Web Analytics
Jump to content

Fender ESC105 Educational (evt. rimelige alternativer)

sarge

Recommended Posts

Hei.

Datteren min har begynt å få gitar på skolen og ønsker seg en egen klassisk gitar. Fant en FENDER ESC105 EDUCATIONAL hos Thomann.de til en rimelig penge, og festet meg ved at den hadde en smalere nut-bredde enn normalt. (44,5mm kontra rundt 52mm som later til å være normen. Det gjør den vel lettere å håndtere for små hender?

Er denne Fenderen OK som gitar å lære på?

Edited by sarge

Min erfaring som gitarlærer er at såkalte "barnegitarer" faktisk i mange tilfeller fungerer mot sin hensikt. Det største problemet med vanlige fullsize-gitarer, slik jeg ser det, er størrelsen på kroppen og ikke gripebrett/halsbredde. Det jeg opplever som et av hovedproblemene når man lærer å spille gitar (når man lærer seg akkorder) er at det er vanskelig å plassere fingrene på en slik måte at fingrene bare treffer det de faktisk skal treffe. Av de elevene jeg har som har brukt en barnegitar har jeg brukt masse tid på å terpe på å plassere fingrene slik at de ikke demper strenger som ikke skal dempes. Dette er vanskeligere jo mindre mindre plass det er mellom strengene, ergo er det vanskeligere på en barnegitar med smal nutvidde enn på en vanlig kassegitar (nylonstrenger). Ja, bredden kan gjøre at eksempelvis en G-akkord, som ALLE nybegynnere sliter med, er vanskeligere å spille på en fullsizegitar enn en barnegitar, men nå pleier en ikke begynne med nevnte akkord heller....

Keitete forklart, men jeg tipper du skjønner hvor jeg vil hen.

For the record: Dette er ikke en barnegitar. Skala er fullsize, det er kun halsen som er smalere om jeg skjønner kategoriseringen til Thomann rett.

Skjønner hva du sier. For min del ble nettopp utfordringene med den tykke halsen såpass at jeg nesten ga opp gitar tidlig i tenårene. Man kan si jeg så lyset igjen da jeg fikk prøve en el-gitar. Største utfordringen med det er jo at stålstrengene er nådeløse mot myke barnefingertupper før de herdes.

Nå er det mulig at møtet med elgitar hadde vært annerledes uten den frustrerende "grunntreningen" på klassisk gitar først... For noe teknikk hadde jeg nok fått med meg fra gjennomgangen av Lillebjørns gitarbok med lærer.

Så anbefalingen er en helt vanlig klassisk gitar? Det er ingenting som kan gjøre det enklere for en nybegynner?

Edited by sarge

Dersom man er i prissegmentet "godt under tusenlappen", hva er det lurt å kjøpe til en 11-12 år gammel jente da?

Ser jo at thomann har veldig billige gitarer i "husmerket" Harley Benton, men vet ikke om de er noe å satse på...

Edited by sarge