Gå til innhold
basstom

Ulike kondensatortyper

Anbefalte innlegg

Begynner å bli noen år (les: tiår) siden jeg gikk elektronikklinja nå, og ikke jobbet med det siden. Tenkte det var på tide å børste støv av glemte kunnskaper og lage noen ting selv :)

Skal til å bestille noen komponenter og lage meg en stompboks, men det stoppa litt opp på valg av kondensatorer. Det finnes jo sånn ca 43,5 forskjellige typer (forskjellige filmkondensatorer, keramisk, mica, elektrolytt, tantalum....og masse typer av hver av disse igjen). Hva er det som er vanlig å bruke i stompbokser? Jeg gjetter på at man velger forskjellige typer avhengig av om de sitter i signalveien eller ikke av lydmessige årsaker? Eller er det samma rakkern bare de tåler det de skal av spenning osv...

Noen som kunne tenke seg å komme med noen retningslinjer, stikkord, huskeregler eller liknende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det du skal bygge deg?

Det har ikke sånn utrolig mye å si, men filmkondiser er populære i pedaler.

Ser folk bruker keramiske til små verdier som piko og elektrolytt til større verdier ala 10uF og oppover.

HAr brukt annet enn anbefalt i pedaler, og merket knapt forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ser det så:

Aluminium-Elektrolytter er fine når det er snakk om litt kraft. F.eks glatting av powersupplyer. De gir mye kapasitans på liten plass, men tørker ut og blir dårligere med tiden, særlig om de er varme. Som regel ikke egnet til høye spenninger.

Tantal-Elektrolytter er ikke like gode på kraft som aluminium, men til gjengjeld tåler de varme og lever lenge. I tillegg har de lav selvutladning. Heller ikke egnet til høye spenninger.

Kjeramiske er kondesatorenes bread and butter. De er fine til det meste, men har ofte relativt lav kapasitans. De kan tåle en del spenning.

Filmkondensatorer er populære til audiobruk (sikkert noe med forvregning ol), de tåler ofte mye spenning, og fåes i ganske høy kapasitans.

Kort oppsumert, litt mer stomprelatert:

Bruk elektrolytter på strømforsyninga for å glatte bort de store variasjonene. (Selv om du skal bruke eksternt powersupply, skader det ikke med litt glatting inne i boksen også)

Bruk Kjeramiske til avkobling og evt annet bruk som ikke er i signalveien.

Bruk metallfilm i signalveien. Aner ikke om dette er viktig, men audiofile ser ut til å foretrekke disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for kjappe svar! Akkurat svarene jeg var ute etter og :)

Troll: Kikka litt på disse to: Ampeg Scrambler og Orange Squeezer (med bass-mod). Tenkte å bestille ferdig PCB fra Tonepad, og komponenter fra Musikding.de. Skal lage meg en splitboks og, men det er en enklere sak :)

Husker litt for lite av hva jeg lærte på skolen til å begynne med egne mod's ennå. Husker vel elektroteknikken greit med all regninga på strøm og spenning, men mangler en stor bit på dette med forståelse av kretser. Enkelttingene er stort sett greie, det er verre når en skal sette det sammen til noe større, hehe. Men det kan vel hende det dukker opp noen ting fra under den gamle hjernebarken igjen når jeg får satt meg ned og jobba litt med det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult! Du kan faktisk se på PCBen hva de råder deg til å bruke av kondiker ;)

De runde er elektrolytter, de avrunda firkanta er keramiske og de firkanda er ofte filmkondiker.

Men som sagt, merket ikke så store forskjeller selv..

TazFriend: Du får kjøpt ganske heftige elektrolytter. Holder på med en amp nå som har elektrolyttkondiker på de høyeste spenningene (opp til 350V) Og disse er svære.. Tykker enn tommelfingrene mine :P

Elektrolyttkondiker er ofte billigere enn de andre og fåes kjøpt i høye verdier ala 1000uF og oppover.

Ulempen er at de er store.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektrolyttkondensatorer er store, trege, oftest polariserte. De kan tørke ut og dermed endre verdi på lang sikt, en vanlig grunn til å bytte disse på skikkelig vintageutstyr. Hovedgrunnen til å bruke disse er gjerne at andre typer ikke kommer i store nok verdier.

De kan fås opptil størrelse med halvlitersbokser, og sikkert større også.

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Troll: Føler meg litt Mad Scientist når jeg ikke synes 350V er så mye. Bruker stadig 2kV keramiske, og har noen 16kV film liggende :) Men for all normal bruk så er kanskje 350V mer enn nok ja. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La inn en passe stor ordre hos musikding nå :) Bestilte deler til ampeg scrambleren, i tillegg til 2 musikding kits: Phaseren og Ross kompressoren. I tillegg blei det deler til en splitboks jeg skal lage + en god del kjekt å ha ting...batteriklips, led's, wire i forskjellige farger, noen assorterte motstander, noen knobs jeg mangler osv. Vet ikke helt når jeg får tid til byggesettene, men da får jeg det iallefall i hus :) Bestilte PCB til scrambleren fra Tonepad også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.