Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strat'ish pickuper


Fremmed

Anbefalte innlegg

Vyrde forsamling.

Jeg har slik en Roland G-505, som jeg satser på at jeg snart får tilbake fra et lengre opphold hos Guitar Workshop for service og reparasjon.

roland4.jpg

(Bilde kun til illustrasjon. Det er ikke av min gitar.)

Pickup'ene er litt, tja, astmatiske. De låter i og for seg greit, men litt spinkle og dølle. Jeg vil gjerne bytte dem ut med noe med litt mer trøkk, men jeg vil for all del beholde den typiske single coil-lyden. Gitaren er smekkfull av elektronikk allerede, så noen aktive pickuper er det ikke plass til.

Setter pris på forslag eller erfaringer til pickuper som dere tror vil passe godt inn i denne.

Halsen er lønn uten gripebrett. Kroppen er enten Or eller Ask, og oppleves for meg uvanlig åpen og resonant. Mellomtonene vibrerer godt i skrittet, for å si det sånn. 25.5" mensur.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tenker at hvis du er spesielt opptatt av at pickupene ikke skal ha typisk singelcoil støyinnstråling, så er Lace et godt valg. Hvis du kan leve med singelcoil pickupens store eller lille svakhet i form av problemer med støy, får du bedre pickups for en rimeligere penge.

Det er selvsagt kjedelig og ikke særlig boutiqe aktig, men f.eks Fender CS '69, Texas Specials og 57/62 er alle gode pickupsett som ikke koster all verdens.

Seymour Duncan SSL serie (flere varianter) er også meget gode pickups spør du meg. Her får du alt fra veldig vintage til ganske moderne lyd avhengig av hvilken modell man velger. Enkelte typer fåes også med "ikke-forskøvede" polstykker for en jevnere og mer moderne inviduell strenge-respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, skal kikke på SSL'ene. Men mener du virkelig at 900 kroner er dyrt for tre pickuper? Ok, med frakt og moms blir det vel fort 1500, men allikevel...

--Gunnar

Nei, ikke veldig kostbart og de pickupene jeg nevnte er vel heller ikke nødvendigvis billigere, men gir bedre lyd pr krone i min bok, altså etter mine høyst personlige preferanser.

Hvis det er et poeng at pickupene skal være spesielt kostbare, er det jo for øvrig veldig mye av langt mer "esoterisk karakter" å velge i enn det jeg nevner. Selv har jeg ikke så kostbare gitarer at jeg koster på de pickuper i boutique klassen, og jeg synes streite Fender sett og tradisjonelle greier fra f.eks Seymour Duncan låter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

limerot her på forumet har en annonse der han skal selge et sett med Carvin strat pickuper til en overkommelig pris.

Jeg ble passe nyskjerrig på disse men siden jeg ikke har noen gitar å ha de i så er det jo ikke aktuelt for min del, men du kan jo sende en mail for å få noen meninger om disse og se om det muligens kan være noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke veldig kostbart og de pickupene jeg nevnte er vel heller ikke nødvendigvis billigere, men gir bedre lyd pr krone i min bok, altså etter mine høyst personlige preferanser.

Hvis det er et poeng at pickupene skal være spesielt kostbare,

Selvsagt ikke, jeg bare tolket deg dithen at du mente Lace'ene var undødvendig dyre. :)

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye kul strat-lyd fra Suhr FL-mikker!

Forøvrig: hva slags gitar var dette sa du? Fant ikke så mye info om noen Roland G-5050 på nettet...

Husker godt Steve Rothery fra Marillion og Andy Summers brukte en slik en mye på 80tallet, kul sak :)

FL har skiftet navn til ML (Michael Landau) nå.

Men helt enig, jeg ser ingen grunn til å teste ut noe annet når Suhr lager så vannvittig gode mikker.

Jeg har hatt div Fralin, Fender, Duncan, DiMarzio osv singlecoiler men synnes disse mikkene går utenpå alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.