Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med mikrofon-valg.


NCWP

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser etter en god kvalitetsmikrofon som hovedsaklig skal brukes til å spille inn vokal, men også mindre instrumenter som jeg har liggende rundt her, f.eks et klokkespill. Prisklasse: 1000-3000 kr, men arrester meg gjerne hvis det er for lite for noe bra. Jeg kan, som dere sikkert skjønner, tilnærmet ingenting om mikrofoner. Skjønner ikke engang forskjellen på en dynamisk og kondensator-mik.

Anyways, tips mottas med stor takk. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Blue Bluebird (fra USA) som er en kondesator mikrofon. Kjøpte den fra guitarcenter og han sa den var en av de få mikrofonene som kostet bare 2400 kroner, men var i kvalitetsklassen til 10 000 kroners mikrofoner. Er svært fornøyd med den og den funker veldig bra for vokal og til kassegitar elns hvis det er ønskelig å bruke den til det.

Jeg er bare litt misfornøyd med pop-filteret (fjerner ikke p-b lydene) så jeg kjøpte et annet i tillegg og da funket alt fint :)

110642.jpg

Til innspilling (studio) så ønsker du deg en kondesatormikrofon for vokal. En dynamisk mikrofon for vokal er mer en "live" mikrofon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg all verdens peiling på mikrofoner heller, men hvis du ikke har noen mikrofoner fra før, og trenger en all round arbeidshest, så kan du vel ikke gjøre noe stort bedre kjøp enn en Shure SM58? Koster en snau tusing.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg all verdens peiling på mikrofoner heller, men hvis du ikke har noen mikrofoner fra før, og trenger en all round arbeidshest, så kan du vel ikke gjøre noe stort bedre kjøp enn en Shure SM58? Koster en snau tusing.

--Gunnar

Dynamisk sak, litt grense på hvor allaround den er, men sånn er det vell med kondensatorer også. SM58 virker som et logisk valg dersom du skal spille inn elektrisk gitar, skarptromme, vokal etc. Men det er ikke alle instrumenter den er god på, selv om det er en allaround. For eksempel Xylofon (som han nevner), piano , triangel og perc instrumenter går "best" med en kondensator, siden den er mer følsom, og lettere fanger opp detaljer.

Så til trådstarter: Let i iallefall etter en Kondensator, ikke en dynamisk. Har hørt mye bra om de blue greiene som oyvi nevner, men har dessverre ikke prøvd noen.

Edit: Skreiv 57 og ikke 58.

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.