Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd rose og nedstemming


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt på gang, å der spiller eg med gitaren stemt i D(ikkje drop D). Å skal snart ha meg gitar med floyd, å har hørt om at floyd å nedstemming ikkje passar heilt ilag, har veldig liten erfaring med floyd og andre vibbsystem. Så om nokon kunne forklart meg litt meir om dette så hadde det vært knall!:) i mitt tilfelle skal gitaren være stemt i D "permanent" vis det har noko å sei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb å justere om en gitar med FR fra den ene typen stemming til den andre.

Det er mulig jeg tråkker på noe tær her nå, men jeg har lang erfaring med at hvis du spør de som sier at "FR er drit, man kan ikke stemme ned", om de har lest bruksanvisningen som fulgte med, så blir de litt tomme for svar..

Altså- det er ikke noe problem å bruke en gitar med FR nedstemt, men det tar litt tid å justere det inn, og man bør i tillegg vite hvorfor man skrur på en skrue i en bestemt retning. Skal man bare skru på alle skruene for å se hva som skjer, blir det meningsløst. Det kalles ikke justering, men leking.

En riktig justert FR er noe av det mest stabile som fins. Jeg har mer enn en gitar, og noen bor da i kassen sin fra tid til annet. Jeg kan plukke fram en FR- gitar etter fire måneder, og den er fortsatt stemt. Det kan man ikke si om andre gitarer med andre systemer som jeg eier.

En FR- gitar trenger justering hvis du bytter fra en stemming til en annen, hvis du skifter til tykkere strenger, og ofte også hvis du skifter strengemerke.

Det er klart at det blir mye kjedelig skruing hvis man har som hobby å skifte trengemerker, stemming og slikt. Driver du med det, så er ikke en slik gitar egnet til ditt bruk. Skal du derimot stemme den i D, sette på strenger av merket x av tykkelse y, så fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!:) gitaren kommer nok til å forbli stemt i D, å eg har ingen problem med å bruke samme type strenger når eg bytter:) ser ut til at det bli gitar med floyd på meg da:) valget faller nok på Charvel So Cal for den som lurer:) tar gjerne imot positive/negative erfaringer og synspunkt når det gjelder gitaren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er null problem. Spiller selv en del stemt i D, og har hatt flere gitarer med FR, da Jackson og Charvel gitarerer. Siste nå har vært en Charvel San Dimas Style 2 fra samme produksjonlinjen som de nye So Cal gitarene. Forøvrig til salgs her på forumet, om du skulle bestemme deg for en annen Charvel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charvel skal være mye for pengene ;)

Kan også skrive under på at det ikke skal så mye tid til for å stemme og justere en gitar med floyd.

Som nevnt, er de bare å slakke fjøra litt. Og dersom du skal ha gitaren i D permanent, så er det ihvertfall ikke noe stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på en del Charvel's opp gjennom årene, og eier en nyere en selv. Har enda til gode å finne noe negativt om de. Gode gitarer for en relativt rimelig penge vil jeg påstå.

Ddt høyres bra ut, for min del blir det den japanproduserte so cal, de har vel sluttet å produsere den i statene(?), så den er vel litt vanskeli å få tak i? Men utrolig hyggelig pris i forhold til speccs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ddt høyres bra ut, for min del blir det den japanproduserte so cal, de har vel sluttet å produsere den i statene(?), så den er vel litt vanskeli å få tak i? Men utrolig hyggelig pris i forhold til speccs:)

Hmm.. mulig de har sluttet å produsere den. Kan sjekke med Tre45 i Trondheim, ikke lenge siden de hadde igjen iallefall. God gitar So-Cal'n. Sto mellom den og Style 2'n for min del også da jeg kjøpte den. Begge var like gode: Valgte Style 2 pga pups og form:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mulig de har sluttet å produsere den. Kan sjekke med Tre45 i Trondheim, ikke lenge siden de hadde igjen iallefall. God gitar So-Cal'n. Sto mellom den og Style 2'n for min del også da jeg kjøpte den. Begge var like gode: Valgte Style 2 pga pups og form:)

Er det ikkje samme pups på de 2 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det sto DiMarzio's i de jeg testa. Duncan Jazz/JB i Style 2'n.

Stemmer nok det ja, eg som sikkert har blanda litt:) kommer muligens til å bytte ut dimarzio pupsa med aktive EMG 81/85 eg har liggande, da eg liker de veldig godt. Tror dere det kan bli en bra kombinasjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.