Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster pickup erstatning


o2903

Anbefalte innlegg

Halloen!

Trenger pickups til stratocasteren min, trenger litt hjelp med valget grunnet lite erfaring.

Er stor fan av mayer, og kommer til å spille mest den typen musikk.

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men prøver: Vil ha en sånn glassklar og fyldig fenderlyd, og gjerne litt feit lyd så det ikke høres veikt ut.

Pris er intet problem

Takker for hjelp på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mayers signatur-Strat, sitter det Big Dipper Single-Coils, så det kan jo være noe å tenke på. Ellers har jo også amp og resten av lydkjeden innvirkning på hvordan det vil høres ut tilslutt.

Edit: Ser nå at Fender antageligvis ikke selger disse pickupene for seg.... enda, men de kommer sikkert, og de finnes sikkert å få tak i på e-bay o.l. vil jeg tro, selv om de muligens er noe kostbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Big dipper" pickupene kan handles fra f.eks http://stores.ebay.com/The-STRATosphere - dette er "gitarslaktere" som selger deler, og med jevne mellomrom dukker det opp pickupsett fra nettopp John Mayer strat'en. Men de er nok ikke spesielt rimelige.

Egentlig er vel disse pickupene ganske tett opp til f.eks Fender custom shop '69 settet vil jeg tro, men med en litt "scooped" mellomtone. Jeg vil tro man kommer ganske nærme med mange lignende pickups og en grei EQ boks e.l. Hva angår forsterkere vil jeg tro f.eks Fender er tingen. En litt stor Fender amp eller lignende med 6L6 rør, kombinert med de riktige pedalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CS '69 pickupene er gode ja, og nok ikke helt bak mål ifht. det du ønsker deg. Jeg opplever også at Tex Mex pickupene som sitter i bla.a. Jimmie Vaughan Straten er i samme gata, men med enda krispere diskant + litt høyere output. Om det er gitaren i seg selv eller om det meste skyldes pupsa ifht. CP-Straten med CS '69s som jeg hadde, er litt vanskelig å si.

Hvilken Strat du har, og hvilke pickuper som sitter i, kunne dog vært relevant info i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Audun vedrørende Tex Mex pickupene. Jeg ble mildt sagt sjokkert første gang jeg testa en Fender Road Worn i amp. Jeg skulle "bygge" meg en Gilmourstrat med utgangspunkt i en '50s Road Worn, hvor jeg egentlig skulle bytte pickupene med the real deal. Nå er jeg derimot veldig usikker på om jeg i det hele tatt virkelig skal gjøre det da de orginale Tex Mexene er krystalklare med en fantastisk diskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips! :D

Er en Fender Mexico standard tacostrat med stock pickups.

I mine ører høres de litt .. tynt ut.

Mulig jeg sier en del feil, men ja

Skulle helst hatt noe som er tilgjengelig i Norge :)

Endret av o2903
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men prisen er også lavere i utgangspunktet, så dyrere blir det nok neppe. Tvert om stort sett.

Regnestykket er slik:

Varepris (inklusive frakt) + 25% norsk moms ved import + tollbehandlingsgebyr på ca 150-200,- Det hele er rimelig enkelt og krever ingen innsats fra din side, da alt er automatisert, så lenge avsender merker pakken riktig. Du betaler altså moms og tollbehandlingsgebyr når pakken ankommer Norge (enten på postkontoret, eller på giro hvis pakken leveres med bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Texas specials høres artig ut! takk for tips :D

Er vel ingen som har erfaringer med Suhr FL, noe kent armstrong eller de norske Cream t?

Kom gjerne med fler forslag og erfaringer, trenger alt jeg kan få :)

Suhr FL har skiftet navn og heter ML (Michael Landau) nå og er glimrende stratpickuper.

Byttet ut F Custom shop fat 50`s i disse engang og har etter det satt de inn i enhver gitar som trenger singlecoils :)

Tex mex synes jeg er ganske så uinnspirerende greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.