Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spilt inn litt stuff


hkh

Anbefalte innlegg

Har foreløpig bare hørt midnight. Syns ikke starten var så bra, litt utight. Men utover i sangen kommer du deg veldig, og det høres veldig bra ut!

Edit: Har nå også hørt x i tredje. Liker introen. Kule effekter! Jeg syns den blir littegrann kjedelig å høre på utover, men det er min smak. Syns det er mye bra gitarspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hørt Midnight. Uenig i at det er utight, det er jo fritt tempo og hvis det er tight i forhold til tempo blir det feil. Men, et mye større men... I siste del av låta, fra H kvartsekst forholdningen og ut spiller du ganske mye ut fra eget hode, og det ødelegger de kadensene som skal være. Det gjør sitt til at det blir en eneste lang suppe, og ikke oppdelt som originalen. Kadenser er viktig! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ka er kadenser?

har egentlig ikke hørt orginalen, har bare sett den et par ganger live på g3 dvden og lastet ned en tab. Lært meg ut i fra det...

takker for kommentarer.

Hør neu, det er det opptaket jeg er mest fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadens er når en musikals frase eller del er avsluttet. Det mest kjente er den som kommer helt til slutt på mange av klassiske musikk stykker. Bam - Bam - BAM! Det heter forøvring noe sånt som sluttkadens. (Fra dictionary.com: cadence: A progression of chords moving to a harmonic close, point of rest, or sense of resolution.)

En av de beste kadensene vi kjenner til er I IV V I. I Cdur blir dette C F G C. Hørt det før? Ja sannsynligvis. Kjedelig? Ja, men et par akkorder løsrevet fra en musikalsk sammenheng er kjedelig.

Underveis i et stykke kan en ha mange små kadenser, som når en spiller en E dur til Am akkord, eller noe lignende.

Det Euphor sikkert mener er at du ikke greide å poengtere disse godt nok.

Jeg har ikke hørt på Midnight (med mindre det var den legato greien, den var tøff), men jeg lurer også på om Euphor var i det spøkefulle hjørne.. ? Care to fill us in here Euph?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem... Ok, da. :) Kadens er som Faktor sier slutninger som avslutter et parti/en frase/en del. Veldig vanlig i det meste av musikk, men kan være helt utvannet i riffbasert musikk. Kan godt si at en kadens/slutninger opphever spenningene og legger roen før neste parti/frase/del. Det finnes forskjellige slutninger, halvslutning, helslutning, disse er det "oppskrifter" på i og med at de skaper og oppløser spenning. Finnes garantert mye om det på nettet. Hvis du søker etter slikt kan du komme til ord som plagal kadens, skuffende slutning og andre.

Midnight er oppbygd etter barokkens prinsipper, og det innebærer kvartsekst forholdningsakkorder (i dominant som oppløses til dominantseptim, og videre til tonika). [står mer om kvartsekstakkorder på forumet, finnes via søk funksjonen. ;) }

Jeg har spilt denne låta med en gitarlærer på høgskolen, og han var veldig oppsatt på at jeg måtte vite hva jeg spilte til enhver tid, hvordan skulle jeg ellere vite hvordan jeg skulle spille det og hva som kom etterpå? Og det er et godt tips, istedenfor å pugge bokstaver, lær heller modulasjoner og slutninger i en låt. På den måten blir det færre biter å huske, samt at du vet hvor spenningen ligger i låta.

Roter meg bort fra Midnight, men poenget er følgenge. Hvis en slutning spilles med feil akkorder, f.eks. utelater septim, skifter fra dur til moll eller omvendt... Da opphører den slutningen, og du skal ha flaks om du treffer med noe som fungerer like bra som originalen (eller en god bråte kløkt ;)). Og i Midnight mangler det noen slike slutninger.

Men for all del, du sier jo selv at du ikke kan den, så hkh, ikke ta dette som en klage på hva du spiller. Dette er kun ment som et svar på etterlysninger gjort i tidligere poster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hørte nå på neu 0.9.

Helt grei atmosfære i sangen, men solospillet ditt blir for kjedelig. Virker veldig retningsløst og uten særlig mye flyt og sammenheng. Spesielt mot slutten. I enkelte stunder er du veldig låst inne i boksen. Prøv å løsrive deg litt mer, tenk melodi og frasering.

Dessuten har du en litt treig attack på bendene dine, noe som etter min mening ikke er så fint å høre på. Det blir mye falskt og lite riktig tone, om du skjønner. Har en kamerat som gjør akkurat det samme, og det irriterer vettet av meg ;-) Mulig det bare er en smakkssak, men nevner det allikvel.

Håper disse tipsene kan være litt til hjelp. Selv har jeg aldri laget noe fra bunnen av, så jeg kan bare si stå på! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soloene i denne sangen er veldig lite planlagt, improvisert og deilig. Blir ofte litt tull da.

Bendingen min liker jeg selv, ihvertfall, men det er nok smakssak.

Om det blir dissonerende, så liker jeg det...

Men fint at du kritiseer, det er alltid rom for forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.