Gå til innhold
lille-hl

Låter gaten unaturlig?

Anbefalte innlegg

Hey!

Sitter for tiden og mikser på en Ep til bandet mitt, som fremdeles er under innspilling. Når vi satt opp trommene og mikkene til disse sjekket vi ikke hvor mye blødning som var tilstede på hver enkelt mikrofon (dette bør gjøres, det visste vi ikke da), men det låt da greit (på monitorene i studioet). Når jeg senere importerte disse filene inn i logic hjemme, oppdaget jeg hvor mye blødning det var fra cymbalene, spesielt på overskarp og tammene. Jeg prøvde en stund med gating, med det låt hakkete og ekkelt, spesielt siden jeg er en særs tørr person (altså, reverb forbedret problemet, men ikke helt), og at trommisen vår fremdeles bare er femten :P (variert slagstyrke).

Gatingen var enten helt av eller helt på, og siden vi brukte en litt mørk skarp og tamme tammer (hehehehehehehe) måtte jeg tilsette mye høye frekvenser/mer cymbalsus. Dette førte til at cymbalene ble veldig høye når skarpen/tammene slo. Det låt rett og slett krise.

Under en tråd i et annet delforum (musikk generelt, tror jeg) leste jeg om Dynamic Range Day. I denne tråden sto det at en kunne "forminske" kompresjonen i visse overkomprimerte sanger ved å bruke en expander. En expander tar nivåer som er sterkere enn en threshold og booster de (tror jeg). En omvendt kompressor, med andre ord. Jeg fant en expander-plugin i logic, og begynte å eksperimentere.

Dette var løsningen. Selv om det fremdeles er cymbalsus tilstede, går overgangene mer gradvis, og oppfattes derfor ikke som (like) hakkete som en gate. Til tider merker jeg ikke selv engang at det er en økning av cymbalsus når det slås, og jeg mener at det ikke er der når gitarer er lagt oppå.

Jeg lurer på om det kan være noe tap av tone/naturlighet i lyden, men jeg hører ikke dette på mine halvgreie monitorer (KRK Rokit6G2). Uansett et fint triks dersom gating blir for hakkete.

Endret av lille-hl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klipp ren tam-sporene - klipp vekk all audio som ikke er et tam-slag på sporene til tammene

På skarpen kan du prøve å ta vekk de frekvensene som skjærer fra cymbal-lekkasjen, kanskje 3-5 khz og adde mer rundt 200hz (hvis dere vil ha mørk, fin skarp)

og ta vekk noe rundt 3-600 hz, ligger ofte noe ufint der som fint kan fjernes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har med en ujevn trommis å gjøre må du som regel komprimere skarpen for å få det jevnt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Redigering er nesten alltid den beste løsningen. Også den kjipeste, dersom det er du selv som må redigere ;)

Det finnes masse triks for å få tammene til å høres bra ut. En gang måtte jeg duplisere alle tamsporene, slik at jeg hadde et hovedspor som jeg redigerte ganske kraftig, slik at kun transienten kom igjennom. De dupliserte sporene kjørte jeg gjennom et low-pass filter og redigerte slik at tammene fikk synge litt ekstra, uten at dette ga meg masse leakage fra cymbaler.

Dette kommer jo veldig an på kvaliteten på opptakene, men noen ganger virker slike små triks helt greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.