Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stol/bro med spesielle mål


Anbefalte innlegg

Har en strat type gitar som jeg kan tenke meg å skifte ut broen på (hardtail) . Lurer da på, hvordan blir det å skifte til en bro med andre mål? Målene til den som står på fra før;

Baseplate - 73mm x 36,1mm

53,8mm senter til senter mellom de ytterste strengestolene.

Den jeg lurer på å bytte til har disse målene;

Baseplate - 74mm x 37.5mm

56mm senter til senter mellom de ytterste strengestolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest usikker på er hvorvidt det går bra med målet på strengestolene. Baseplaten går bara uansett, i verste fall får du kosmetiske problemer. Lag deg en mal av et trestykke, og streng opp med fiskesene eller lignende for å se hvordan det blir. Jeg tror det der blir veldig knipent, men sjekk på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-type Hardtail broer og Tremoloer finnes i all hovedsak i disse variasjonene:

"import specs" - 2-1/16 = 5,24 Gotoh hardtail, mex fender, noe squier o.l.

2-1/8 = 5.4 Wilkinson og Fender - mellomting mellom "import" og "USA vintage specs"

"USA Fender Vintage spec" - 2-7/32 & 2-3/16 = 5,64 / 5,55 - Fender usa vintage og Gotoh vintage o.l.

Gotoh lager en fast bro med 2 1/16 som er grei å få tak i.

Schaller 475 kan justeres fra 51 til 55,5mm

Fender fixed bridge (brukt på USA standard) er 2 1/8 De lager også en fast bro med import specs 2 1/16

Hipshot sin "massive" fixed bridge har 2 1/16"

Det er kort sagt et stort utvalg, men størrelse på baseplate, hvor sadlene er montert på baseplate, om gitaren har string through osv må du jo se litt på da. Jeg nevner med vilje ikke de aller rimeligste alternativene. Det er vel anvendte penger å kjøpe noe av en viss kvalitet først som sist.

Ta en kikk hos disse leverandørene:

http://www.warmoth.com/

http://www.stewmac.com/

http://www.guitarpartsresource.com/guitar_index.htm

Noen millimeter ved bridge utgjør ikke så fryktelig mye oppover halsen, men enkelte gitarer er f.eks frettet på en slik måte at man kan føle at strengene blir liggende langt ute mot kanten av gripebrettet. I all hovedsak er det et spørsmål om smak og behag og hva man prioriterer. I generelle ordelag synes jeg 2 1/8 er et bra kompromiss hva angår strengeavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kjempemessig svar, Greener! Med tanke på stringthroughen må vel den Schalleren du nevner være mest ideell, da den kan justeres? Kan vell være greit å finne en bro med samme avstand som jeg har, mtp. det vil jeg tro. 2 1/8" blir vell 52,4 mm så det blir 1,4 mm forskjell, det bør vell gå bra med string throughen?

Med andre ord; slik jeg ser det må det enten bli Schaller sin, eller Fender sin 2 1/8"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 1/8" er 53.975mm, så det blir jo samme spacing som du har fra før. Både Fender og Schaller er bra valg spør du meg. Fender broen ser kanskje litt mer "nøytral" ut og er faktisk av overraskende god kvalitet, men kan igjen oppgraderes med et helt utvalg av ulike løse sadler som finnes i handelen - alt fra polerte stålsadler til messing og "teflon" typer.

Men det går nok helt greit med en bro med 2-1/16 også, som du jo sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.