Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerning av lakk på RG570


Anbefalte innlegg

Dersom alt går etter planen, så har eg snart skaffa meg ein billeg RG570 i ein forferdeleg stygg og utsliten finish. Planen er å pussa den heilt ned til treverket, for så å gje gitaren ein slags naturleg finish. Eg er fullstendig klar over at det kanskje ikkje blir så interessant med lindtreet som er under lakken, men det er verdt eit forsøk. :) Er det i teorien mogleg å berre ta fram sandpapiret og pussa i vei? Er det ting eg må hugsa på og ikkje gjera feil her?

Her er planen:

1. Demontera gitaren fullstendig.

2. Pussa av alt av lakk

3. Finna eit magisk middel til å få fram litt meir kontrast i treverket (kva kan dette vera?)

4. Montera gitar

5. Profitt??

Er ikkje ute etter nokon spesielt blank finish med mykje klarlakk. Tips og råd trengs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 - pusse av all lakk - bruk en pussemaskin, kjemikalier kan ødelegge/misfarge treverket, varmepistol gir også veldig fort misfarging. Vær forberedt på å bruke mye tid på pussingen. Tykk polylakk tar tid å pusse ned, pass på å pusse brukbart jevnt - å "ta hull på finnishen" og fortsette fra det punktet fører bare til at du sliper bort alt for mye treverk. Vær forberedt på at kroppen kan ha stygg kvist, en del skader og sår som er reparert med spakkel osv, dette er ting du ikke får gjort noe med hvis du skal ha en transparent finish, og man vet ikke noe om omfanget før man har sett hva som faktisk skjuler seg under lakken.

3 - Det eksisterer ulike beis og oljetyper som kan farges, men det meste blir mest vellykket om du forsegler det hele med en herdenede olje eller klarlakk. Faktisk kommer mye av dybden og strukturen først frem når man benytter enorm mye klarlakk. Treverk må egentlig forsegles før det lakkeres og slikt, så gjør du ikke dette, vil du få porer og ikke en glatt overflate. En speilblank overflate er dermed ikke mulig, og et forsøk vil se jævlig ut. En matt/halvblank overflate derimot er jo greit. Basswood/lind har vel ikke så ekstremt mye porer, så noen runder med en penslet oljebasert klarlakk og jevnsliping kan vel fylle det som måtte være av porer vil jeg anta.

5 - Profitt? Neppe. Man kan si mye om DIY prosjekter, men billig blir det sjeldent :D For at ting skal bli relativt rimelige må man gjenta samme arbeidsoperasjon mange ganger, kjøpe ting i store mengder osv. En tur hos fargehandleren for å handle inn noen "basisvarer" blir jo en tusenlapp før man vet ordet av det. Gjør man noe for første gang må man ofte gjøre ting to ganger og dermed blir det gjerne en ny runde med ting som igjen må handles osv, osv. Men det er klart, betaler du lite for gitaren kan du jo selge den for en grei penge, men du tjener neppe så mye på finnish prosjektet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lind? Er ikke det som også kalles 'basswod'? Er vel tvilsomt å finne noe særlig spennende struktur i slikt treverk, men aldri si aldri.... Hvis finishen allikevel er ganske herpa og skriker etter en refin så er det verdt et forsøk. Er i hvert fall morsomt å lefle med slikt.

Det er mange som har gode erfaringer med å lakkere halser med 'gun/tru oil'. Er mulig det fungerer fint på gitarkropp også.

EDIT! Ulempen med å være farlig treig til å skrive såpass korte svar er at man egentlig bare gjentar det andre sier....

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, jeg tror "profitt" brukes av dagens ungdom i betydningen "suksess" e.l. og ikke bare om fortjeneste. Tore får evt oppklare :)

Da er det vel, i tilfelle, greit om noen sier fra om at utrykket profitt faktisk har med fortjeneste å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at når du skal slipe bort lakken, så forsøk å unngå å slipe hull på lakken så lenge som mulig. Grunnen er enkel, "panserlakken" som er på moderne gitarer er mye hardere enn treverket under. Derfor er det veldig fort gjort å slipe "groper" der treverket kommer fram først. Skulle jeg ha gjort dette, ville jeg handlet meg en oscillerende slipemaskin like godt først som sist. Du trenger jo ikke en dyr en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cotech, de billigste verktøydingsene som Clas Ohlson kjøper, har jeg god erfaring med (slagborret og hånddrillen jeg har fungerer fortsatt som ei kule og er kraftige saker til tross for latterlig pris). Tipper det ikke koster med enn 3-400,-, noe som er en relativt billig investering for fremtiden. Den funker jo også på annet enn gitarer.... Jeg merker jeg angrer litt nå på at jeg ikke hadde en slik en for hånden når jeg begynte på RG-prosjektet mitt. Det hadde spart meg for en del blemmer.

En av disse kan vel gjøre jobben?

#1

#2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt gåttfor nummer to. Biltema sin variant koster 250 kroner, det er en eksentersliper du skal ha. Den oscilererog roterer på samme tid, og ermye mer effektiv.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Eksentersliper-125-mm/

Om du kjøperCotech eller Biltema er hipp som happ som regel. I mange tilfeller er det samme greia med forskjellig klistremerke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.