico II Sett han er i ferd med å vikle for meg. Så... Hva mer skal en si?

Nei, da er det vel ikke særlig mer å si, enn det som allerede er sagt, og kanskje med den konklusjon at han har et forbedringspotensiale på kundepleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ny mail fra Pete, med forsendelsesnummer.

Han beklager forsinkelsen, legger ved et par Alnico II magneter i fall jeg ønsker mer trøkk i bridge, og tilbyr meg alle penger inkl. frakt tilbake dersom jeg ikke blir fornøyd. Det er jo generøst naturligvis, selv om jeg anser det som lite aktuelt. Jeg forklarte ham at tiden ikke er noe problem, men at tausheten var ugrei.

Så da er vel status egentlig gansker grei. P90'ene er på vei, Hans sier at det han har fått fra Pete låter bra, jeg har fått money-back-guarantee hvis ikke jeg er fornøyd, fått med ekstra sett magneter, og så har antagelig Pete funnet ut at noen Nordmenn ønsker å få svar på sine henvendelser innen rimelig tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt off-topic.. Men hvordan kan en håndviklet PU være bedre enn en maskinviklet..? Er det unøyaktigheter i viklinger som gjør noe fornuftig for lyden..?

Misforstå meg rett, jeg disser ikke påstanden, men er oppriktig nysgjerrig.. Hva kan håndarbeid gjøre bedre enn en datastyrt maskin..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt off-topic.. Men hvordan kan en håndviklet PU være bedre enn en maskinviklet..? Er det unøyaktigheter i viklinger som gjør noe fornuftig for lyden..?

Misforstå meg rett, jeg disser ikke påstanden, men er oppriktig nysgjerrig.. Hva kan håndarbeid gjøre bedre enn en datastyrt maskin..?

Veldig godt spørsmål Neros. Har lurt på det samme sjøl, mang en gang.... :unsure:

Men det har liksom blitt opplest og vedtatt, en eller annen gang på -70 tallet da de begynte å effektivisere produksjonen vekk fra tidkrevende håndarbeid. Siden den gang har eldre gitarer med "håndspunnede" coiler blitt omtalt som "bedre", og de har fått, i mine øyne uforståelige markedsverdier.... :)

Men det finnes kanskje noen her som kan forklare det..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen er at du kan bestemme hvordan pickupen skal være. Det er vanskelig å ringe Seymour Duncan for å få lagd en ny pickup med 8300 viklinger, dyppet i bivoks fra Gudbrandsdalen, og med magneter av Lurium-3.

Når det gjelder byggekvalitet og lyd kan alt gjøres bedre i masseproduksjon enn ved håndarbeid, siden man får bort variasjonen som mennesket tilfører mellom pickupene i samme serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndviklede pickups gir variasjon og mulighet for å innføre ymse "ulinearitet" i form av løs/stram trå, "scatter" vinding osv. Enkelte ting/teknikker påvirker spesielt diskantområdet. Alt dette kan selvsagt reproduseres rent maskinelt, men så langt har ingen tatt seg bryet med noe slikt så vidt jeg vet. Vel bortsett fra en form for "scatter wind" kanskje.

Jeg har flere håndviklede sett, men har liten tro på at de er særlig mye bedre fordi de er nettopp håndviklet. Men ofte er det altså slik at de mest påkostede pickupene fra f.eks SD eller Fender er håndviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen ligger jo egentlig mest i å få en oversikt over materialer og hvordan de påvirker lyden i pickupen. Samt å lage en god "viklejig"

Forøvrig betyr jo "håndviklet" stort sett bare at pickupen er viklet på en maskin der operatøren manuelt justerer hastighet og trådføring. Å vikle en pickup for hånd uten en viklemaskin/jig ville jo tatt sånn ca et halvt århundre og ville neppe lykkes særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Takk for info... Tror jeg holder meg til å kjøpe maskinviklede PU's selv.. Akkurat her ser jeg ikke fordelen med håndarbeid.....

Men det hadde vært gøy å viklet selv, har viklet HF spoler på dreibenken hjemme før så en liten mod på jiggen så er jeg i gang... Noen som vet hvor/ om man kan få kjøpt PU kit ? Har også en cnc-fres, og med en kreativ jigg kan jeg lage " håndviklet" og maskinviklet :-).

Hadde vært artig å prøvd i det minste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Takk for info... Tror jeg holder meg til å kjøpe maskinviklede PU's selv.. Akkurat her ser jeg ikke fordelen med håndarbeid.....

Men det hadde vært gøy å viklet selv, har viklet HF spoler på dreibenken hjemme før så en liten mod på jiggen så er jeg i gang... Noen som vet hvor/ om man kan få kjøpt PU kit ? Har også en cnc-fres, og med en kreativ jigg kan jeg lage " håndviklet" og maskinviklet :-).

Hadde vært artig å prøvd i det minste.....

Sjekk Stewmac... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Bare Knuckle sier om temaet:

Scatterwinding by hand can be time consuming but it has many advantages over conventional machine winding, not least a far superior sound. When a coil is scatterwound, the wire isn't as close or even, layer on layer, as with a machine and this lowers the distributed capacitance that exists between the turns of the wire. Lower capacitance allows more top end through, the resonant peak increases slightly and the pickup has a flatter frequency response across its range. The result is a clearer, more open sound that has the impression of being louder purely by the amount of extra detail and dynamics present. Potting The finished coil is potted in a mixture of paraffin wax and bees wax to solidify the windings and prevent microphonic feedback. We wax pot all of our pickups and any that require a metal cover are wax potted a second time to eliminate microphony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.