Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"service" på gitaren?


robert92

Anbefalte innlegg

Dersom det er en vanlig service så vil det normalt sett være å justere stol/tremolo, intonere med nytt strengesett, justere pickups, rense neck og bånd, sjekke om alt er skrudd til ordentlig.

Jeg hadde noen av gitarene mine hos Allen på AVH Guitar Repair, han tar 600,- for gitarer med fast stol og 700,- for flytende trem'er, veldig dyktig kar! Og du merker god forskjell på gitaren din dersom du aldri har fått den satt opp før! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en vanlig service så vil det normalt sett være å justere stol/tremolo, intonere med nytt strengesett, justere pickups, rense neck og bånd, sjekke om alt er skrudd til ordentlig.

Jeg hadde noen av gitarene mine hos Allen på AVH Guitar Repair, han tar 600,- for gitarer med fast stol og 700,- for flytende trem'er, veldig dyktig kar! Og du merker god forskjell på gitaren din dersom du aldri har fått den satt opp før! ;)

Ok:) men kan man få båndsliping og sjekking av elektronikken også ? noen erfaring av ha dette kan koste?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndsliping koster fra 1000-1500 ca tror jeg. Hva mener du med sjekk av elektronikken? Det er ikke noe vedlikehold på elektronikk hvis den virker.

Egentlig er dette med "Service" og omtale av at gitaren har vært inne på "sjekk" hos den og den litt merkelig. Det vi snakker om er jo en setup jobb og/eller reparasjoner/utbedringer. Det er liksom ikke så mye å sjekke eller vedlikeholde på en gitar vanligvis. Men den kan jo justeres, repareres eller forbedres selvsagt.

En bil trenger service fordi det skal skiftes slitedeler, påfylles vesker osv, en gitar er en langt enklere innretning, enten fungerer den bra, eller så er det rimelig opplagt hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til hva greener sa. noe som jeg av og til ser i annonser på finn ol er typisk "har jevnlig hatt gitaren inne til service". for meg høres dette ut som "gitaren er stabil som gaddafi, har en hals som en lakrislisse og en byggkvalitet som... , tja, ræva". mange gitarer har godt av et skikkelig set up, men de skal ikke trenge dette ofte.. er man usikker på potensialet til en gitar og ikke vet hvordan få dette til selv, gi den til en tekniker.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at mange gitarer trenger småjusteringer kanskje opp til et par ganger i året, alt etter vær/temperatur. Spesielt når den kaldeste vinteren er ferdig og vedfyringa innomhus avtar. Enig i at det kanskje blir feil å kalle det "service" i bilteknisk forstand, men men... En setup kan ikke alle gjøre selv, men det er slett ikke vanskelig og noe alle gitarister burde lære seg. Det sparer man en del penger på, i tillegg til at man alltid har en gitar som er så optimal som den kan bli. Når det gjelder å stramme til evt. løse skruer og muttere (det skjer jo innimellom), så burde alle kunne greie det.

Og som Greener sier: Enten funker elektronikken som den skal, eller den må repareres/byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at samtlige som spiller på gitaren sin mer enn én gang i uka bør lære seg hvordan man justerer og setter opp gitaren sin. Jeg har vært borti altfor mange som klager over et eller annet på gitaren sin, som kan løses på 5 minutter med en stjernetrekker og en umbraco. (Klassiske problemer som for høy action, ikke intonert, strengeklirr/fretbuzz, etc). Dessuten så vil ikke nødvendigvis en proff gitarteknikker sette opp gitaren slik DU ønsker det. Da kan det være smart å lære seg gitaren, og forstå hva som skjer når man justerer på den og den skruen.

Er også enig med Audun at man må justere litt etter årstidene (litt av sjarmen ved å bo i Norge :)) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere aner ikke hvor mange kløner det er der ute. Og verre blir det.

Har en svoger som er elektriker, og han forteller at folk ringer og bestiller elektriker. Oppdraget er å skifte ei lyspære.

Er jo ikke rart heller. Fag på skolen der "alle" lærte å skru, høvle, slå inn en spiker og sånn er jo for dyre i drift, og borte. Denslags praktiske hårdtverkerkunnskaper er erstattet med mål som "kunne sette sammen trevirke, til for eksempel fundament for et kunstverk eller lignende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, med spotter der man må balansere på en krakk og fingre med skarpe klips inntil pæra, som deretter kommer deisende ut av armaturen i en liten sokkel i enden av to løse ledningstumper, så skjønner jeg at enkelte kvier seg for å gjøre jobben selv. Ikke bare bare å få på plass i etterkant heller dersom man har tommelen midt i håndflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service

-Substantiv En. en handling nyttige aktiviteter, hjelp, hjelp: å gjøre noen en tjeneste.

Ikke feil å si at man leverer gitaren til service syns jeg, og hva servicen består av kan som nevnt variere. For ikke lenge siden fikk jeg montert EMG'er i Les Paul'en, og da syns jeg det var helt streit med en "service" - som da bestod i strengskifte, intonering, justering av action, rens og oljing av hals osv. Nå gjør jeg som regel de tingene der selv, men innrømmer gjerne å ikke være like god på det som han som gjør det med et ukjent antall gitarer daglig :) Nå kjenner jeg heldigvis gitartek'en jeg bruker, og han vet hvordan jeg liker å ha gitarene mine, så da treffer han som regel veldig godt på action osv også; ellers helt enig med det som står over her med at man bør lære seg å ta slikt selv, spesielt for å kunne jobbe seg frem til den action man er fornøyd med å ha selv. Finnes helt sikkert like mange fasitsvar på hvordan gitaren skal være satt opp som det finnes gitarister der ute :)

EDIT: typo.

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at dette er ting man bør lære seg å gjøre sjøl.

Likevel tror jeg at en gitar har godt av å få en gjennomgang av en proff

for å finne ut det maksimale gitaren har å gi.

Da har man også et utgangspunkt for egenjustering og vet hva gitaren er god for.

Jeg mistenker at mange egenjusterte gitarer har mye større potensiale enn det eieren får fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.