Web Analytics
Jump to content

J-bass vs. P-bass

steinp

Recommended Posts

Jazz bassen har tynnere hals, andre pickuper og en annen kropp enn en P bass (som bare har en pickup, Jazz Bassen har 2) Begge er som nevnt forskjellige modeller fra Fender, som det igjen finnes utallige forskjellige variasjoner av.

Precision bassen var den første El-bass som ble produsert, og rettet seg i all hovedsak mot kontrabassister som ville ha noe lettere å ta med seg, Bassen fikk bånd, noe som gjorde det mye lettere å treffe rett note, derav navnet Precision bass.

OK, takk for svar så langt. Kan dere også si litt mer om bruksområder for de to? Hvis bruksområdet er metall og tung rock er den ene å foretrekke fremfor den andre, og i tilfelle hvorfor?

Fender-basser er så å si standarden i bassverdenen, og de har blitt brukt til ALLE musikksjangere, så det er ingen fasitsvar på hvilken bass som funker til hvilken musikk... Begge fungerer strålende til tyngre musikk, du må bare finne den som passer deg best :)

Jeg får bestandig kjeft når jeg skriver dette, så jeg vil understreke at ikke alle er enige. Det kan jeg også skjønne.

Men jeg mener at siden Jazzbassen har to forskjellige pickups, har den et litt større spekter i forskjellige lyder den kan lage. Det er da ikke nødvendigvis en fordel, men det er nå engang slik i mitt hode og i mine ører.

Når det er sagt, så er en bass et instrument som litt overdrevet først får skikkelig varasjon i lyden hvis man bruker aktiv elektronikk. (Nå blir det kjeft å få igjen :) )

Ser man samlet sett på "alle mulige basslyder fra alle mulige bassgitarer", så er det ikke veldig stor forskjell på en J og en P i en slik sammenheng.

Halsprofil og slikt synes jeg er viktig å tenke på hvilken en man velger. Tradisjonelt er altså jazzbassen slankere i halsen enn en P.

Jeg får bestandig kjeft når jeg skriver dette, så jeg vil understreke at ikke alle er enige. Det kan jeg også skjønne.

Men jeg mener at siden Jazzbassen har to forskjellige pickups, har den et litt større spekter i forskjellige lyder den kan lage. Det er da ikke nødvendigvis en fordel, men det er nå engang slik i mitt hode og i mine ører.

Halsprofil og slikt synes jeg er viktig å tenke på hvilken en man velger. Tradisjonelt er altså jazzbassen slankere i halsen enn en P.

God lita forklaring det der må jeg si... Er selv mest på jazzbass siden, men synes begge er veldig kurante basser. Hvilke som er best til hva, finnes det ingen fasit på, det er en smakssak! Personlig synes jeg P-bassen låter best på punk og metall med litt mere "punch" i lyden en JB.

Altså, her er det snakk om en nybegynner som vil ha en bass, og som lurer på forskjellen mellom J og P. Det er mulig det er dristig å hevde noe slikt, men jeg vil faktisk si at man bør prøve begge, og så handle den bassen man liker best å spille på. Variasjoner over temaet i begge retninger, med knøttsmå forskjeller finnes siden i hundrevis hvis ikke tusenvis av versjoner, slik at hvis smaken endrer seg, så kan man velge fra øverste hylle uansett. Dette er jo "oldefarene" til de fleste basser, og da blir det aldri feil å velge den ene eller den andre.

Hvis man spiller på en P, og vil ha en bass som ligner litt mer på en J, eller omvendt, så er det jo bare å velge. Veldig enkelt.

Helt personlig uten at det er noe annet enn min fasit, så trives jeg best på J- basser, men det er ikke noe problem. Jeg er sikker på at jeg kan finne en J- bass som låter klin likt som en P- bass hvis jeg skulle ønske det.

Jepp, kom deg i butikk og test begge to. Jeg er overhodet ingen utpreget bassist, men trengte en bass. Jeg falt pladask for P-bassen da jeg testa denne (pluss jazzbassen) på 4sound, men det er det ikke sikkert at du gjør. Drit i lyden (den klarer du å forme uansett), men finn ut hva som føler mest riktig.

Følger den generelle konsensusen her; Når man er fersk tror jeg det er vitkigere å finne en bass som er god å spille på. For de fleste vil jeg tro det er en bass med ganske slank hals (avhengig av håndstørrelse, det er ikke likt for alle).

Bassen er ganske fysisk utfordrende å spille når man starter, og skader er svært vanlig blant bassister (bl.a senebetennelse og karpaltunellsyndrom), derfor er det viktig å lære seg å spille uten å bruke mye energi helt fra starten av, og det gjøres ved å finne en bass man synes er behagelig å spille på.

Bare sett deg ned med en bassgitar, slå av noen noter, og se hvor lett det er for deg å spille rene noter her og der på halsen, det bør være god nok test.

Lyd finner man ut av senere :)

Største forskjellen man legger merke til på P og J bass som nybegynner er bredden på halsen og utformingen på mikkene. På en jazzbass er det lettere å plassere tommelen stødig på bakerste mikken når man spiller. P bassen har en mikk midt på som oftest ikke stikker så mye ut og ikke er så godt egnet til å sette tommelen på. I tillegg har jazzbassen smalere hals og mindre avstand mellom strengene, noen synes dette er mer lettspilt. Nå gjentar jeg kanskje endel hva andre har sagt her, men prøv selv i musikksjappa. De låter forskjellig, men begge er som poteten og kan brukes til omtrent alt.