Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender G-DEC 30 eller VOX VT 30? eRFARINGER


Teammella

Anbefalte innlegg

Transistoramper på 15 watt og mindre har gjerne en 8 eller 10 tommers høyttaler, og de høres ut som de holder på å dø når de skrus opp på litt volum! Ubrukelige mener nå jeg.... 12 tommer høyttaler og minst 30 watt. Fordelen med transistor er jo at de også høres ok ut på lavt volum, og litt effekt må man ha de gangene man har anledning til å spille høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoramper på 15 watt og mindre har gjerne en 8 eller 10 tommers høyttaler, og de høres ut som de holder på å dø når de skrus opp på litt volum! Ubrukelige mener nå jeg.... 12 tommer høyttaler og minst 30 watt. Fordelen med transistor er jo at de også høres ok ut på lavt volum, og litt effekt må man ha de gangene man har anledning til å spille høyt!

Jeg er enig i at transistoramper kan høres OK på lavt volum, men det er det eneste jeg er enig med det utsagnet ditt. Det er nesten så enkelt som at jo høyere volum du kjører, jo mer rettferdiggjør du ampen. Med en 15-watter har du MER enn nok guffe til å få de fleste i nabolaget på nakken, for ikke snakke om dame/kone/barn/mamma/pappa.

Jeg vil tvert imot si at en 30-watter på gutterommet er ubrukelig. Jeg har en, og bruker den ALDRI hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på egne erfaringer så støtter jeg i høyeste grad askret i denne saken. Spiller selv på en 15W/8" modelleringsforsterker på soverommet, og det er ikke veldig mye volum som skal til før den begynner å slite. Samme modell i 30W-utgave med 12" låter mye bedre om man skal noe i nærheten av å dra på litt, og den låter også fyldigere på lavere volum.

Såklart, jeg tror ikke det er wattstyrken som er problemet, men heller som nevnt at de kommer med så veldig små høyttalerelementer, og det låter bare bra på volumer som tillater soving i naborommet! Finner man en 5W med 12" så funker det sikkert knall i massevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse forsterkerne er jo modelleringsamper (ikke bare transistorforsterkere), og da er vel spørsmålet hvor godt modelleringsdelen fungerer på disse. Jeg har ikke erfaring med disse selv, men har brukt en Marshall MG med Line6 Pocket Pod, og Marshall MG (transistoramp) uten modellering er et veldig kjedelig dyr sammenlignet med Marshall MG og modellering ved hjelp av Pocket Pod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Fenders modelleringsteknologi, men det Vox driver med er veldig bra. Spilte med Vox Tonelab rett i PA i et års tid, og det låter knallbra, og det er jo samme teknologi som VT-forsterkerne.

Med det sagt så er det jo ikke så mye dårlig modelleringsteknologi ute og går i disse dager slik det var for noen år tilbake, så for hjemmeøving så fungerer jo det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Fender Super Champ XD er et meget godt alternativ. Ikke fullt så mange valgmuligheter, kanskje, men ekte rør. Jeg brukte transistor + modellering i ca 1 år, og er nå over på røramp. Jeg beholdt Pocket Pod for videre modellering, men resultatet er at rørampen gjør 90% av det jeg vil uten digital modellering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er denne med effektpedaler?

En rørforsterker vil generelt sett takle effektpedaler bedre enn en transistor-amp, og spesielt en modeleringsamp, naturlig nok. (Nå trenger man jo strengt tatt ikke effektpedaler på modeleringsamper heller, da...)

Nå er det likevel slik at en pedal kan funke helt glimrende på en forsterker, men heller labert på en annen. Nå har likevel Fenderforsterkere godt ry på seg ifht. effektpedaler, så jeg vil ikke tro at denne er noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.