Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd rose og nedstemming


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Er vell bare å gi dem et forsøk det. I verste fall er det ikke verre enn å bytte tilbake igjen.

Men sikkert greit å gi Dimarzioene en sjanse også.

Har EMG707 i Ibanezen min og 81/60 i Epi LP. Gjør utrolig bra nytte, to/(tre) helt forskjellige pickups.

Men lengter likevel etter en til gitar med passive mikker også da EMG'ene ikke eier noen form for crunch.. Ihvertfall ikke EMG81.

Så det spørs veldig hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg kupper denne tråden litt istedetfor å lage en helt ny..

Har akkurat fått gitar med floyd i hus og planlegger å stemme den ned til drop C i kveld med nye 12-54 strenger. Er det noen som har noen helt KONKRETE tips? Annet enn slakking/stramming av fjær og å ta seg generelt god tid...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bruke uendelig med tid, så må du blokke av tremoloen, enten med en trekile, eller med tremol-no eller tilsvarende. Pass på å blokke den i riktig posisjon, med slakke fjærer. Så intonerer du gitaren. Følg bruksanvisningen. Proffene har et lite spesialverktøy kalt "the key" som gjør den jobben enkel. Til slutt fjerner du blokkeringa og strammer skruene på kloa (likt!) til du er tilbake til riktig tuning.

Jeg ser at dette høres veldig enkelt ut, men vær forberedt på å gi opp. Å sette opp Floyd Rose er noe av det vanskeligste jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg kommer aldri til å gidde å gjøre det igjen.

Lykke til.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanskelig i det hele tatt. Sleng på strengene, stem gitaren, juster fjærene for å kompensere, stem igjen, juster igjen, etc. helt til tremoloen ligger plant med kroppen. Tar litt tid, men er overhodet ikke vanskelig. I verste fall kan du se på noen videoer på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lengter likevel etter en til gitar med passive mikker også da EMG'ene ikke eier noen form for crunch..

Jeg har faktisk aldri vært borti pickuper med crunch :P

Neida, jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener det. Har du prøvd 81 gjennom f.eks. en JCM800? Låter ballerock som bare faen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig rett hals er vel veien å gå for lav action. Men det setter store perfeksjonskrav til at båndene er jevnhøye. Så lenge den har bittelitt bøy, og den ikke bøyer bakover, så er det sikkert bra. Bøyer den for mye eller du har for høy nut, så vil du nok oppleve at du sliter med å få strengene lave nok på båndene nærmest hodet om du senker brua.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det bare å senke i vei antar jeg. Prøver det når jeg er ferdig på jobb.

For øvring så er jeg egentlig positivt overrasket over hvor greit det faktisk var å endre tunin og strengetykkelse. Brukte jo over tre timer, men regner med at det blir mindre neste gang med samme instillinger og strengetykkelse.

Edit: HAr et lite mongspm.. Det er righty-tighty for å senke brua ja?? Og omvendt for å heve..?

Endret av Fluehode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.